Direktlänk till inlägg 22 september 2010

Nu skall jag skryta ;)

Av Beatrice F Wik - 22 september 2010 22:51


Vad glad jag är över att mina barn är seriösa i sitt skolarbete. Nu skryter jag kanske, men det måste man få göra som mamma ibland. För barnen är min stolthet och vore de inte det, så vore det ju hemskt tragiskt för dem. ;(  Så jag tänker nu berätta för alla som är intresserade om vilka fina barn jag har. :) Båda har lätt för sig i skolan, vilket jag är så innerligt glad för. Jag vet ju hur viktig skola och utbildning är- för hela det kommande livet. Kunskap är makt och insatserna i skolan lägger grunden för framtida ekonomi, social status och hela köret.


Gabriel läser frenetiskt i sin bok; sitter djupt koncentrerad; han är jätteduktig och trots att han egentligen inte tycker att det är det roligaste i livet (för det är ju fotboll!) gör han det. Läxan, så den är klar. Och Elinor ber om att bli förhörd (men vänta lite- jag måste ju plocka undan disken först!!! :)


Hon suger åt sig spanska och engelska glosor som en liten svamp och har ett vasst språksinne. Jag kan inte påstå att jag är någon särkilt intelligent person, men jag har väl lyckats föra över mina värderingar. Och deras far är matematiklärare (och jag kan säga att den universitetsmatten som krävs för att få undervisa på högstadiet eller gymnasiet... det är inga korkskallar där, so to say.) Jag har sett "litteraturen", eller vad man nu skall säga: grekiska, typ. Jag hade aldrig klarat av det, inte på långa vägar. Så generna där är kanske inte helt åt skogen. Om man nu kan ärva intelligens; inte vet jag.


Oj, vad jag skrytit över mina barn. Men det förtjänar de, för de är det bästa! ;)


Sov Gott!

 
 
Dina

Dina

23 september 2010 07:11

Jag tycker inte det var skryt!
Jättekul att det går bra för dem, det är ju det man vill och hoppas på!
Min dotter hade jättesvårt i början, jag fick kämpa som 17 med henne. Men sen mitten på mellanstadiet så släppte det, nu har hon bara MG och MVG i alla ämnen.

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tina

23 september 2010 07:31

Åh, du har RÄTT att skryta om dina barn!! det är positivt skryt så det är ju nått positivt & allt positivt välkomnar jag =)
Förstår att du är stolt över dina barn! jag är stolt över mitt barn oxå. Han har tyvärr då tvärtemot dina barn, det svårt i skolan, men han gör alltid sitt bästa & det är jag stolt över =)

Du är en underbar mamma & vän bea!!! Är så glad att du finns!
Varm kram Tina

 
Gittis

Gittis

23 september 2010 08:57

Ja Bea, Elinor och Gabriel är verkligen ambitiösa. Fyndiga och kvicka repliker kommer de också ofta med. En stor dos av humor har de också. Alltid kommer de inrusande till oss som sjungande tornadon. De är verkligen trygga och glada.

http://eacm

 
gubbfan

gubbfan

23 september 2010 11:04

Du har anledning att var stolt över dina ungar.
Men...
Glöm bara inte att uppmuntra kreativiteten!
Konst, dans, musik, litteratur, ja allt som skapar.
Vår skola, och alla skolor över hela världen, är uppbyggda på samma sätt.
Högst upp kommer matte, fysik och kemi.
Långt ner kommer psykologi, filosofi och icke matematisk logik.
Längst ner i botten finns de kreativa ämnena.
Skolan är uppbyggd för att skapa ett antal hundra miljoner mattematikprofessorer varje år.
Jag tror att man missar något vesäntligt.
Med matte kemi fysik har vi lyckats skapa atomvapen, kemvapen, växthuseffekt, nöd och elände.
Men vi har inte klarat att skapa fred, omsorg, kärlek och ett gott samhälle för alla.

Så glöm inte kreativiteten.

Någon sa om människan så här:

Om vi utrotade alla insekter på jorden skulle människan vara utdöd om 50 år.
Om vi utrotade alla människor så skulle livet och nya livsformer blomstra på jorden om 50 år.

http://gubbfan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bea

24 september 2010 00:21

Tack för alla kommentarer! Sååå kul, såå tacksam för dem.

Tina: Du ska va så otroligt stolt över Anton som gör sitt bästa även om han måste kämpa! Det är ju nästan ÄNNU mer imponerande! Och han kan också vara glad för en underbar och kärleksfull mamma. Du är så fin, Tina!

Dina: Härligt att det löst sig! Är säker på att du gjort ett alldeles utomordentligt jobb! Det är ju faktiskt inte helt enkelt för oss föräldrar heller; stötta, tjata, förhöra läxor. Osv... Men ni har ju lyckats vända motvinden till medvind. Grattis till er båda två! ;)

Gittis: Mmm... Det är kul att du skriver att de är glada och trygga. Det är ju trots allt det viktigaste!

Gubbfan: Som vanligt; kloka du! Intressant det där du pratar om, hur olika begåvningar rangordnas. Högst kommer matematikerna. De räknas som intelligenta (jag tycker förvisso att de är det också, och finner -lustigt nog- denna sida som en enormt attraktiv egenskap hos män, men det finns ju många typer av intelligens, trots att dessa inte har lika hög status.)

Lustigt att min bästa väninna och jag ofta diskuterar just det du pratar om. Hon är också gift med en man som besitter den intelligens som rangordnas högst; denne har för övrigt ett högt uppsatt jobb, osv...
Vi har som sagt ofta diskuterat frågan och undrat precis det du skriver om: Varför skall just denna typ av intelligens värderas högst (med löner osv) när vi, som också har våra begåvningar, fast vi inte är matematiker, fysiker, eller (ursäkta Gubbfan) ekonomer. Men vi har andra styrkor.

Dessa styrkor är dock hemskt mycket mindre värda, vilket mycket tydligt visar sig i lönekuvertet. Mycket tråkigt. Den som tar hand om datorerna värderas högre än den som tar hand om våra barn. Eller våra äldre.

Sov Gott; finaste vännerna!

 
Ingrid

Ingrid

24 september 2010 06:53

Hallå Bea!
Nu har jag hittat tillbaka in till dig med,,, det har varit lite si o så med bloggandet på slutet pga sjukdomar,,, men men så är det här i livet.
Upp, ner och lite där emellan =)
Har iallafall läst ikapp lite nu, och ser att det varit fullt upp med politiska tankar.

Kram på dig!!!

http://iddeh.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

24 september 2010 23:58

Nämen hej Ingrid! :)

Va kul att du är tillbaka hos mig, gamla vän! "Gamla" vackra dalkullan min... Jaa, det är inte helt enkelt det där med hälsan. Det har varit dåligt här med.

Kram, fina du. Jag är så glad för att du är tillbaka hos mig. Har saknat dig. ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards