Alla inlägg den 31 mars 2010

Av Beatrice F Wik - 31 mars 2010 21:59


Skärtorsdag imorgon. Gamla minnen av min barndoms "påskinköp" fick mig att reflektera över ödets ironi...


Jag kommer ifrån en liten håla två mil väster om Karlstad. Ytterligare en mil västerut arbetar jag nu.


Varje måndag, när jag var barn, åkte min familj den där extra milen västerut och handlade på Domus i Grums. Vi handlade jätteofta där. Så också på skärtorsdagarna. Alltid; vi hade vår båt liggande i Grums vintertid. Intressant är att jag kan se bilden av Domus i Grums, en av min barndoms mest besökta butiker, tydligt framför mig.


Parkeringen, ingången... Hur jag köpte mandelmassa när jag fick (det var mitt favoritgodis), hur jag gick och tittade på intressanta prylar, frukten, brödet; allt som finns i en butik.


Inget konstigt hittills. Underligt värre blir det dock om man betänker att på exakt denna plats tillbringar jag numera hela min vardag. Grums gymnasieskola (numera är namnet dock utbytt) flyttades, innan jag kom med i bilden, till en av min barndoms gamla butiker.


Domus gjordes om till en skola. Och där arbetar jag alltså nu.


Komiskt att veta att på min "lilla plätt", dvs min klass hemklassrum, har jag spenderat ett otal timmar också som liten flicka. Fast då i en mataffär, måndag efter måndag med mor och far....


Undrar om det var meningen (jag tror på Ödet...) att jag som vuxen lärare skulle återkomma till denna plats?


Den geografiska plats jag är så innerligt trygg med, som "sett mig växa och utvecklas".

Minns skymningen utanför Domus; vackert, hur jag undrade vad som fanns bakom den dåvarande parkeringen (numera är det personalparkering högre "upp på slänten"), snön, kylan, mörkret... Och stekhet sommar.

Jag har massvis av minnen från den här lilla delen av vår stora värld.


Som om allt går igen, liksom...


Där är du ämnad att vara, Bea. Dit återkom du, varje måndag (och säkerligen ännu fler dagar i veckan emellanåt) som barn, år ut och år in och där är du också nu.

 

exakt samma geografiska plats.

 

Jag måste bara säga att det som händer i livet omöjligt kan ske rent slumpmässigt.


Jag tror naturligtvis att människans fria vilja är omåttligt stark. Visst har vi makt att förändra. Och visst har vi möjlighet att göra skillnad.


Men jag tror också på predestination. Vissa saker är bara menade att inträffa. Vi hör hemma, känner oss trygga, på vissa platser, geografiska eller inte.

Och jag vet inte riktigt om jag är kapabel att förklara orsaken...


Sov sött i natt, Bloggvärlden ;)


Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards