Direktlänk till inlägg 26 december 2009

Effekt och motion

Av Beatrice F Wik - 26 december 2009 22:22


Fy tusan, säger jag bara (igen!!!) vad kallt det är!!!


Förvisso gav mig kylan någonting positivt när jag var ute på min vanliga motionsrunda... Har en runda som jag brukar promenera om kvällarna, som vanligtvis tar ca en timme och idag kan jag säga att jag småsprang på 45 minuter! Var livrädd att jag skulle/skall ( !!!;( ) dra på mig urinvägsinfektion, hade nämligen inga långkalsingar på mig...


 Så jag gick skitsnabbt, för att hålla värmen uppe.


Jag tycker inte om att springa, har aldrig gjort det. Tyvärr. Det tycks ju var ett mycket bra sätt att motionera; man kommer ut i naturen, och det är mera effektivt än att gå (på så vis att slingan går snabbare; antar förvisso att man förbrukar samma mängd energi, om man går samma slinga på längre tid???)


Gammal naturvetare jag är sedan gymnasietiden (dock ändrade jag min bana med åren, men sina teorier kan man ju behålla ändå...) verifierar jag mitt antagande med en liten fysisk formel:


Inom fysiken är effekt mängden arbete uträttat per tidsenhet. Detta är ekvivalent med förändringshastigheten av energi eller arbete i ett system och definieras genom

P=\frac{dE}{dt},

där

  • P är effekt
  • E är energi eller arbete
  • t är tid

... Vet dock inte om motion och effekt är direkt översättbart. Frågade just min man, som sitter bredvid mig i soffan och som undervisar i naturvetenskapliga ämnen om jag det kan ligga någonting i min teori. Han säger "nej."


Nåväl, fundera kan man ju alltid.


I vilket fall som helst... Har verkligen försökt att tycka om att springa. Du måste bekämpa det första motståndet, säger de erfarna. Sedan blir det ett behov som du kommer att längta efter.


Höll på en halv sommar med att försöka bekämpa detta motstånd. Lyckades inte det minsta. Det var lika jobbigt varenda gång;(


Till slut insåg jag att raska promenader passar mig bättre. Om nu min fysiska formel om effekt, tid och arbete är översättbar på motion eller inte, får bli en sekundär fråga. Jag tycker inte om att springa, men är oändligt förtjust i mina långa och raska promenader. Många gånger dygnets bästa stund. Så jag får väl vara nöjd över det.


Sov Gott i natt!



 
 
Bea

Bea

27 december 2009 01:42


Men, hjälp... Jag tänkte ju i totalt motsatt riktning, eftersom det är frågan om division!!!

(Där ser man, mannen (adjunkten i matematik/naturvetenskap;) måste ha varit i alldeles egna tankar, han med, för han reagerade inte heller, svarade bara kort "nej"...))

EFFEKT OCH MOTION ÄR ALLTSÅ INTE SAMMA SAK: Då vet vi det! ;=)

Alternativt låtsades han bara lyssna! ;)

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Tina

Tina

27 december 2009 10:40

Hej vännen!! Det va ett klurigt inlägg.. fniss... men jag håller med dig om detta med att springa =) Har ALDRIG gillat det, men älskar raska promenader!! Har oxå försökt springa.. även när jag va väldigt vältrfänad.. men näe, det va ingenting för mig.. kände mig stressad av att springa fniss..
Men det är ju så.. allt passar inte till alla =)
Det va så längesedan jag gjorde personlighets testet så jag minns inte vad resultatet blev, men n´minns att det stämde bra!!!
Vad hittar du på i Nyår då?
Må gott & va rädd om dig vännen!!
Kram Tina

http://www.tina-livetrhrochnu.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards