Alla inlägg den 7 juni 2010

Av Beatrice F Wik - 7 juni 2010 23:39


Jag har blivit Facebooknörd, säger min dotter. Var helt emot Facebook fram till för kanske ett halvår sedan, ansåg att det verkade fånigt och kanske inte riktigt gjort för en kvinna som kanske inte längre kan kalla sig purung längre, men "halkade in där" delvis tack vare vänner som "tjatat" men framför allt tack vare min dotter som gått med och erbjöd sig att hjälpa ett datapucko som jag att registrera mig där.


Tyckte det var jättekul när jag väl gick med och för någon vecka sedan hamnade jag i någon form av amerikanskt nätverk som inleddes med att jag fick en vänförfrågan från en helt okänd man. Accepterade honom som Facebookvän och efter ytterligare någon dag fick jag en vänförfrågan från en av denne mans vänninnor och därmed hade jag tydligen lyckats ta mig in i någon form av "nätverk, krets" där vänförfrågningarna inom de närmsta dygnen haglade över mig. Fick en rad nya vänner världen över som jag roat mig med att chatta med osv.


Himla intressant, faktiskt, med helt nya människor från helt skilda kulturer; framför allt rörde det sig om amerikaner, men också personer från andra dela av världen. Helt nya människor, helt utan vår svenska jantelag, på gott och ont.


JÄTTEKUL att träffa nya människor.


Men nog får man va lite om sig och kring sig....

Intressant värre blev det när jag insåg att en av mina nya vänner hade en Facebookvän som hette  Barac Obamma. Provade att skicka en vänförfrågan till Barac, som accapterade mig som vän. Hmm. Lustigt bara att mannen ifråga stavat sitt eget namn fel, Barack Obama stavar sitt namn som jag nu skrev det, och på denne mans Fb-sida står det "Barac Obamma"...


Drygt 600 vänner har han på Facebook, denna fejkade Barac/Barack... Som verkligen skriver till honom och tror att det är världens mäktigaste man de talar med.


Är det mest pinsamt för dem som blir lurade; dessa över 600 personer som skriver till den de tror är USA:s president, eller är det mest besvärligt för självaste presidenten; som har en Facebooksida han inte alls står för. ???!!!


Amerikaner i all ära, och som sagt: Många nya vänner har jag fått genom Facebook, intressanta, men... Man bör nog tänka efter lite före. Dessutom är det utséendefixerat så klockorna stannar. Ett foto, eller flera. Vem i hela fridens namn kan säga vem jag är genom ett fotografi???

 "Är du vacker; join us..."


Men är du det inte kan du dra åt skogen.

 

Intressant, värre, att ta del av detta nätverkande. Vet inte om jag missuppfattat hela situationen, men jag föredrar nog att först och främst välja mina vänner efter hur de är som människor.

 

Sov Gott i Natt. ;)




Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards