Alla inlägg under juni 2010

Av Beatrice F Wik - 8 juni 2010 23:04


SOLKRÄM (The sunscreen song, sv. text Sven-Åke Peterson)


Kära elev i avgångsklassen: Använd solkräm
Fick jag bara ge dig ett ord på vägen skulle det var solkräm
De långsiktiga vinsterna med solkräm har påvisats av forskare, medan
resten av mina råd inte står på stadigare grund än mina egna snåriga
erfarenheter. Jag ska dig mina råd nu.


Njut av styrkan och skönheten att vara ung. Nej förresten, du kommer ändå
inte att förstå ungdomens styrka och skönhet förrän den avtar.
Men tro mig, om tjugo år kommer du att titta på bilder av dig själv och
minnas, på ett sätt du inte kan föreställa dig idag, alla möjligheter som
låg framför dig och hur fantastisk du egentligen såg ut. Du är inte lika
tjock som du tror.


Oroa dig inte för framtiden, eller oroa dig. Men kom ihåg att oro är ungefär
lika effektivt som att lösa en räkneekvation med att tugga tuggummi.
De verkliga bekymren i livet kommer troligen vara sådan du aldrig ens brytt
din oroliga hjärna med, såna som slår ner som en blixt klockan fyra en seg
tisdag.


Gör en sak varje sak som skrämmer dig. Sjung.
Var inte vårdslös med andra människors känslor. Tolerera inte nån som är
vårdslös med dina. Använd tandtråd. Slösa inte tid på avundsjuka. Ibland
ligger du före ibland efter.
Loppet är långt och egentligen tävlar du bara med dig själv.
Kom ihåg komplimanger du får, glöm förolämpningar.
Om du lyckas, tala om för mig hur du bar dig åt.
Behåll gamla kärleksbrev, släng gamla kontobesked. Stretcha!
Känn ingen skuld om du inte vet vad du ska göra med ditt liv. De
intressantaste människor jag känner visste inte när de var 22 vad de skulle
göra resten av livet. Några av de intressantaste 40-åringar jag känner vet
det fortfarande inte.
Få i dig mycket kalk. Var snäll mot dina knän. Du kommer att sakna dom när dom
är sönder.


Kanske blir du gift, kanske inte
Kanske får du barn, kanske inte
Kanske skiljer du dig när
du är 40, kanske dansar du fågeldansen när du
fyller 75
Vad du än gör, håll inte på och beröm dig själv för mycket, men var inte
heller för kritisk.
Hälften av dina val är tillfälligheter. Alla andras också.


Njut av din kropp. Använd den på alla sätt du kan. Var inte rädd för den,
eller vad andra tycker om den. Den är det mest fantastiska du någonsin
kommer att äga. Dansa. även om du bara kan göra det i vardagsrummet. Läs
instruktionerna, även om du inte följer dom.
Läs inga skönhetstidningar. De kommer bara få dig att känna dig ful.


Lär känna dina föräldrar. Du vet aldrig när de är borta för alltid.
Var snäll mot dina syskon. Dom är den bästa länken till det förflutna och
troligen dom du kan lita på mest i framtiden.
Lär dig att vänner kommer och går men kom ihåg att hålla fast vid dom bästa.
Arbeta hårt på att minska avstånden både geogarfiskt och i huvudet, för ju
äldre du blir, desto mer behöver du dem som kände dig när du var ung.
Bo nån gång i en storstad, men flytta innan du blir hård.
Bo nån gång vid havet, men flytta innan du blir för mjuk. Res
Acceptera vissa ofrånkomliga sanningar: priser kommer att gå upp. Politiker
kommer att luras. även du kommer att bli gammal.
Och då kommer du att fantisera om att när du var ung, då var priserna
rimliga, plitikerna storsinta och barn respekterade de äldre.


Respektera de äldre Räkna inte med att någon annan ska försörja dig. Kanske kommer du att ha
sparpengar, kanske gifter du dig rikt, men du vet aldrig när det ena eller
andra tar slut.
Greja inte för mycket med ditt hår, för då kommer du att se ut som 85 vid
40.
Var noga vems råd du följer, men ha tålamod med vem som ger dom.
Goda råd är ett slags nostalgi. Att dela ut dom är som att gräva fram det
gamla ur sophinken, torka av det, måla över de dåliga sidorna och
återanvända det för mer än det är värt.
Men tro mig vad det gäller solkrämen

 

;)

 

Av Beatrice F Wik - 7 juni 2010 23:39


Jag har blivit Facebooknörd, säger min dotter. Var helt emot Facebook fram till för kanske ett halvår sedan, ansåg att det verkade fånigt och kanske inte riktigt gjort för en kvinna som kanske inte längre kan kalla sig purung längre, men "halkade in där" delvis tack vare vänner som "tjatat" men framför allt tack vare min dotter som gått med och erbjöd sig att hjälpa ett datapucko som jag att registrera mig där.


Tyckte det var jättekul när jag väl gick med och för någon vecka sedan hamnade jag i någon form av amerikanskt nätverk som inleddes med att jag fick en vänförfrågan från en helt okänd man. Accepterade honom som Facebookvän och efter ytterligare någon dag fick jag en vänförfrågan från en av denne mans vänninnor och därmed hade jag tydligen lyckats ta mig in i någon form av "nätverk, krets" där vänförfrågningarna inom de närmsta dygnen haglade över mig. Fick en rad nya vänner världen över som jag roat mig med att chatta med osv.


Himla intressant, faktiskt, med helt nya människor från helt skilda kulturer; framför allt rörde det sig om amerikaner, men också personer från andra dela av världen. Helt nya människor, helt utan vår svenska jantelag, på gott och ont.


JÄTTEKUL att träffa nya människor.


Men nog får man va lite om sig och kring sig....

Intressant värre blev det när jag insåg att en av mina nya vänner hade en Facebookvän som hette  Barac Obamma. Provade att skicka en vänförfrågan till Barac, som accapterade mig som vän. Hmm. Lustigt bara att mannen ifråga stavat sitt eget namn fel, Barack Obama stavar sitt namn som jag nu skrev det, och på denne mans Fb-sida står det "Barac Obamma"...


Drygt 600 vänner har han på Facebook, denna fejkade Barac/Barack... Som verkligen skriver till honom och tror att det är världens mäktigaste man de talar med.


Är det mest pinsamt för dem som blir lurade; dessa över 600 personer som skriver till den de tror är USA:s president, eller är det mest besvärligt för självaste presidenten; som har en Facebooksida han inte alls står för. ???!!!


Amerikaner i all ära, och som sagt: Många nya vänner har jag fått genom Facebook, intressanta, men... Man bör nog tänka efter lite före. Dessutom är det utséendefixerat så klockorna stannar. Ett foto, eller flera. Vem i hela fridens namn kan säga vem jag är genom ett fotografi???

 "Är du vacker; join us..."


Men är du det inte kan du dra åt skogen.

 

Intressant, värre, att ta del av detta nätverkande. Vet inte om jag missuppfattat hela situationen, men jag föredrar nog att först och främst välja mina vänner efter hur de är som människor.

 

Sov Gott i Natt. ;)




Av Beatrice F Wik - 6 juni 2010 18:37


Här i Kalstad skiner sola ;). Hoppas Ni har en lika skön dag som vi, därute i Bloggsverige. Sitter ner en stund och skriver lite under tiden som potatisen kokar. I vår familj äter vi middag rätt sent. Men vi äter lunch också, vid tolvtiden, så det blir två lagade mål här. Jag tror att det är bättre med riktig mat än en massa mackor...


Har idag suttit ute i trädgården i bikini och sammanställt provresultat. Nu närmnar sig verkligen den riktiga semestern. För oss blir det ingen utlandssemester i år, utan Västkusten. Jag är dock bortskämd, sedan några år tillbaka, med att göra en utlandsresa varje år, så det känns lite tråkigt faktiskt.


Medelhavet; Himmelriket på jorden... I år får jag klara mig utan...


Nu måste jag ta hand om maten.


Ha det skönt, Alla! :)


Av Beatrice F Wik - 5 juni 2010 23:49


Jag är fruktansvärt intresserad av det här med gruppdynamik. Sociologi. När jag pluggade till lärare gjorde jag en massa undersökningar; det rörde sig om klassdynamik, där jag gjorde värsta sociospektrat, eller vad det nu kallades för.


Vet Du om att alla människor inte är lika mycket värda?


Ganska otäckt, men jag kommer med en sanning. Vi rangordnar oss i det sociala spelet, från det att vi hamnar i minsta lilla grupp som barn och tills dess att vi är vuxna. Genom hela livet.


Pojkar mäter styrka; störst och starkast vinner. Vad flickor mäter vet jag inte riktigt. Kanske är det styrka här med. Eller också har vi (som vanligt) underordnat oss männen, vilket i så fall betyder att "vackrast vinner." Det har vi förmodligen. Varför skulle annars all reklam för det feminina könet rikta in sig på skönhet; hårvård, smink, bantning, mode osv ???!!!


Besökte för några veckor sedan,tillsammans med min klass och ett par kollegor, en gård. Intressant blev det när en av bönderna berättade om kossornas socialas spel.


 Tjuren är svår att handskas med; han mäter tydligen hela tiden styrka. Så när bonden kommer in, är tjuren "redo för fight", vilket förmodligen inta alltid är så kul för bonden. "Tjurarna kan trampa ner kossorna om de står i vägen, men gör dem sällan illa, med tanke på att kossorna bringar tjurarna en del glädje i samband med befruktningsprocessen."


Hjälp, jag dooog nästan, när jag fick höra detta!!! Är vi människor djur eller är vi djur???


Kossorna rangordnar sig också mycket tydligt, sinsemellan.


"Hur rangordnar sig då korna?" frågade jag bonden


Det kan väl knappast vara efter våra mänskliga ideal. Skönhet, kvinnliga ideal; ja, du vet... allt det där.


Nej, så är det inte. De rangordnar sig efter styrka och storlek. Vilken kossa som intar ledarpositionen, märks, enligt bonden, när en ny kossa kommer in i sällskapet. "Ledarkossan är den som först går fram till den nya. Sedan mäter dessa två styrka."


Hmmm. Intressant. Jag tror inte att vårt beteende ligger särskilt långt bort från djurens...

 

Sov sött, mina Sötisar ;)

Av Beatrice F Wik - 5 juni 2010 00:12


Money, money, money...


Usch, vad trött jag blir! Migränen jag gått och dragit på i ... ja, vad kan det vara... tre veckor och som inneburit sjukfrånvaro här och där kommer att kosta mig ett antal tusenlappar. Karensdagar; eftersom det kommit då och då- sedan har jag kunnat återgå till jobbet dagen efter. Och så ny karensdag vid nästa tillfälle. En sådan totalt- ur ekonomisk synvinkel- otaktisk åkomma att gå omkring och dra på!!! Mer strategiskt, om man nu ändå tänker att bli sjuk, att bli rejält sjuk i två veckor. Då får man en karensdag och sedan 80% i sjuklön.


Skit, skit, skit!

 

Tur att det är sommarlov snart. Då kan jag skriva och få in lite kosing där. En novell som tar tre timmar att skriva brukar bringa ca tusen kr. Drygt, kanske. Säg tolv hundra. (400 kr/timmen)  Med andra ord mer än jag får för att undervisa i en timme.


Jaa, man skulle bli författare på heltid. Det är min stora dröm... Ingen enkel dröm att förverkliga, så tills vidare får jag väl nöja mig med att sälja mina små noveller och för övrigt få mitt skrivarbehov tillgodosett via bloggen.


Men livet är inte slut än. Jag tror och hoppas att jag har flera friska, pigga år kvar än. Och jag har inte gett upp. Jag ger aldrig upp. En egenskap jag begåvats med, som i många stunder gjort mig stark, men också många gånger legat mig i fatet.

 

"Så länge du inte ger upp, har du inte förlorat."

Av Beatrice F Wik - 4 juni 2010 21:16



Jag jobbade under många år på en högstadieskola. Hetsen i samband med skolavslutningarna var enorm där, faktiskt värre än inom gymnasieskolan, där jag nu jobbar. Så upplevde jag det då, i alla fall. Hm... Det slog mig plötsligt att mina barn ju var mindre då och krävde mer. Kanske upplevde jag därför hela situationen som mer hektisk...



Men på något vis "kickade jag" på det här; Adrenalinet på topp under ett par veckors tid; allt skulle hinnas med på en så kort tid att man inte trodde det var möjligt; nationella prov skulle rättas, ALLT skulle bedömas och knytas ihop ( så är det förvisso fortfarande) skolresor planeras och genomföras, betygen sättas, det var skolbal och klassföreståndardagar och jag vet inte allt. Förstår nu fortfarande inte, när jag jämför med den tid jag nu lever i varför jag stressade så ohyggligt då, men inte nu; vi gör ju faktiskt samma saker på mitt nuvarande jobb också, när jag tänker efter. Men jag kanske har blivit äldre och latare ;)


I alla fall: Jag "kickade" på hetsen och den kontrast som lugnet i samband med skolavslutningen innebar.


"Puh" liksom... Nu är allt över och jag överlevde i år med! :) Och detta vackra: Så många timmar man tillbringat med eleverna som ämneslärare i svenska och samtliga fyra SO-ämnen under tre hela år. Och så plötsligt; Ut i livet med Er, ungdomar. Nu kan jag bara hoppas på all lycka för er!!! Och jag bara älskade de där kyrkliga skolavslutningarna som tycks bli allt färre med tiden.

 

Tradition. Skönhet. "Den blomstertid nu kommer" med finklädda föräldrar och ungdomar i kyrkan; det är nästan så jag ryser...


(Haha!!! Nu småler jag åt mig själv; Här talar en lärarinna, från ryggmärgen ut i fingerspetsarna!!! Ni "vanliga, normala" som läser det här måste väl tro att jag är rubbad, och det är jag kanske med... Men det står jag käpprak för!  =)


Vi svenskar har en, i mina ögon, mycket trist tendens, att sträva efter att "vara som alla andra". Och jag förstår uppriktigt inte varför. Varför skulle man vilja vara som den stora massan, när man kan välja att ha en alldeles egen, speciell personlighet?


En av tusen eller en på miljonen...


Själv bara älskar jag människor som skiljer sig från mängden, som sticker ut och som inte är som andra. Det gör vi nog alla, i högre eller mindre grad

 

Well, well, my friends... Sleep tight tonight <3

Av Beatrice F Wik - 1 juni 2010 22:57


... min klass, två av mina kollegor och jag på Boda Borg idag. Underbart väder; Vi satt ute i solen och käkade och fikade, pratade, bara helt oslappnat om allt och ingenting, och körde igenom alla dessa svåra banor med flera glada skratt...


Jag bad min närmaste kollega ringa och väcka mig imorse, eftersom vi skulle åka hemskt tidigt. Om jag ska åka någonstans tidigt har jag en tendens att få nojor: "penibelt att försova sig, liksom..." vilket brukar resultera i att jag knappt kan somna och lyckas jag väl med detta vaknar jag ett tusen gånger av rädsla att inte vakna i rätt tid. Somnade dock tryggt i vetskap om att kollegan pålitligt skulle ringa halv sex. Vaknade till 4.45: "Å, jag får sova lite till..." och somnade åter tryggt.


Alldeles för tryggt, tror jag. För när kollegan väl ringde, som bestämt, halv sex, barättade han att någon svarat, det skrapade till, men ingen var där.


Lyckligtvis ringde han upp igen och då hade jag vaknat till liv. Trodde förmodligen att det vär väckaralarmet i mobilen som tjöt, när han ringde och ställde fortfarande sömndrucken alarmet på "snooze" i 9 minuter.


Jaa, ibland blir det förvirrat.

 Nu är jag trött efter en lång, härlig dag, så snart väntar sängen.


Sov Gott!!! ;)


Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards