Alla inlägg den 21 maj 2010

Av Beatrice F Wik - 21 maj 2010 22:41


I min klass håller vi på med muntliga nationella prov på svenskan just nu. Vi lyssnar på en berättelse, eleverna återberättar sedan gruppvis vad de hört, diskuterar ämnet och argumenterar för sina åsikter.




Tes och argument har jag försökt pränta in i mina elever hela läsåret och nu prövas deras förmåga under viss nervositet från alla håll =)




Man kan faktiskt tycka i princip hur man vill, för i vårt demokratiska land har vi välsignats med åsiktsfrihet och religionsfrihet. Tack vare generationers kamp. Tack vare franska revolutionen och upplysningsfilosoferna, tack vare många blodiga strider, har Du all rätt att yttra din åsikt så väl skriftligt som muntligt.




Och jag tycker att Du skall ta tillfället i akt. Bekämpa knasigheter med kunskap och framför det du anser vara sunt och positivt. Men var noga med att ha ha argument för det du tänker; jag har svårt att tro att skrik och skrän "Du är ju för fan dum i huvudet" kan förändra i någon form av positiv riktning. Läs på istället. Skaffa kunskap. För kunskap är makt.

 


Kommer knasigheter fram, typ nazism eller vad sjutton som helst, får vi "slå ner dem" som en vän brukar säga och jag menar då inte bokstavligen, utan jag menar med argument.




Tänkte, som vanligt, i mitt skrivande; skriva om någonting annat än vad det blev. Tänkte skriva om ett av ämnena som dök upp i våra nationella prov idag; det handlade om könsroller, men när jag skriver börjar jag associera; det ena leder till det andra som leder till det femte... Och mina associationer får mig att växa i mina tankar och övertygelser.




Skrev samma sak härom dagen på bloggen när jag pratade om politiska åsikter, men nu hade jag istället könsroller i bakhuvudet (det var dessa vårt nationella prov behandlade) och jag säger det igen:



Skrik rätt ut när det blir helfel!!! (Var dock försiktig med att såra eller kränka andra människor. En av mina kloka kollegor sa någonting bra vid ett tillfälle då han upplevt att han tangerat gränsen i en diskussion med en elev: "Kränkta människor är farliga människor".)

 


 Du kommer att få motargument och bli överbevisad om du haft fel, vilket man kanske har ibland, men håll inte käft om du tror på något!!!

 


En av "De stora" i min värld är Ulf Lundell. Han har en dotter som heter Sanna som numera är vuxen och gift, eller vad hon nu är ;) med Mikael Persbrandt.


Lundell har skrivit en underbar låt till sin Sanna, när hon bara var ett litet barn. Guld, säger jag bara.


Så här försöker jag också fostra mina barn. (Har dock, med tiden, upplevt att det finns en liten nackdel =) : Min dotter argumenterar så in i bomben för allt hon tänker och tror på. Snacka om att "tjöta höl i hövve på morsan." :-))



(Citat; Ulf Lundell: "Sanna")

 
Sanna, vad du än hör, vad du än ser
vad du än kan bli utsatt för
Kom till mej fort och se mej som jag är
Kom och se vad jag egentligen gör
Jag skriver, jag sjunger
jag skriker, jag skrålar


Sanna, jag vill leva innan jag dör
En dag ska du stå brevid mej i solen och
veta vad det är jag slagits för
Och också du måste slåss och streta emot
om du vill ha din frihet kvar


Låt ingen tämja dej
Låt ingen tvinga dej
Låt ingen schackra med det enda du har



 

Av Beatrice F Wik - 21 maj 2010 21:12

Det finns stunder i livet som innehåller sååå hemskt mycket värme. Stunder man bör spara och ta fram när det blåser kallt.


Tidigare i eftermiddagen gick jag in för att läsa Miraklets blogg och fick en överraskning som heter duga. Blev så rörd av det du gjort för mig och Tina, så jag vet inte vad.


Tack, finaste Du!!!


Jag kommer att spara den här bloggen till döddagar och jag vill dessutom visa ditt inlägg för hela världen för jag är så stolt över vår underbara vänskap...


Stor varm kram till finaste Miraklet ;)




Direktlänk till inlägg 20 maj 2010


Några av världens finaste..

Av The Miracle - Torsdag 20 maj 21:33

Vänner jag mött!

Här har ni dem på bild...


     




     


Jag är så glad och tacksam för att jag stött på dessa personer via nätet.

Ni ger mig så mycket båda två! Lyser upp mina dagar med era fina, varma kommentarer, finns alltid där för mig, jag behöver aldrig tveka på det.

Vilket är en otrolig lättnad.

Jag ser två underbart vackra personer, med hjärtat på det rätta stället och ett skimmrande hjärta, som är fyllt med så mycket kärlek så det räcker åt alla som behöver.

All kärlek från mig till er!   




.....Och jag säger detsamma till Dig, Miraklet... All kärlek ;)

 

Sov sött, alla sötisar därute :)

Av Beatrice F Wik - 21 maj 2010 00:05


Hela min eftermiddag har varit superhektisk. Vi har köpt fotbollsskor, examensskor och besökt en släkting som var i akut behov av hjälp. Min grabb skulle ha klassfotboll och han ville gärna att jag skulle se matchen. Pusslade och tog mig dit, en smula sent förvisso, en i alla fall... i regnet.


När jag precis kommit till fotbollsplanen hörde jag publiken, bestående av föräldrar, applådera. Jag applåderade, jag också, bara därför att, liksom. Jag slöt nyss upp till skaran och hängde på.


"Gabbe, Gabbe!!!" hörde jag min sons kamrater skrika. Och såg min son göra värsta segergesten. Stolt och lycklig målgörare!


Som sentimental och säkerligen, en smula fånig, mamma, blev jag rörd till tårar över detta. Kämpade verkligen med att inte visa det. Vilken härlig gemenskap!!! Och den glädjen; den stoltheten min son triumferade när han gjorde detta mål... Å, alldeles, alldeles underbart!!!


Till och med jag älskade fotboll i detta ögonblick...


Sov Gott, Vänner och kamrater. ;)

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards