Alla inlägg den 25 juli 2009

Av Beatrice F Wik - 25 juli 2009 23:22


Usch, vilket trist väder ni har dragit hit när vi har varit borta! Det känns redan som höst... I och för sig har jag inte så mycket emot hösten, men än så länge vill jag allt ha sommar!


Jag tycker om när man får kura ihop sig i soffan med en bok, älskar att tända levande ljus, men vi får allt ta en sak i taget. Längtar redan tillbaka till Medelhavet, en vecka är för kort tid, jag hann inte med hälften av det jag tänkt göra. Fast jag känner att jag lyckats ladda batterierna en smula. Idag var jag faktiskt riktigt sugen på att laga mat, det var ju ett tag sedan sist. Det fick bli köttfärspaj till kvällsmat. Paj är väl ändå bland det godaste som finns? Näst efter bläckfisk! Det hann jag med två gånger under semesterveckan och har t o m fått min nioårige grabb att tycka om det. Förresten åt han sniglar också. Det är imponerande för en liten man som är skeptisk till nya maträtter. Sniglar i vitlök är också alldeles ljuvligt gott, tycker jag.


En av de dagar då vi låg på stranden och njöt som bäst av värmen kom en kvinna fram och erbjöd sig att göra hennamålningar på oss. Både jag och min dotter nappade, bilderna hon hade med sig såg himla fina ut. Hon nämnde sitt pris, vilket var otroligt billigt, så jag gav henne några dinarer i dricks. Det skulle jag dock inte ha gjort... Dinarerna gjorde nämligen kvinnan mycket glad och generös, så hon målade på för blotta livet på min handled. Blommor, krusiduller och jag vet inte allt, under tiden som hon berättade att arabiska kvinnor ofta smyckar sig på det här viset. Inför bröllop målar de mer intima delar, för att se vackra ut inför sin make osv... Jag hade inte mage att be henne sluta måla, för hon var ju duktig. Kruxet är bara att nu går jag omkring med värsta kroppsmålningen. Hela underarmen är full av arabiska krusiduller, det ser ut som jag har en rokokotatuering utan dess like. Målningen varar dessutom i två veckor, så så här får jag se ut ett tag...

Kvinnan fortsatte sedan med min dotter, också hon fick en målning modell jättestor. Hon är dock mycket nöjd med sin.

Av Beatrice F Wik - 25 juli 2009 09:05


Jag är nyss hemkommmen från en vecka i Afrika. Jättetrevligt, höll jag på att säga. Men jag vet inte om jag håller med mig själv. Förvisso har jag haft det trevligt, men jag vill nog påstå att ordet är en aning för lättsamt för at passa in i sammanhanget.


Nog har jag solat och haft det jätteskönt. Och jag kan skriva under på att det är varmt i Afrika. När vi kom förra veckan, mitt i natten, ryggade jag nästan undan för värmen. Puh! Och vilken luftfuktighet... Men människan är en anpassningsbar varelse, så vi vande oss nog relativt snabbt.


Snacka om att träffa intressanta människor! Jag kommer att skriva vidare, men innan dess måste jag få provocera lite: Min man kunde inte köpa öl. Muslimer dricker inte alkohol. Förvisso en god tanke, alkohol för med sig en massa skit, det vet jag. Hade jag fått möjliget att vara med i folkomröstningen tror jag faktiskt att jag sagt nej. 


Jag undrar dock var kvinnorna befann sig när männen fikade; drack kaffe och rökte vattenpipa. Caféerna var nämligen fyllda av män, hela dagarna och kvällarna.


Var var ni, tjejer?


Det är gudomligt skönt att era män inte super. Jag vill på intet sätt provocera eller så, men ibland funderar jag om fyllan är det värsta av allt?

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<<
Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards