Alla inlägg den 16 augusti 2009

Av Beatrice F Wik - 16 augusti 2009 23:37


...tre dagars skäggstubb, T-shirt och avklippta jeans...

Skrev Magnus Uggla i en låt en gång.


I jämlikhetens namn, eller kanske rättvisans, rättare sagt, ska jag publicera en bild på min rågblonde nordiske prins Gabriel. (Han har dock inte tre dagars skäggstubb ännu, men han lär nog få en dag.)


Min dotter Elinor och jag har liknande intressen och vi är ju båda tjejer, så det har blivit en hel del om min vackra flicka på bloggen.

 Men jag har en son också.


Här spelar han bandy, i Boltic, och rejält framgångsrika var de i vintras.


Gabbe var en av Gamla Bombens största favoriter.  Han minns henne inte, min älskade Mormor, för hon dog när Gabbe var liten. Men han kallade henne "Gamla Bomben". Förmodligen missuppfattade han ordet Gammelmormor. Det blev helt enkelt Gamla Bomben och så kallade vi henne.


När Gamla Bomben på ålderns höst låg på sjukhus, förvirrad efter ett antal stroker, ropade hon efter Gabbe. Hon älskade den killen. Han var den i vår släkt som ärvt mina/våra färger. Nordiska vikingafärger.

Min dotter Elinor föddes som ett sött litet troll, med mycket mörka pappafunkgener i utséendet. Rejält med kolsvart hår redan när hon kom till världen. (Hon är dessutom född med segerhuva, liksom kung Erik XIV!) Hela hon var en minifunk när hon var bebis. (Nu börjar hon förvisso bli mer och mer lik mig... fast det tog några år...)


Sedan kom Gabbe. Såg ut som en liten gubbe när han kom ut, flintskallig, rejäl och kritvit. (Fast jag tyckte naturligtvis att han var skitsöt!) Här hade morsans nordiska pigmentlöshet slagit igenom. Och Gamla Bomben blev naturligtvis överförtjust, för det var från henne de kom.

 Hennes far hade kritvitt hår och de blåaste blå ögon. Precis som hon. Och vår rågblonde nordiske vikingaprins...

Av Beatrice F Wik - 16 augusti 2009 12:43

                                                  
   


                                                  
     



Tack för alla kommentarer på min och Elinors blogg!

Vi tycker att det är så roligt att någon läser när vi tycker så mycket om att skriva! (Det är ju trist att skriva för vägglössen, menar jag...)


Själva skrivandet är en form av terapi för mig, ett sätt att reda ut mina tankar och funderingar, få ordning på dem. Om de dessutom kan vara till glädje för någon annan är det ju helt förträffligt. Själv har jag ju, som jag tidigare berättat, insett att det är jätteskoj att läsa andras bloggar och ta del av deras reflektioner.


"Någon" undrade; dikten från den 12 augusti har jag själv skrivit.

För den som inte vet är jag amatörpoet.

Men när jag blir stor...då ska jag bli poet och författare på riktigt!!! ;)

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards