Alla inlägg den 11 september 2010

Av Beatrice F Wik - 11 september 2010 22:39

"In three words I can sum up everything I've learned about life: It goes on."

-Robert Frost


Hittade ovanstående hos en amerikansk Fb-vän. Och visst är det underbart: Du kommer att komma vidare oavsett vad som händer. En trygghet: "Du kommer över det."

 

En trygghet som nog gjort mig lite tuffare; Vad som än kommer att hända, går livet faktiskt vidare.

 

  • Poesihörnan
  • Smågodis
  • Lilla vän

    Så det gör ont saknar jag dig
    Fast jag vet jag borde gråta
    över växthuseffekten
    och över livets orättvisor
    eller kanske mitt eget sätt att leva
    Men jag är ledsen,
    jag har inte tid just nu
    och tårarna är redan slut
    för jag saknar dig så, lilla vän
    Och mitt hjärta brast
    när du lämnade mig
    men jag lagar det nog,
    det har jag gjort förut
    Fast det tar lite tid
    och vi ses ju igen
    I vår himmel, min vän,
    skrattar vi tillsammans igen
    Lilla svartvita, fyrfotade vän
    ska du åter komma springande
    när jag kommer hem
    med nycklarna skramlande kring halsen
    Och meningen med allt
    förstår vi säkert sen,
    min svartvita fyrfotade vän

    Karlstad


    BEATRICE WIIK
    Dikten ovan skrev jag för drygt tre år sedan, och jag vet att det säkert låter urfånigt för er som inte är djurägare, men jag saknade verkligen min döda Missan (katten) så det gjorde ont. Hon blev påkörd och avled omedelbart. Den som kört på henne var vänlig nog att köra henne till djursjukhuset. Missan var tatuerad i örat, så jag blev uppringd. Fick hämta hem henne i en papperspåse; inte så kul...
    Men...ja, jag kom över det. Och vet du vad...
    Vad som än händer: "It goes on."
     
    Sov Sött ;)
    Av Beatrice F Wik - 11 september 2010 20:28

    Jag skrev vid tidigare tillfälle att "kristdemokraten och hönsmamman i mig" kom fram när Gabbe var dålig härom dagen, vilket jag fick kommentarer på (och som jag är glad för- tack för alla kommentarer, också de som är ifrågasättande)
     
    Jag nämnde kristdemokraterna eftersom de/vi driver en familjepolitik där föräldrarollen sätts i centrum.  "Barnomsorg och arbetsliv skall anpassa sig efter dig som förälder" Inte tvärtom!!!
     
    Läs igenom, nedan.
    Familjepolitik som kristdemokraterna för:
    Bild på en pojke i en korg

    Låt familjerna bestämma mer

    I praktiken har familjepolitiken förvandlats till arbetsmarknadspolitik. Vi föreslår därför fyra förändringar i föräldraförsäkringen som gör den mer anpassad till föräldrars egna situation.

    • I dag kan båda föräldrarna vara hemma med sitt nyfödda barn i tio dagar. Men vi tycker att de föräldrar som vill ska kunna vara hemma längre tid samtidigt  
    • Vi vill också att den sjuk­penninggrundade inkomsten, SGI:n, skyddas i tre år, oavsett hur man tar ut sin föräldrapenning.
    • I dag är det också möjligt för föräldrarna att utnyttja föräldrapenningen fram till dess att barnet är åtta år. Men behovet av föräldrar försvinner inte för att ett barn börjat skolan. Tvärtom. Föräldraförsäkringen ska därför kunna a­nvändas under hela barndomen.
    • Glädjen att bli förälder kan lätt grumlas av oro om man inte har en trygg ekonomi. Oavsett när man får sitt första barn måste man kunna räkna med ett rimligt stöd från samhället. Därför vill vi höja grundnivån i föräldraförsäkringen från 180 till 250 kronor per dag.

    Kristdemokraterna driver en familjepolitik med barnets behov i centrum, för barn i alla åldrar. Från väntans tider under graviditeten, via småbarnsåren och upp genom hela skolåldern. Vi vill ge båda föräldrarna möjlighet till mer tid med barnen. Barnomsorg och arbetsliv ska anpassa sig till dig. I vårt Sverige ska du inte behöva skämmas för att du vill ge dina barn mer av din tid.


    I VÄNTANS TIDER

    Förväntan och planering. Vad ska barnet heta? Hur vill vi ha vår förlossning? Föräldraledighet? En familjepolitik värd namnet tar hänsyn till att graviditeten påverkar våra liv.


    SMÅBARNSÅLDERN

    Att se sitt barn utvecklas är en resa. Det är nu du ska ha tid att forma relationer. Skapa trygghet och ge värme. Du borde ha fria händer att utforma vardagen så som du tycker passar bäst.


    SKOLÅLDERN

    Förälder slutar du aldrig att vara. Ibland behöver barnen lite mer utrymme, ibland extra mycket närvaro. Föräldrarollen förändras, liksom ditt barns vardag. Varje förälder måste ha en chans att anpassa sitt liv efter sina barns behov.

    Presentation


    -beabloggar-
    Av Beatrice F Wik

    Kalender

    Ti On To Fr
       
    1
    2
    3
    4
    5
    6 7 8
    9
    10 11 12
    13 14 15 16
    17
    18
    19
    20 21 22
    23
    24
    25 26
    27
    28
    29
    30
    <<< September 2010 >>>

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Annat språk


    Ovido - Quiz & Flashcards