Alla inlägg den 12 april 2010

Av Beatrice F Wik - 12 april 2010 22:22


I tolv år har jag arbetat inom skolans värld.


Under denna tid träffat många av de 19 000 obehöriga lärare som finns i Sverige. De flesta av dem jag mött har varit jätteduktiga. Lite speciellt blir det ju dessutom för gymnasieskolans praktiska ämnen. En duktig kock är förmodligen den allra bästa lärare en blivande kock kan få (så länge inte han/hon är helt uppåt väggarna skruvad vad gäller att bemöta människor förstås...) men vad gäller de teoretiska ämnena:  Jaaa... må ju säga att om mina fem års universitetsstudier räknas som ingenting, skulle jag ju lika gärna kunna ställa mig och elda upp de 250 000 som min utbildning kostade, i valborgsmässoelden, om ett par veckor.


Och dessutom fundera över vart vårt land är på väg.


En legitimation som kan dras in, helt i sin ordning för mig.


Må vi äntligen få den status vi förtjänar. Här tror jag att legitimationen är ett steg på vägen. Måhända att vi har ett hemskt roligt, stimulerade jobb, och många gånger har jag tänkt, när jag sett mitt lönekuvert att "jag får min lön på andra sätt, jag..."

 

Men ändå. Tyvärr betyder pengar en hel del.


För ser man enbart till det ekonomiska ligger min yrkesgrupp ganska långt ner om man betänker vilken kunskap vi besitter. Om man ser till den utbildning vi faktiskt har. (Jag vet att det finns ett otal andra yrkesgrupper som sitter i samma sits; diskuterar frågan ganska ofta med min bästa väninna som är sjuksköterska.)


Men hennes vardag känner jag ju inte lika utan och innan som min egen.


Så tummen upp för lärarlegitimation. Vi formar, fostar och undervisar; tillbringar timme efter timme med vårt lands framtid. Och för övrigt det allra dyrbaraste någon har. Den utbildning vi fått (om vi nu fixar den...och får vår legitimation) gör att vi i varje liten situation, varje konflikt och varje problem kan parera, hantera och förmodligen använda de kunskaper vi besitter, som ganska högt bildade akademiker.


Vi har stått tillbaka beträffande löner (och med lönen kommer ju naturligtvis status; respekt, som ett brev på posten) länge nog nu.

 

Lärarlegitimationen är välkomnad.


"Vem som helst" kan inte göra vårt viktiga jobb.



Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards