Alla inlägg den 9 augusti 2010

Av Beatrice F Wik - 9 augusti 2010 22:58


Detta avsnitt är en sammanfattning av Häxprocesser i Sverige

Sverige var ett land med få häxprocesser i jämförelse med andra länder i Europa. De begränsar sig dessutom till en kort med intensiv period; de åtta åren mellan 1668 och 1676, då den häxhysterin som kallas "Det stora Oväsendet" bröt ut och orsakade en stor mängd häxprocesser i landet. Det är också denna häxjakt som är mest utforskad och som brukar beskrivas i historieböckerna.

Anklagelser - och i vissa fall även domar - om häxeri förekom alltjämt då och då, även senare. Sammanlagt avrättades omkring 300 personer i de svenska häxprocesserna,[2] vilket är betydligt färre än antalet män som under samma tid avrättades för tidelag. Den 15 juni 1704 halshöggs i Stockholm Anna Eriksdotter, den sista i Sverige som avrättats för häxeri. Den sista gången någon blev dömd för häxeri i Sverige var dock 1724; dessa domar var inte dödsdomar utan spöstraff. Sveriges sista häxprocess utspelade sig 1757; 18 personer blev då förklarade oskyldiga efter att ha utsatts för tortyr. 1779 avskaffades dödsstraffet för trolldom.


Ovanstånde berör mig något alldeles fruktansvärt

Häxbränneri, usch....


Mest intresserad är jag nog för att jag "känner igen mig". Annorlunda kvinnor, som sades leka med trolldom, med Satan. Inte för att jag leker vare sig med trolldom eller Satan, men hade jag levt då hade jag alla gånger blivit bränd på bål... Jag är urtypen för detta, så det är bara att tacka och buga för att jag föddes på 1900-talet.


Jag tror ju för övrigt på reinkarnation. Och om jag nu har rätt i mina tankar är jag helsäker på att jag har avslutat ett av mina tidigare liv på bål. Jag är livrädd för eld, skulle bara vägra att låta mig kremeras den dag jag dör...


Eftersom jag nu inte kan ge mig när jag en gång börjat, med mina musikklipp, vill jag ta fram ett av Nordman. Det här är faktiskt från Melodifestivalen. Och jag som sa att jag inte är så mycket för schlager; här kommer det fram mer och mer, ser jag... ;)


&

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards