Direktlänk till inlägg 1 maj 2010

"Mamma, är de där människorna onda?"

Av Beatrice F Wik - 1 maj 2010 16:42


Under dagen har min 10-åring och jag hjälpt till att dela ut flygblad inför valet. Antar att sonen hörde oss vuxna snacka om partier och politiska färger. När vi sedan åt lunch marscherade ett demonstrationståg med "den andra färgen" förbi, varpå min son stirrar till:


"Mamma, är de där människorna onda?"

 

Den var väl söt. ;)

Eller vad tycker Du, Gubbfan?


Vill dock tillägga, innan du blir helt galen på mig, att jag förklarade att vi inte tycker att "de andra är onda". Vi tycker bara lite olika om vissa saker, värre än så är det inte...

 
 
Gubbfan

Gubbfan

1 maj 2010 20:05

Nja, du får kanske förklara för honom att en del av oss får ont i själen av att se ett samhälle just nu byggs där man inte bryr sig om de som är svaga och sköra.
Du får nog förklara för honom att arbetarrörelsen, nykterhetsrörelsen och frikyrkorörelsen kom som en reaktion mot ett samhälle där folk inte var värda något. Precis som det nu håller på att bli, alltså ett samhälle där det som räknas, är att man är lagom ung, vacker, framgångsrik, förmögen och har rätt kontakter samt helst är av hankön.
Du får förklara för honom att det finns en massa politiker som bestämmer där borta i Fjollträsk, politiker som aldrig har behövt uppleva missär(vare sig social eller andlig).
Kanske skall du ta fram Nils Ferlin och läsa om ångesten och gråten. Kanske läsa om en self made man som är disponent i pilsnerdricka, om en hallick och en glädjeflicka.

Kanske får du honom att förstå att världen inte är svart eller vit, utan består av olika nyanser i grått.
Kanske kan du få honom att förstå att det faktiskt finns goda och onda människor överallt, även inom de olika religiösa och politiska "sekterna", men att de flesta varken är det ena eller det andra eller i bland både och.

Men framför allt:
Lär honom att ifrågasätta och ställa frågan VARFÖR?
Lär honom att inte ta sig själv och andra på så stort allvar, så kanske han kan bli en fri människa.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Bea

Bea

1 maj 2010 23:20

Måste bara säga en sak till, Gubbfan. Jag tror inte att vi står mil ifrån varandra, trots vår politiska färg.

På tal om det där med att "få ont i själen" för andra... En kollega till mig sa en gång, för flera år sedan till mig; när min närmaset kollega gick i pension och jag inte kunde låta bli att gråta över tomheten, att: "Bea, du har för mycket känslor."

Och det har jag kanske. Kanske du med, Gubbfan. Kanske vore livet enklare för oss om vi rent ut sagt "sket" i de svaga, i hur andra känner och mår och bara tänkte på oss själva. PÅ att JAG ska ha det bra.

Kanske har Bea för mycket känslor. Kanske borde hon bli hårdare och fullkomligt skita att det finns de som kämpar i såväl social som ekonomisk misär. "Jag mår ju bra, STÄNG AV KÄNSLORNA, kvinna... ;)"

Eller också behöver världen oss. Dig och mig, Gubbfan och alla andra med starka känslor och ett starkt mått av empati till- ibland nackdel och ångest, för oss själva.

I don't know...

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Gittis

Gittis

2 maj 2010 14:15

Bea, intressant och givande dialog Ni för Du och Gubbfan

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Gubbfan

Gubbfan

2 maj 2010 15:19

Nja, det där om politisk färg: Jag ser nog mest ut som en polkagris.
Har bara så svårt för dem som är så förtvivlat övertygade, vare sig de är röda, rosa, vita, gröna, blå av olika nyanser, osv.
Sedan att jag är misstänksam mot ett parti som är sprunget ur Pingstkyrkan är väl en svaghet hos mig antar jag.
Men pingstkyrkan förknippar jag med patriarkat, Levi Petrus, Alf Svensson och ett lismande förtryck. Inte blir det bättre av att Livets Hord i Uppsalatrakten försökte göra sig starka inom partiet.
Eller kanske beror det på att jag njuter så av att få leva som resultat av en lycklig slump, att mina föräldrar en gång besökte ett par goda vänner som hade fått en gullig liten tös och bestämde sig för att de skulle tillverka en sådan när de kom hem.
De hade ju redan några grabbar och en flicka skulle vara gulligt. OK, det blev TVÅ killar till. En sådan lycklig slump för mig och tvillingbrorsan. Varför då blanda in någon annan högre makt än lusten?

Att försöka stänga av känslorna, som du skriver, är bara dumt.
Du är en människa, inte en slav eller en hund som skall lyda och visa disciplin.
Det räcker med att du har en chef, major Björklund, som förefaller önska att vi människor vore enkla robotar.
Nu är vi mycket mer komplicerade än han tror.
Men jag skall inte ta upp hans, som jag tycker, förlegade 1800-tals syn på människor. Jag antar att du och din make har massor av åsikter om honom och hans sätt att styra skolan, lärarna och eleverna.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Nettis

Nettis

2 maj 2010 18:28

JAG AVSKYR POLITIK!!! Jag är ju sjukpensionär, så det är väl knappast svårt att lista ut på vilken sida av blocken som jag står på ;D !
Kram på dig Bea!

http://bunkerboende-nettisochmoses.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

3 maj 2010 23:08


Ååå, den var gullig, den där om Lusten...

Men, neej, Gubbfan! Det där du skriver om ett lismande förtryck tror jag inte på. Låt kvinnan VARA KVINNA MEN RESPEKTERA HENNE, ändå, eller jag menar FÖR DET. Låt oss tjejer få bära rosa; det finns ingen anledning för oss att klä oss i ljusblått och likna Er män.

Vi är Kvinnor; Jag är kvinna och för övrigt en "ganska kvinnlig" sådan. Intresserad av heminredning, att så små plantor, jag är omvårdande och mån om mitt utseéende. Ge mig respekt för det. Inte för att jag vill likna Er män, utan för att jag är stark i min kvinnlighet men enligt min åsikt precis lika mycket värd som Dig som är man.

Mitt parti har en stark respekt för människors lika värde. Oavsett kön.

Och vad gäller major Björklund har jag åsikter. Svar "ja."

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Gubbfan

Gubbfan

7 maj 2010 07:32

Först behöver jag nog ge en förklaring till min första kommentar till den sons fundering kring förstamaj-tåget.
Barn tänker på fler sätt än vad en lärare och förälder vill förstå.
Ordet ond kan betyda stygg men också arg för ett barn. Ibland både och ibland var för sig med väldigt olika betydelse. Om du läser in frågan "som är de där människorna arga?" så inser du att Gabriel förstår mer än vad hans mamma tror.

Vad du tror om kvinnosyn, makt etc inom Pingströrelsen, Livets Hord och deras politiska avknoppning, dvs KD, må vara din tro och ett försök att dölja verkligheten som gör livet lättare att leva för dig. Du behöver tydligen rättfärdiga människosynen hos efterföljarna till en rad krigarreligioner och beduinfolksreligioner från främre orienten.

Vad som sedan är manligt och kvinnligt har inte så stor betydelse. Det mesta verkar rena fjollerierna vad gäller olika sporter, miljöskadande motorer, modelafs etc. Att hänföra det ena eller det andra till manligt eller kvinnligt visar nog mest att man inte har lärt sig skilja på vad som är mänskligt eller omänskligt.
Måste vi krångla till det för oss med mode för män och kvinnor? Måste vi krångla till det med schlagerfestivaler och danstillställningar och allt vad trandanserna heter?
Måste vi vara så kvinnliga och manliga?

Räcker det inte med att vara människa?
Vi behöver inte vara någon guds avbild.
Vi är tillräckligt komplicerade anordningar för att föra våra gener vidare.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards