Alla inlägg den 21 juli 2010

Av Beatrice F Wik - 21 juli 2010 19:53


För ett par år sedan lånade en av mina vänner en drös böcker om kroppspråk, som han sedan lämnade till mig. Jag blev intresserad, tycker psykologi i allmänhet är intressant, så jag gick iväg och lånade ännu fler, som jag plöjde igenom. En av dessa böcker försvann spårlöst, så jag fick ersätta den. Idag återfann jag den, längst in i en bokhylla, så jag började läsa igen. Ska fortsätta ikväll. Oceaner av tid har man nu på sommaren, inte underligt att man går ner i svackor emellanåt; har jag tid att grubbla kan jag verkligen grubbla ihjäl mig...


Igår , eller om det var i förrgår, roade jag mig med att lägga ut en massa bilder på Facebook. Meningsfullt arbete, =),  men Elli visade mig hur man redigerade bilder och då gjorde jag en del svartvita, skruvade på vissa, osv... Bara för att jag kunde, liksom. Och så hamnade jag där i timmar. Ja. Så är det... Övning ger färdighet.


På temat kroppspråk finns det för övrigt mycket intressant att prata om. Goda talare behöver behärska konsten, undrar om Hitler gjorde det? Han sägs ju ha varit en demagog på mästarnivå. Inte för att jag vet när jag behöver vara talare höll jag på att skriva, men nu är jag ju helsnurrig; detta behöver jag ju för sjutton dagligen i mitt jobb om jag ska fånga uppmärksamheten hos mina elever, fast jag vet inte om jag skulle kalla mig talare. "Jag jobbar som talare, jag talar för mina elever varje dag!" =)

 

Oj... Kom ifrån ämnet. Kroppspråk och demagogi skrev jag ju om. Hitler kunde ju sin konst att masshypnotisera. Trots att hans tankar var sjuka och jag mycket starkt tar avstånd från dem, kan man väl inte påstå att han inte var slug som få. Han var pedant och nykterist, för övrigt, sägs det. Lite kuriosa, bara...


Kroppsspråk och gruppsykologi: Vi människor är ju flockdjur och anpassar oss efter flocken, vad den än må bestå av: kompisgäng, föreningar, kollegor, alla möjliga sociala sammanhang som vi hamnar i. Vi intar vår roll och vi rangordnar oss, precis som djuren, men möjligen efter andra kriterier. Intressant är att vi eftersträvar att i en grupp likna varandra. Detta märks ju jättetydligt, framför allt hos ungdomar; titta bara på klädstilar. Och vad gäller kroppsspråk apar vi ju i samförstånd efter varandras gester. Spegling kallas det tydligen. Ännu mer intressant; nu rör det sig inte längre om psykologi och kroppsspråk, utan naturvetenskap. Kvinnor i en flock (läs grupp) anpassar sina menstruationscykler efter varandra. Och jag undrar stilla: Vad är syftet med detta och hur sjutton bär vi oss åt? Vi ger ifrån oss dofter, sägs det, som våra urtidshjärnor förnimmer och tar åt sig, utan att vi själva är medvetna om det. För jag har liksom inte koll på när mina närmaste väninnor har ägglossning, mens osv. Men min reptilhjärna har full kontroll på läget och min kropp anpassar sig efter de andra "honorna" i min närhet. Snacka om spooky!!! :)


Intressant...


 

 



Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards