Alla inlägg under maj 2010

Av Beatrice F Wik - 21 maj 2010 00:05


Hela min eftermiddag har varit superhektisk. Vi har köpt fotbollsskor, examensskor och besökt en släkting som var i akut behov av hjälp. Min grabb skulle ha klassfotboll och han ville gärna att jag skulle se matchen. Pusslade och tog mig dit, en smula sent förvisso, en i alla fall... i regnet.


När jag precis kommit till fotbollsplanen hörde jag publiken, bestående av föräldrar, applådera. Jag applåderade, jag också, bara därför att, liksom. Jag slöt nyss upp till skaran och hängde på.


"Gabbe, Gabbe!!!" hörde jag min sons kamrater skrika. Och såg min son göra värsta segergesten. Stolt och lycklig målgörare!


Som sentimental och säkerligen, en smula fånig, mamma, blev jag rörd till tårar över detta. Kämpade verkligen med att inte visa det. Vilken härlig gemenskap!!! Och den glädjen; den stoltheten min son triumferade när han gjorde detta mål... Å, alldeles, alldeles underbart!!!


Till och med jag älskade fotboll i detta ögonblick...


Sov Gott, Vänner och kamrater. ;)

Av Beatrice F Wik - 20 maj 2010 21:58

Hej alla mammas fina bloggläsare!

 

Hoppas ni har haft en bra dag, och tack så mycket för att ni läser bloggen!

Hoppas att ni gillar den... men det tror jag att ni gör. Det är ju faktiskt mamma som äger den ;)


Tänkte att jag kunde blogga lite. Mamma var redan inloggad (jag kan ioförsig mammas lätta lösenord ändå...) så jag passar på. Bloggen behövde ett litet inlägg.

Blir ett kort ett, för jag ska alldeles snart sova, men ändå ;)


Ni kanske kan kommentera lite också? Och visa att jag kan få mer kommentarer än morsan... Då blir jag glad!


Ha en bra torsdagkväll i alla fall,

Kram & Sov så gott


/ Elinor, Beas dotter (Den coola tjejen på bilden ;)) 

Http://louiseelinor.blogg.se


  

Av Beatrice F Wik - 19 maj 2010 23:29


Är dålig på att skriva nu. Känner att snaran dras åt allt tightare, vad gäller tiden. Maj, maj, maj. Vackraste månaden. Men nu skall alla säckar sys ihop i skolan. Läsåret håller på att avslutas, betyg skall sättas, nationella prov rättas. Osv...

 Lite kul fester väntar, är verkligen på humör att komma ut ur min bur just nu. En väninna har fyllt 40, rajtan tajtan nästa lördag... Det ser jag verkligen fram emot. ;)


Det här med bussar och kontanter blir jag galen på. Mycket bra idé förvisso, jag förstår att det minskar rånrisken rejält, men det kan också ställa till med krångel. Jag lånade ut mitt busskort till min dotter härom dagen, fick tillbaka det nästan urladdat och hade helt glömt bort att ladda upp det. Tog mig tre mil genom Värmlandsskogarna från mitt hem till mitt jobb idag, men när jag skulle åka hem var jag tvungen att flytta över pengar till kontot dit mitt kontokort är kopplat. Kom ut från min skola strax innan dess att bussen skulle gå vid fyra och upptäckte att banken stängde klockan tre. Bara öppen till fem på torsdagar... Skiiit, liksom. Ja, det borde man ju kanske veta. Klantig nog är man, att fastna i Grums. (Inget fel med Grums, förvisso, men det är ju faktiskt inte där jag bor.)


 Tre mil hemifrån utan vare sig bil eller busskort. Lyckligtvis stötte jag på en vän som var vänlig nog att låna ut sitt busskort till mig, så det löste sig i alla fall. Jag har hemskt fina människor omkring mig; känner mig lyckligt lottad...


Promenerat har vi gjort under kvällen också, jag och bästa vänninan. Sååå skönt. Vi har gått, gått och gått. Pratat, pratat och pratat. Härligt är det att den ljuvaste tiden ligger framför oss. Maj, juni. Den tiden är magisk. Nu blommar allt upp. Nu får vi passa på att ta för oss av livets goda. Nu kan vad som helst hända...


Sov gott i natt. :)

Av Beatrice F Wik - 16 maj 2010 23:49


Konstig bloggen är då... Två inlägg av nedanstående var det, tog bort det ena och då råkade jag också ta bort en kommentar från dig, Tina... Hann i alla fall med att läsa och jag vill säga att jag är så glad för Dig! Du är verkligen något utöver det vanliga.  Miracle likaså... Gabriel uppskattar dig också hemskt mycket, vännen.


Tina, när jag ändå skriver om dig: När Gabbe och du blev vänner på Facebook kollade vi, Gabbe och jag, tillsammans igenom dina Fb-vänner. Hittade då någonting intressant. Som ni vet så tror ju inte jag att livet bara är det vi ser. Jag vet att det finns så mycket mer. Jag tror inte att vi försvinner den dag vi lämnar jorden, osv...

Detta har jag jag nog skrivit om tusen gånger på bloggen. Jag har ju också berättat att jag träffat mediala människor vid ett flertal tillfällen. När jag senast besökte ett medium var det hon sa helt klockrent. Jag vet att det låter knäppt, men det är faktiskt sant.


 Den här människan berättade något om mig som gjorde att jag skrek rätt ut. Det finns inte, att det skulle kunna vara en ren slump och det som hänt är det bara jag och en annan människa som vet om. Det skulle ha varit jättekonstigt om människan, som vet om det som inträffat, suttit och berättat detta för henne. De har aldrig ens, mig veterligen, träffats.


I alla fall, Tina: När Gabriel och jag satt och tittade igenom dina Fb-vänner hittade jag den här människan där. Hon som är medial. Jag har också blivit vän med henne nu och jag kommer att gå till henne vid fler tillfällen, hon är superskicklig.


Vill inte nämna några namn här öppet, jag mailar dig istället, Tina. Förvisso är det bara positivt; hon var klockren, men ändå.


Hon pratade om saker som skulle komma att inträffa i mitt liv och som faktiskt har inträffat. En sak är jag dock nyfiken på. En kvinna med mörkt hår och hästar omkring sig kommer att komma in i mitt liv, enligt det den mediala kvinnan pratade om. Vet fortfarande inte vem hon skulle kunna vara, hon skulle i alla fall vara ett stöd för mig och vi kommer att stå varandra nära. Spännande...


Lite känsligt att prata om sådant här; Vissa tror ju inte alls på övernaturliga saker och tycker förmodligen att man är helt skruvad, men det bjussar jag på... Det är tur att vi lever i en demokrati. Med åsiktsfrihet. Så jag kan faktiskt unna mig att tycka och tro precis som jag vill. Du med.


Sov Sött <3

Av Beatrice F Wik - 16 maj 2010 00:43


Har suttit hela kvällen med de nationella proven i svenska och jag är inte färdig än. De är så tidskrävande. Vet att mina elever har kämpat hårt med dem, så nu är det väl min tur att kämpa med att rätta dem...


Usch, mitt hus håller på att gro igen, känns det som. Imorgon blir det storstädning. Ska sätta ut mina små plantor som jag sått och som växt till sig i mina söderfönster. Hoppas på fint väder, vi är inne på mitten av maj nu; nu vill vi ha soool, eller hur?!


Slutkörd i skallen är jag, har lagt mina små grå på de nationella proven ikväll, så jag har inte mycket till inspiration över.


Sov gott, finaste vännerna:)

Av Beatrice F Wik - 15 maj 2010 00:29


Det förra inlägget blev bara sååå konstigt när jag kopierade och hade mig, så jag rör inte det mera, utan skriver istället min kommentar här.


Jag bara älskar att blogga. Den feed back man får på sina reflektioner är helt underbar. Kommentarerna, som gör att jag kan spinna vidare på mina tankar, får mig att växa.


Gubbfan gav mig en kommentar till inlägget "Ibland lyckas man"


Därav tog jag fram Ferlindikten.

Jag känner mig ännu starkare nu i min åsikt: Av vilken anledning går vi omkring och fånar oss på detta vis? Så fruktansvärt mycket av det vi gör är ju för sjutton bara "ett spel för galleriet." Och till vilken nytta? Tänker på mig själv nu; när situationen drevs till sin spets med anledning av att jag klämde mitt finger i en dörr och halvt avled av smärta. Men visade inte detta med en min för mina elever. Killen som samtalade med mig i ögonblicket detta skedde berättade senare att han "ingenting märkt."

 

Jag kunde ju faktiskt ha lagt den energi som gick åt till att dölja, på något mera konstruktivt istället...

 

Som sagt; situationen drevs till sin spets vid detta tillfälle. Men så här gör vi väl lite till mans både av och till?


Vi "döljer våra sår", som Ferlin skriver, och "våra hjärtan som bankar och slår." Vi hakar på oss skyltar och pratar fånigt om väder och vind. Utan att beröra kärnan. Sätter på oss masker, spelar ett tillgjort spel för åskådarna. För att hålla fasaden uppe.


Det  blir ju nästan lite humoristiskt...  =)


Sov sött. vänner. Det gör jag med snart... <3

Av Beatrice F Wik - 15 maj 2010 00:24


Nils Ferlin siluett

 

I LIVETS VILLERVALLA ur En döddansares visor

Nils Ferlin


I livets villervalla
vi gå på skilda håll.
Vi mötas och vi spela
vår roll -


Vi dölja våra tankar,
Vi dölja våra sår
och vårt hjärta som bankar
och slår -


Vi haka våra skyltar
var morgon på vår grind
och prata om väder
och vind -


I livets villervalla
så nära vi gå
men så fjärran från varandra
ändå.








Av Beatrice F Wik - 13 maj 2010 21:40


Jag bara älskar den här låten. Bruce Springsteen; The River. Har t o m använt den i min undervisning när jag jobbade på högstadiet som lärare i engelska för några år sedan.


Vid ett tillfälle gav den mig och min klass ett gott skratt när vi funderade över hur "hennes solbrända och våta kropp" såg ut på reservoaren =) Och hur menar Springsteen???

Reservoar, vattentank??? ;)


Det här är texten till "The River", Bruce Springsteen

- alldeles, alldeles underbar...


I come from down in the valley
where mister when you're young
They bring you up to do like your daddy done
Me and Mary we met in high school
when she was just seventeen
We'd ride out of that valley down to where the fields were green

 


We'd go down to the river
And into the river we'd dive
Oh down to the river we'd ride


Then I got Mary pregnant
and man that was all she wrote
And for my nineteenth birthday I got a union card and a wedding coat
We went down to the courthouse
and the judge put it all to rest
No wedding day smiles no walk down the aisle
No flowers no wedding dress


That night we went down to the river
And into the river we'd dive
Oh down to the river we did ride


I got a job working construction for the Johnstown Company
But lately there ain't been much work on account of the economy
Now all them things that seemed so important
Well mister they vanished right into the air
Now I just act like I don't remember
Mary acts like she don't care


But I remember us riding in my brother's car
Her body tan and wet down at the reservoir
At night on them banks I'd lie awake
And pull her close just to feel each breath she'd take
Now those memories come back to haunt me
they haunt me like a curse
Is a dream a lie if it don't come true
Or is it something worse
that sends me down to the river
though I know the river is dry
That sends me down to the river tonight
Down to the river
my baby and I
Oh down to the river we ride

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards