Alla inlägg den 23 augusti 2009

:)

Av Beatrice F Wik - 23 augusti 2009 23:51


"Den som inte kan gråta av hela sitt hjärta kan heller inte skratta"

/Golda Meir

Av Beatrice F Wik - 23 augusti 2009 18:28


Sitter och funderar lite över begreppet personkemi. Vad är det egntligen? Vad är det som gör att man dras till vissa människor, som man kan öppna sig för totalt och som samtalen flyter på hur smidigt som helst med, som man kan skratta, skrika och gråta inför utan att det är ett dugg konstigt, medan det med andra bara blir kantigt och konstlat?


Jag antar att du känner det ganska omedelbart.

 Den här människan trivs jag med. Eller motsatsen. Vi har helt enkelt ingenting att säga till varann. Inte för att jag tycker illa om dig på något vis, men du och jag är inte på samma våglängd. Med all sannolikhet känner du likadant.


Man kan ju tro att det är likheter som för oss samman, men så är det inte enbart. Jag har ett ypperligt exempel i Leif, en av mina allra närmaste vänner. "En grinig tråkmåns". Den etiketten satte jag på honom efter vårt första möte. Vi skulle jobba tätt ihop under det kommande läsåret och Leifs bild av mig var inte heller den positiv. Vad ska vi med denna till? Flamsiga, tramsiga nippertippa.

Var det inte så, Leif?


Man får aldrig en andra chans att göra ett första intryck sägs det. Första intrycket är ofta tämligen bestående. Men så är det inte alltid. Tråkmånsen visade sig med tiden vara riktigt rolig och jag antar att Tramsmaja också har sina allvarliga stunder. Uppenbarligen stämde vår personkemi, men jag har ingen aning om varför. För särskilt lika tror jag inte att vi är.


Och så har fröken Bea lärt sig en läxa. "Man ska inte döma hunden efter håren." 




Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards