Direktlänk till inlägg 30 september 2010

Premenstruella störningar

Av Beatrice F Wik - 30 september 2010 22:35


Vet inte hur vanligt det är med pms; premenstruella störningar, men jag antar att det är rätt vanligt. Diskuterar jag med mina vänninor verkar de flesta fatta exakt vad jag snackar om, medan vissa aldrig känt av det.


Ända sedan jag var ung har jag blivit kraftigt påverkad av dessa hormoner, fast det dröjde många år innan jag själv förstod att dessa månatliga gräl som jag iscensatte; först med föräldrar, sedan pojkvänner och slutligen min man (kvinnor blir av någon underlig anledning sällan offer för mina utbrott) berodde på hormoner.


Hemsk hy, svettningar, olustkänslor i hela kroppen (jag skulle vilja krypa ur mitt eget skinn!!!), sötsug och dessa aggressioner. Förr blev jag ledsen; numera blir jag arg. Arg, irriterad och sur. Sur, sur, sur. Ett charmtroll i högform.


"Men du kan väl behärska dig?"

 

Mmm. Det är lätt att säga.


"Joo då. Jag sitter just nu med rumpan på båda händerna så att jag inte skall dra till dig."

 

Det kan inte vara lätt för dessa karlar heller, att råka ut för en dylik menshäxa.


När jag sett mig i spegeln idag har mina ansiktsdrag varit förvridna. Det bara kryper i mig.


Tur att det bara rör sig om ett par dagar i månaden. Imorgon ger det sig förmodligen. Och jag kan inget annat göra än skämmas över att jag betett mig som en snorkig, sur skitkärring. Som har svårt att behärska sig.

 

Tror jag skall sätta mig och lyssna på lite arg punkrock. Det passar min sinnesstämning. ;(

 

Ni andra, Ni som har harmoni i kroppen; får väl sova så gott.

 

 

 
 
Miraklet

Miraklet

30 september 2010 23:10

Vännen... Det där är extremt jobbigt.
Försök rensa huvudet, gör sådant du tycker om och va så långt ifrån karlar du kan de dagarna ;)

Kramar

http://abimopectore.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

30 september 2010 23:18

Tack, Sötis. Jag vet stt du vet vad jag pratar om.
Just nu vill jag bara äta. Klockan är kvart över elva på kvällen och jag skulle vilja ställa mig och laga potatismos med mycket smör. Eller lasagne... ja, jag kan ju inte laga mat nu, men någon form av skåpätning lär det bli så här på kvällskvisten.

Kram på dig, min fina vän.
Tack för att du finns hos mig. Det betyder så mycket för mig. :)

 
Ingen bild

Bea

30 september 2010 23:39

Vill bara upplysa mina kära medsystrar om att jag nu glupskt käkat upp en halv ost. Halv tolv på natten; vid dikbänken, jag brydde mig inte ens om att gå och sätta mig till bords för att äta.

Riskakor; köper dem till Gabbe, salta, med MYCKET ost på. Perfekt. Nu mår jag genast lite bättre! :)

Sov gott!

 
Gubbfan

Gubbfan

30 september 2010 23:39

Det är bara att konstatera att vi män har det oförskämt bra.
Vårt naturliga tillstånd är att jämt vara hormonellt störda.
Men...
Hur klarar du skolan?
Är inte eleverna färdiga att kasta ut dig genom fönstret?
Eller har de överseende? "Hon är ju vrickad för jämnan som gått och blivit lärare, så what?"
Det vore nog ganska spännande att få reda på vad eleverna egentligen ansåg om de olika lärarna.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bea

30 september 2010 23:53

Vill bara först säga...åh, jag blir så trött på att det inte går att ändra stavning i kommentarer, utan att i så fall tvinfas ändra hela kommentaren. JAG VET ATT DET HETER DISKBÄNKEN FAST JAG SKREV FEL!!!!

Jaa, du, Gubbfan. Ni har det bra; med ert jämna humör.... Koom ihåg att ha överséende, dock, med kvinnor som plötsligt brusar upp, av en anledning du inte alls förstår...

Kanske är hon bara knäpp (det är jag också ibland) men det kan faktiskt vara så att hon mår SKITKASST, rent ut sagt, just då. det kan ju ni män göra också, men den upp-och-ner-cykeln som kommer inifrån, är ni ju befriade ifrån.)

Den här veckan är jag sjukskriven av andra skäl än pms, men annars, tror jag inte att mina ellever lider så mycket av det. Kanske i tysthet; det vet jag ju ingenting om. De brukar dock vara ganska bra att "läsa" läraren: idag är hon arg- bäst att vara snäll.

Värre är det nog för manliga kollegor (kvinnor klarar sig, som sagt bättre.) Männen kan få sig en liten smocka emellanåt.

Sedan skäms jag ju. Då får man snällt krypa till korset och be om ursäkt...

Beatrice F Wik

30 september 2010 23:57

Men dra åt skogen!!! Bloggplatsen: VARFÖR I HELA FRIDENS NAMN GÅR DET INTE ATT ÄNDRA I KOMMENTARER???!!!

Nu blir jag arg på det med!!! "tvinfas"... Och jag orkar inte ändra alltihop, men trött blir jag, och jag är inte helt blind eller dum!!!

Eller kanske lite...

Aaaa-Puh!!! :(((

 
Miraklet

Miraklet

1 oktober 2010 00:14

Bea LUGN OCH FIN!! ;)
Nej, det är himla dumt att man inte kan ändra felstavningar i kommentarer..

Åh gott med ost och riskakor!

KRAAAAAAM!

http://abimopectore.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

3 oktober 2010 02:52

Tack, alla kvinnor!
Här anade Miracle en väggklättrande satmara... :( Men jag tar åt mig, för att Du säger det. Du som älskar mig som vän. TACK!!! Du är underbar... och jag försöker andas... långsamt (har det kvar i mig än i dag , trots att själva Fru röd tar all sin plats och borde lämna mitt humör ifred.

Likväl är jag aggressiv och mina ansiktsdrag drar fortfarand åt det svarta hållet...)

Jag varit på slätkkalas i dag som häxan Surtant och VERKLIGEN försökt anstränga mig, dock. ;( Genomskinligt...

Sååå bra, Viveca, det du skriver om att smeka katten medhårs, för bara ett par dagar. Det rör sig ju om relativt kort tid, lyckligtvis...

Skulle jag konstant leva som en hormonstinn menshäxa, vet jag- ärligt talat- inte om jag ställt upp då det här som kallas livet.

Undrar dock hur ett dylikt scenario ter sin i en mans ögon; en nära inpå levande varelse, som inte alls satt sig in i det här med östrogener; hormonattacker och hela faderullan. De måset ju tro tt vi är totalt "urballade!!!"

"Vilket j-a psycho, liksom!!!"
Syftar nu på den utifrån iakktagna förvridna menshäxan....

Tur att vi har varann; Töser.

Hoppas Ni sover sött:)

 
Ingen bild

Gull-Britt

1 oktober 2010 10:14

Märkligt att man man inte kan ändra i själva inlägget. Men kan ju ändra i kommentaren. Hoppas du är på gott humör i morgon. Vi ses ju här hos oss då klockan 15. Det ska bli trevligt.
Kram på dig

 
Dina

Dina

1 oktober 2010 17:34

...sov så JÄKLA gott, skulle du ha skrivit.. ;-)
Vet precis hur du har det, men jag har gått åt motsatt håll från arg till gråtmild, tycker synd om mig själv och berättar gärna HUR missförstådd och förbisedd jag egentligen är... *skrattar*

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

2 oktober 2010 16:51

Pms-häxa eller inte. Tips för er som har en hemma;) Man ska stryka katter medhårs så även kvinnor. Varsamt och försiktigt. Inte störa inte förstöra. Tassa fram. Säg saker som uppskattas eller var helt enkelt tyst under dessa få dagar varje månad. Avlasta din kvinna, ta egna initiativ, fråga inte. GÖR!

Kram på dig!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Miraklet

Miraklet

3 oktober 2010 18:04

Håller helt och hållet med i Vivecas kommentar!
Men hur många karlar är det som egentligen VET hur de ska bete sig under de röda dagarna?
Man kanske borde ha en lista med punkter hängandes på kylskåpet?

http://abimopectore.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bea

3 oktober 2010 22:43

Bra idé!!! Säkert mycket stressigt för männen också! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards