Alla inlägg under mars 2010

Av Beatrice F Wik - 5 mars 2010 18:54


Jag gav dig mandat att såra

såra genom handling

Jag gav dig mandat att döda

döda genom känslor

Jag blottade min handled

det vitaste jag ägde

Och du högg sylvasst till mig

när jag var tunn och svag

 

Jag kommer aldrig nånsin

öppna mig fullt som då

Av Beatrice F Wik - 5 mars 2010 01:07


"Jag gillar tanken på att månen fortfarande finns kvar också när jag inte tittar på den."

Albert Einstein



... Fick mig att tänka på Marie Fredrikssons underbara "Å, jag hoppas du finns kvar"...

Av Beatrice F Wik - 4 mars 2010 23:51


Ojojoj, läste i reklamen (på sidan här intill) att det finns piller som gör att man utan att träna och utan att vara hungrig kan minska... vet inte hur mycket det var... säg 5 kg på en månad. Just nu 10 % rabatt!!!


Vad säger ni brudar, ska vi beställa en drös?!

 

(För Dig som läser och inte känner mig får jag väl vara så god att påtala att jag skämtar.)


Jag säger inget till Dig som har verkligen har problem med övervikt, kan förstå att det är jättejobbigt...

Men vi andra slöfockar (jag själv här inräknad):

Även om dessa piller- mot all min förmodan- skulle ha någon verkan; Vad är syftet med att ha en smal kropp om vi fortfarande lika slöa sitter framför datorn/ TV:n och möljer i oss allt tänkbart?


Borde vi inte rikta in oss lite mer på att må bra istället för att se bra ut?

 

Jag blir så f-bannad när jag läser dylika saker och inser hur mångas bild av välmående ser ut, så jag ser rött!


Inte kanske, när jag tänker på oss som hunnit en liten bit in i livet, utan framför allt när jag tänker på de unga tjejer jag jobbar med och min egen flicka, som går ut i tonåren innan 2010 är över.


Skönhet kommer ju för tusan inifrån. Inte från några piller som någon försöker tjäna pengar på. Eller operationer. Eller läppförstoringar. !!! (Förvisso borde jag väl själv låta bli att gnälla över att jag degat till mig och lagt på mig tre kilo på ett halvår, men jag hoppas innerligt att äpplena tydligt kan urskiljas från päronen.)


Nu kommer gamla klyschan igen, men jag kan bara inte låta bli...


Det spelar ingen roll, unga dam, om Du så ser ut som självaste Viktoria Silvstedt (den är väl jättebildskön?). Du kommer inte att bli en millimeter lyckligare i alla fall.


 Det spelar ingen alls roll om du är blondin, kolsvart eller grönfärgad (inte så kul, kanske, förvisso, det blev jag en gång efter en tvåveckorssemester i en klorerad pool i Alanya;) men i alla fall, det betyder ingenting för det syfte jag önskar framföra.


Det spelar ingen roll om du väger 5 kilo mindre heller...

Tro mig, du kommer inte att bli ett dugg lyckligare i alla fall. Du kommer säkert inte få mer utstrålning heller. Och det var det jag ville säga. Utstrålning är skönhet, tror jag.


Det sitter i själen, hjärtat, i tankarna, ögonen.

Ingen annanstans.


Så se till att må bra istället för att lägga energin på oväsentligheter. Finn harmoni. Tro på Dig själv och det Du har att komma med!


 Och låt ingen lura dig till någonting annat.

 


Sov gott i natt. Vänner ;)

Av Beatrice F Wik - 3 mars 2010 22:52


Idag har vi varit kulturella så klockorna stannar, jag och mina barn.


Heldag på stan med besök på muséum och bibliotek och dessutom statyvandring ;) (Har naturligtvis hunnit shoppa, träffa gamla väninna C med son och käka mumsig lunch också... Ej heller, så klart att förglömma, vår goa Gittis:)

Ojojoj, så effektiva vi varit!!!


Gabriel läser lokalhistoria i skolan och detta är mitt specialintresse; skrev min B-uppsats på lärarutbildningen om Den stora branden i Karlstad den 2 juli 1865. Hela fem veckors heltidsstudier ägnade jag åt att leta reda på all fakta som någonsin gick att finna om denna brand, som ödelade nästan hela vår stad, och sedan skriva en uppsats om hela incidenten. Superspännande, i mina ögon...


Branden började hos en bagare på nuvarande Drottninggatan och spred sig (staden bestod ju till största delen av trähus på den tiden; tätt sammanbyggda, och brandkåren hade inte hunnit utvecklats till vad den är idag) alltså genom hela vår stad. Några byggnader/kvarter räddades; Almen bl a (ligger längs Klarälven, om någon värmlänning är intresserad av lokalhistoria skall du alltså bege dig till detta kvarter: Älvgatan: Här finns Karlstads äldsta hus).


 Också Biskopsgården (mitt emot vårdcentalen Gripen) räddades. Roliga rykten påstår att "Landshövdingen grät och bad (hans bostad brann ner) och biskopen svor och släckte"   ;=)


Måste säga att Gabriels lärare är otroligt kunniga och insatta, min son för övrigt fruktansvärt intresserad.

Han kunde i princip allt om branden, hur och var den börjat, vilka kvarter som räddats osv... Han har också läst om "Sola i Kallsta", servitrisen Eva Lisa som står staty längs älven vid Statshotellet. En sevitris har alltså gett upphov till begreppet. Hennes strålande humör. Ingenting annat.


Mycket intressant...


Domkyrkan och Tingvallagymnasiet, sett från Torget.


Statyn av "Sola i Kallsta"

 

Så här ser symbolen ut idag.


Älvgatan, kvarteret Almen.

Räddades undan branden 1865 och utgör därför Karlstads äldsta hus.

Av Beatrice F Wik - 2 mars 2010 23:49



Underbart med sol och fågelkvitter; nu känns det verkligen att våren är på väg, eller hur?



Jag har aldrig sett ljuset

 så som i år

för vintern som gick

 var ovanligt svår

Så bittert och kallt har

 det varit i år

Men nu väntar värme

Nu väntar vår

Av Beatrice F Wik - 1 mars 2010 23:55


Idag har jag varit superduktig. Om jag får säga det själv och det tycker jag att jag får... Har skurat båda toaletterna, dammsugit hela huset, skurat golven i hela huset och dammtorkat.

Himla bra gjort, Bea! :=)


Problemet är bara att jag tror att jag tagit i lite för hårt.

Jag gjorde ingreppet förra onsdagen och skulle inte bära och stå i på ca 10 dagar, enligt rekommendationer. Jag har inte burit något tyngre än dammsugaren från neder- till övervåning (sedan fick Mannen bära ner den igen, när det väl slog mig att jag gjort något jag egentligen inte borde...) men jag har nu ont på höger sida inuti mig (så att säga) så det måste ha varit på höger sida de skar... Skiiit!!!


Det är svårt det här, för ett popcorn-barn (härlig term fråm en föreläsare jag lyssnade till för ett par veckor sedan om betygssättning) som jag att hålla mig i stillhet.


Men men... känner fortfarande en diffus värk på höger sida i min kropp; Åååå, får väl ta det superlugnt imorgon. Det är så svårt det här, att veta: hur mycket kan/får jag bära, utan att jag gör fel mot min kropp? Vill ju självklart att såret skall läka snabbt och fint, men jag kan ju inte bara sitta och glysa upp i taket heller.


God kväll, på Er, alla bloggfior och Nissar!

Sov sött i natt!!! :=))

Av Beatrice F Wik - 1 mars 2010 00:39


Oj, vad timmen är sen, upptäckte jag just...


Hade jag någon röd tråd, tro, i det jag skrev nedan? Var det någon som uppfattade mina tankegångar? Var kanske lite otydlig...


Vad jag ville säga var, att för mig är det viktigt att som motpol till detta stressiga, "full-fräsliv" (som jag för övrigt också tycker hemskt mycket om) är det skönt att varva ner emellanåt. Och livsviktigt, tror jag.


Vi måste unna oss att att det lugnt ibland, bara vara...


Dottern & jag har haft filmkväll ikväll; jättemysigt... ;) Det fick bli en lite läskig en.


"Nördar" (citat Elli) alldeles för mycket framför datorn, Facebook är ju himla kul :=) Fast det kan bli så galet. Jag som är ett stort nöt vad gäller teknik, fick idag en hälsning sänd till mig "Friends forever", typ... av en söt väninna. Skulle sedan skicka denna hälsning vidare och när jag trodde att jag gjort det, upptäckte jag att jag råkat skicka den till helt fel personer... Ni vet, ytliga bekanta och några elever ;=// De måste ha uppfattat det hela som totalpatetiskt, men jag får väl bjussa på det ;-)


Ja, det kan verkligen bli dumt när man inte har skallen med sig, alltså...

Det slog mig för övrigt också att det här med Alla Hjärtans Dag-hälsningar kanske kan missuppfattas. Själv skickade jag en hel drös med Alla Hjärtanshälsningar på FB, till nästan hela adressboken, efter att själv ha fått ett gäng; som jag uppskattade väldigt mycket... <3


Sedan kom jag dock på att de kanske kan missuppfattas...

Jag har ett flertal manliga vänner och kamrater; pinsamt om någon av dem har missuppfattat mina hälsningar, med hjärtan och allt?! Eller, ännu värre, deras fruar; de kanske tror att jag stöter på deras män?!

Hjälp, så dumt det kan bli. Antar att man får vara försiktig, man vill ju inte såra någon i onödan...


Sov sött i natt!


Och nu vill jag ge Dig ett hjärta för att Du läst mitt inlägg utan att det skall missuppfattas;=))



Ha ha!!! ;=))

 

Bara skojade....


Här får Du ett på riktigt. ;)


Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards