Alla inlägg under september 2010

Av Beatrice F Wik - 21 september 2010 23:21


... så jag "driter i't" som vi säger på bred värmländska. =) I alla fall för en liten stund! :)


Mera skit kommer nu (här bloggar jag inte som lärare, lyckligtvis:) så nu drar vi ut kanterna!!!  Här kommer ett mindre seriöst inlägg:

Jag är tvättnarkoman, typ. Tvättar varje dag. Tycker t o m om att stå och stryka. Då kopplar jag av och jag tycker om doften av nytvättat. Det blir slätt och fint och ordning och reda i min lilla värld, som är en liten ö i en ocean av oförutsägbarhet...


Men nu har något fruktansvärt inträffat: Vår tvättmaskin är trasig!!! Snacka om att finna trygghet i "det lilla i det stora." När jag väl finner en liten trygghet i vår stora, underliga värld (snackade i föregående inlägg om Sverigedemokraternas framfart) ja.. då minsann passar tvättmaskinen på att rasa samman!!!


Rent psykoligiskt spännande är min reaktion över hela situationen: Men HJÄLP MIG!!! Hur skall jag klara situationen; tvättmaskinen är trasig och jag kommer att behöva tvätta min familjs kläder; nu går jag väl ändå upp i små atomer!!! SKIIIIT!!!!


Som sagt: Det Lilla i det Stora eller Det stora i det Lilla!


Sov Gott! ;)

Av Beatrice F Wik - 20 september 2010 23:02


... vem är inte det? Nu är jag inte riktigt lika glad längre över valsiffrorna. Jag höll på Alliansen och jag festade på Alliansens valvaka, i rummet bredvid, när Karlstads Moderater satt och skrek "JAAAA!" när opinionssiffrorna visades på TV-skärmen. Men idag vaknade jag och läste NWT. För mitt parti har det inte gått så bra, vilket naturligtvis känns trist.Och underligt, i mina ögon... :/


Jag är glad för Moderaternas skull. Svårt att ifrånta mig ideologin. Tror att det har med uppväxtvillkor och barndom att göra. Konservativ. Det sitter i mig på något vis. Jag är blå, trots att jag har stor respekt för Er på den röda sidan, men jag kan inte rå för det. Och jag är inte ond.... Jag lovar.


I alla fall är jag tacksam för allt som "de på andra sidan" har att komma med. Diskussioner. Intressanta. Så ni vänsterpartister; heja på Er, trots att vi tycker olika. Det är meningen. Och vi skall ha diskussioner i en väl fungerande demokrati. Vi skall tycka olika och vi skall ha all rätt i världen att uttrycka våra åsikter. Karl Marx, Friedrich Englels; intressant läsning. Där finns en ideologi; En bakomliggande tanke, som jag trots att jag inte till 100% skriver under på, hyser stor respekt för.


Men vad blev det nu?!


Och det här anser jag riktigt skrämmande: Sverigedemokraterna. Var är Er ideologi? Var är era idéer om ett demokratiskt samhälle?!

 

Sov Gott! ;)


Av Beatrice F Wik - 20 september 2010 00:38


Jag är just hemkommen från en valfest med alliansen i Karlstad. OCH JAG SÄGER BARA yeeeeees!!!!! =) Lite trist för Kd (Jag menar med valsiffrorna... ) Skiiit, alltså !

 ;(, men vi får ett borgerligt styre i nästa mandatperiod med! Underbart!!!

 

=)

Av Beatrice F Wik - 18 september 2010 00:53


Jag har haft en dålig dag idag med migrän. ;/ Inte roligt.


Jag vill fortsätta på inlägget nedan efter stöttande kommentarer jag fått om att lärare kommer att tvingas "logga in" när vi kommer och"logga ut" när vi går. Och däremellan - om man drar det till sin spets, sitta på lärarrummet och fika bort hela dagen, för att sedan gå hem till kammaren (och ja- datorn är det ju nuförtiden, men fortfarande böckerna) och ta tag i sitt jobb. Lärararbetet som sker utöver undervisningen. Ursäkta alla, men jag blir förbannad och har svårt att kontrollera språket: F-ing j-a förnedrande!


Det känns bara så trist att vi håller på att förlora förtroendet. För ett par veckor sedan besökte jag en gammal folkskola, byggd 1910 en bit utanför Karlstad. Jättefin byggnad, full av intressant historia. Bredvid skolan låg Lärarbostaden; en gedigen och för den tiden relativt stor bostad.


Tänk hur det har blivit. Om jag levt för hundra år sedan hade jag i egenskap av lärarinna behandlats med stor respekt. Numera tycks lärarna köras över som daggmaskar, trots att vi tar hand om det finaste Ni har: Era barn och ungdomar.


Hoppas Du redan sover sött, för timmen är sen...

Av Beatrice F Wik - 16 september 2010 22:53


Jag funderar ibland på vart vi är på väg. Alldeles för lama, är vi lärare ibland. Mesar (jag själv inkluderad) som säger "tack" och "jaså?". De flesta yrkesgrupper går ju numera mot att jobba allt mer på distans; via nätet. Allt fler studenter läser på distans. Men yrkesgruppen lärare- vi gör tvärtom. Allt viktigare tycks det bli att vi rent fysiskt befinner oss på vår arbetsplats, även den tid då vi inte undervisar. Jovars; en del av icke-undervisningsjobbet måste skötas på plats. Konferenser med kollegor, elevsamtal, möten med föräldrar etc. Men en ganska stor del av en lärares arbete sker på den egna kammaren (om man nu känner för det... eller var man nu vill befinna sig.) Det rör sig om jobb som planering, konstruktion och rättning av prov, inläsning av ny kunskap, som man sedan skall föra vidare.


Vi lärare har 35 timmars arbetsplatsförlagd tid. Utöver detta 10 timmars förtroendetid, där vi på vår kammare konstruerar och rättar prov osv.


Personligen har jag alltid varit emot den arbetsplatsförlagda tiden över huvud taget. "Ramschema" som det kallas. När jag undervisar: självklart skall jag vara på plats, men varför skall jag inte få förtroende nog att sköta min egen planering själv? Jag är en vuxen människa; planerar jag inte och rättar mina prov finns det ju förutom mina elever en person som får lida för detta: jag själv.


Anledningen till att jag idag skriver om detta är att jag fått höra att lärarna på min skola i fortsättningen kommer att tvingas "logga in sig" när vi kommer till jobbet och "logga ut sig" när vi går. Det hela känns ju enbart förnedrande. "Så att inte gymnasielärarna skall fuska med tiden." Typ...


Som om jag skulle göra mera nytta om jag satt en timme extra och fikade i lärarrummet istället för att gå hem och konstruera ett prov.


Kontrollsverige!!! Hate it!!! ;(


Sov Sött, alla vänsterpartister, kristdemokrater och hela köret! :)

Av Beatrice F Wik - 15 september 2010 23:43


Jag loggade in, fast jag egentligen inte har något att skriva. Börja bli trött på den politiska debatten inför valet nu; må det bli klart bara. May the best man win!!! ;) Neej, inte har jag gett upp, men just nu känner jag mig enbart trött...


När jag blir trött längar jag bara efter promenader med Lena, bästa väninnan. Jättekonstigt... Så är det alltid; ju mer jag får omkring mig, desto mer uppskattar jag hennes lättsamma, kravlösa sällskap. Den som tar mig som jag är. Som inte förväntar sig någonting, utan ändå finns där i alla lägen. Undrar om man kan få till samma situation på något annnat sätt: I en familj, på jobbet och över allt ställs krav. Jag kan ju inte bara komma och bete mig som en vildvuxen brännässla. Inte för att jag planerar det, men i alla fall... Bara en knäpp tanke. =) Men för Lena behöver jag bara finnas till.


Usch, jag känner mig trött; så det här blir bara en enda massa dravel; inget vettigt skrivet för fem öre, så jag ger upp och sover och hoppas att jag kan återkomma med någonting bättre imorgon!!!


Sov Gott!!! ;)

Av Beatrice F Wik - 14 september 2010 21:01


Svarar på Gubbfans långa kommentar så här i stället för i kommentarform. Jag är så glad för dina kloka åsikter på min blogg och för att du tar dig tid att skriva dem till mig.


Jovars, där ligger jag i lä. När jag snackar ekonomi. Du är väl ekonom, såsom jag förstått det och jag har nada ekonomiutbildning. "Kunskap är makt"; så har det alltid varit, så jag lyssnar och lär av det du säger, Gubbfan.


Så pass kan jag dock säga att jag hängt med, så att jag förstått att Alliansen skött vår ekonomi bra under de sista fyra åren i relation till vissa andra länder om man tittar på ekonomiska svängningar. Och för mig låter det som vanligt bonnförnuft att sänkta skatter leder till mer pengar i plånboken - ökad köpkraft - fler jobb. Men som sagt; detta påstående kommer från en person som saknar ekonomiutbildning och som aldrig läst nationalekonomi.


Vidare kan jag säga att jag litar på de blå. Eftersom jag själv nu inte är så insatt i frågan, har jag trots allt det stora privilegiet att leva i en demokrati. Så jag kan nyttja min röst på söndag, till att föra fram de som jag tror kan rodda skeppet åt mig och hela landet. Och jag kommer att lägga min röst på Alliansen. Jag hoppas att de blå blir kvar i fyra år till!!!

 

Vidare finns det ett blått parti, som vädjar om det mänskliga. Om värderingar (där de som anser att "alliansen består av en massa onda människor" kan dra sig själva baklänges.) Som också inkluderar de som anses "svaga".


Vad du än tror på:

Ta tillfället i akt. Gå och rösta! Det finns människor som dött för det vi gör på söndag.


Sov Gott! ;)



Av Beatrice F Wik - 13 september 2010 22:41


... Spännande tider, det här. Valtider. Sverige har klarat sig bra om man jämför med andra länder genom dåliga ekonomiska svängningar. De blå har skött vår ekonomi bra. Må det bara hålla i sig!!!


Och du: har du tänkt på, att när skatterna sänks höjs köpkraften?! Sänkta skatter innebär att vi alla får mer i plånboken. Och när köpkraften höjs: självklart genereras fler jobb!!! (Efterfrågan och produktion går hand i hand.)


Och det där med feminism=rött.... Neej, det stämmer inte. Har inte ens kraft nog att gå in på det nu; men du som är värmlänning kan kolla in debattsidan i NWT under de närmaste dagarna (förhoppningsvis). Kanske lite svar på tal! ;)

 

Nu är jag supereggad av dessa valtider; hoppas jag inte skrämmer bort någon. Man får skilja, antar jag, på åsikt och person.


Om jag inte missuppfattade det hela helt uppåt väggarna; ansåg Lars Ohly att Göran Hägglund (hörde detta i ett radioprogram) som människa, var den han helst av allt kunde tänka sig att umgås med privat. Trots att deras åsikter totalt splittade, rent politiskt.


Så jag attackerar inga människor. Men jag tycker, som jag tycker.


Sov Sött, alla röda, gröna och blå! ;)

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards