Alla inlägg den 22 augusti 2009

Av Beatrice F Wik - 22 augusti 2009 23:24


Mina små änglar sover över hos Gull-Britt och Morfar ikväll.


Vet ni vad förresten; Gabbe o Elli?

 Noam och Joel har fått hem sin lilla katt!!! Hon heter Selma, är 13 veckor, grå och jättesöt!


När barnen varit hos Morfar har vi vilat upp oss. Ätit kyckling, och jag har faktiskt passat på att jobba lite. Lärarjobbet är nog inget vanligt jobb. Jag undrar om jag efter dessa år skulle klara av ett "vanligt" jobb. Mina egna intressen och arbetet hakar nämligen i varandra, så ibland kan det faktiskt vara svårt att skilja på jobb och privatliv. Exempelvis har jag nu introducerat bloggskrivandet som ett alternativt sätt att skriva, för mina elever.


Jag är ju också historielärare. Och historia är ett av mina största intressen också privat. Var går gränsen mellan arbete och fritid?  Ni politiker där uppe som vill införa en vanlig 40-timmarsvecka för lärare har inte den ringaste om vad ni pratar om. Läraryrket är ett kreativt jobb, vi är inga nine-to-five-människor som kan spotta ur oss idéer på kontorstid. Sedan när kontorstiden är över, då får vi gå hem och inte tänka på jobbet mer.

???!!!


Hjälp, säger jag bara. Att undervisa och motivera kräver inspiration, kreativitet. För oss lärare. Annars blir det hur platt och tråkigt som helst. Det är svårt att säga "Jag jobbar som lärare." Det gör jag inte bara. Jag är lärare. Det här är mina intressen. Jag älskar att skriva, läsa, fördjupa mig i historia och all möjlig litteratur. Fast det kanske jag bara ska göra under mina 40 timmar/ vecka. På plats på min skola. Sedan får jag gå hem och byta identitet. Och intressen.


Tänkte egentligen skriva om något helt annat, men jag blev lite upprörd, så jag får återkomma imorgon.


Sov gott!



Av Beatrice F Wik - 22 augusti 2009 21:52


Bloggvännen Viveca har startat en stafettnovell och jag har backat upp. Vi har påbörjat skrivandet och skulle tycka att det vore jättekul om någon vill hänga på och skriva en snutt.


Skriv i kommentarsrutan på Vivecas blogg (Se länkar; Viveca. Gå in på inlägget stafettnovell.)


Du kan skriva anonymt om du vill, men vi blir så glada om du skriver!!!

;)

Av Beatrice F Wik - 22 augusti 2009 16:41


Apropå Skottland:


"Vad har du under kjolen, Knut?"


Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards