Alla inlägg den 14 september 2009

Av Beatrice F Wik - 14 september 2009 22:10


Roar mig nedan (övning ger färdighet...) med att trixa med bilder på denna nya, annorlunda blogg.

Det vackraste, ja. I mina ögon definitivt det vackraste djur som finns. Tillgivna och kärleksfulla. Stolta, smygande, smidiga, sensuella. Oförutsägbara. Svåra att "fostra."


(Har dock lyckats skapligt med min Nisse, men inte med Smulan.) De kör liksom "sitt eget race", med tanke på att de inte är flockdjur, och den sidan fascineras jag av. De kommer inte på kommando (återigen förutom Nisse, vars kärlek i livet utgörs av mat, så han kommer direkt man ropar, hoppar upp på diskbänken och gör "vacker tass" som jag lärt honom att göra när det är matdags). I övrigt vill jag nog hellre påstå att katter kommer och går precis som de själva behagar. Opålitliga, anser vissa. "Inte mina", svarar jag då. Men de tillåter sig inte att tuktas.


"Hundar ser upp till dig, katter ser ner på dig och grisar tycker att du är en jämlik."

/Winston Churchill


Freja, den gamla asatrons fruktbarhets/kärleksgudinnas vagn drogs av katter. (Historielärare som jag är kan jag inte låta bli att nämna detta.)



Heimdall överlämnar smycket Bryfing till Freja. Målning av Nils Blommér från 1845.
Läste någonstans att katter symboliserar huslig lycka, men också falskhet. Det sista tyckte jag mindre om. Vore jag ett djur hade jag säkerligen varit katt. Det hade passat min person. I alla fall som jag önskat.

Av Beatrice F Wik - 14 september 2009 22:01

             




                 

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards