Alla inlägg den 25 juli 2010

Av Beatrice F Wik - 25 juli 2010 19:37


Nu har vi köpt Stockholmsbiljetterna. Så snart kommer bönnera från Värmland till Stora staden. Längtar efter att stryka omkring i de gamla gränderna i Gamla stan och bara insupa atmosfären. Sitta på en uteservering och bara njuta av allt det vackra omkring... Jag älskar Gamla stan, det känns som att förflytta sig tillbaka flera sekel. Där har självaste Bellman vandrat omkring, eller rumlat, han var väl en smula alkoholiserad, om jag inte missuppfattat hela situationen?!


Och så ska vi shoppa. Ååå, ett helt annat utbud än Bergviks köpcenter; Samma, samma, samma. Och kjolen man köpte på Lindex sitter på halva Karlstads kvinnliga del av befolkningen... :/  Samma med IKEA. Jag gillar IKEA, det känns så härligt att handla där för det är så billigt och bara för en liten penning kan man komma hem med hur mycket som helst. Jättefina saker, samma med Lindex, där handlar jag mycket. Men ibland känner man för något mera originellt och då är Stockholm ett mycket bra alternativ, tycker jag. Säg vad som inte finns där... Förvisso kan jag ju inte dra hem en stor möbel på tåget, så det lär väl bli kläder och smycken.


Både Elli och jag har en lång inköpslista. Brukar köpa något smycke när jag är i Stockholm, det får nog bli lite fina örhängen i år. Jag har en passion för örhängen, har jag inte örhängen känns det som något fattas. Idéer man får, liksom..

Men stora, långa halsband som hänger ner är det värsta jag vet. Fint på andra, men jag känner mig som en julgran om jag hänger på mig sådana. Eller en kärring. Fast det är jag ju förvisso, men man behöver ju inte skylta med det!!! =)


På min förra arbetsplats gjorde vi varje vår resor tillsammans. (Några av kollegorna). Vi har varit i Krakow, Berlin, Bratislava, Budapest, Rom mm. Varje gång har den manliga delen av sällskapet halvt avlidit över min shoppingmani. Va sjutton ska du med så många väskor till?  Höjden var när vi var i Bratislava, herrarna softade med en öl i solen och jag och mina två väninnor höll på att springa benen av oss i jakt på snygga smycken. Priserna där var ju ofattbara; örhängen för 15 svenska kr ex vis, som här kostar 10 gånger så mycket. Och manikyr brukar jag göra, det är ju superbilligt i vissa länder jämfört med i Sverige. I Tunisien, förra sommaren gick jag ner i skönhetssalongen varenda förmiddag. Det kostade i princip ingenting, bara dricksen man gav var ju en veckolön för dem. Och jag kände mig ompysslad som en drottning! :)


Sov sött, alla vackra människor! ;)

 

Av Beatrice F Wik - 25 juli 2010 00:57


Thåströms musik, som till vissa delar är poetisk, förde mig när jag lyssnat ett tag på You tube vidare till Ultima Thule. (Liknande klipp visades.) "Då svallar vårt vikingablod". FY FAAN VILKEN J-A SKIT!!! "Slagsmål och heta strider är vad som väntar oss."


Må vi vara stolta över vår svenska flagga och vårt vikingablod så länge vi inte ger oss på någon annan. "Blodet i kroppen sjuder. Det kan vi ej rå för." Lyssnar på låten nu. Intressant att lyssna, har faktiskt aldrig tidigare lyssnat till Ultima Thule.

Så att man kan förbereda sig lite, för jag vet att jag har elever som tycker om den här musiken.


Själv är jag megasvensk, med "vikingamolekyler i varje del av min kropp."  Och nog kan jag lugnt påstå, att så mycket starkare än mina vänner och väninnor från andra delar av världen är jag långtifrån. Tvärtom!!! Jag är bortskämd som "rik" svenska. Så styrkan har nog inte så mycket med de nordiska blonda och blå färgerna att göra. Utan snarare  uppfostran, livskraft, bakgrund.


Vi svenskar har det skitbra. Bara så du vet, om du inte redan visste. ;)

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards