Alla inlägg den 19 december 2010

Av Beatrice F Wik - 19 december 2010 00:34


De fem stora skandinaviska rovdjuren är varg, lodjur, kungsörn, björn och järv. Alla dessa arter kan ses i Värmland, men det är bara de tre förstnämnda som med säkerhet föryngrar sig här. Unga hanbjörnar besöker länet regelbundet men spår av järv har bara setts vid enstaka tillfällen.

Antalet stora rovdjur ökar i Sverige. Det finns idag mer än 3 000 björnar, 1 800 lodjur och 230 vargar. Björnarnas kärnområden ligger i norra Dalarna-Härjedalen, lodjuren är spridda i hela norra Sverige med populationens tyngdpunkt i Svealand. Vargarnas kärnområde ligger i Mellansverige med tyngdpunkten i Värmland-västra Norge-Dalarna. Utbredningen av varg förändras ständigt.


Vargar i Värmland


2008 hade Värmland fyra vargföryngringar. Som mest fanns det cirka 60 vargar i länet under vintern 2008/09. Ständiga förändringar sker i revirens sammansättning och utbredning. Naturlig död och olagligt dödande skapar oreda i vargfamiljernas liv. Unga djur som saknar en förälder, eller i värsta fall båda, blir vilsna och söker sig ofta till gårdar med hundar. De kan uppträda mycket oskyggt, men har hittills aldrig varit aggressiva mot människor.


Jag är från landet, bor i Värmland; ett av de få län som vargen uppenbarligen har som kärnområde. Vargstammen är utrotningshotad. Arvsanlagen är för övrigt mycket svaga hos de få individer som finns, pga inavel. Aggressivitet hos vargar är ett påhitt i nuläget. Jag vill värna om dessa vackra djur!!! Så stoppa all vargjakt innan de helt försvinner!!!!

 

Jag har alltid varit djurvän ut i fingerspetsarna; som liten drömde jag om att ha en egen kennel, och föda upp hundar, eller bli veterinär... oj, nu minns jag!!! Det senare hade jag faktiskt glömt bort, men det var en dröm jag länge hade. Jag skulle själv kunna tänka mig att ta mig an en varg. De är rovdjur, precis som kattdjuren och jag har två katter. Katterna, med sina mordvapen till klor skulle enkelt kunna klösa ögonen ur dig: har du tänkt på det? Men det gör de inte. (Ja... oftast, i alla fall;)  Mina två är världens snällaste. Behandlar man dem bra, blir de alldeles underbara, tillgivna och fina sällskapsdjur.


Ojojoj; sent är det nu! Sov gott, alla! :)


Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards