Direktlänk till inlägg 23 januari 2011

Lite poesi i söndagskvällen

Av Beatrice F Wik - 23 januari 2011 20:53

En vintervisa

 

Jag sörja, jag sörja, jag sörja väl må,
ty stjärnorna så kalla på himmelen gå
och frusen och kall är hela världen.
Och mänskorna de kämpa i drivor och snö
och vandra och gå och förfrysa och dö,
vart vandren I, vart leder denna färden?

De tycka sig se ljus långt på villande stig,
de skynda, de tänka att snart få värma sig
och finna goda vänner i gårde.
Och kommer en i vägen, så slå de honom ner
och domna sedan själva och vakna aldrig mer,
I mänskor, varen intet så hårde!


Sitter och läser lite poesi, så här i söndagskvällen.:)

Det här är Gustaf Fröding. Jag är ju värmlänning, och bor jättenära hans barnsdomshem (Alsters Herrgård, precis vid Kronoparken, för er som är värmlänningar och inte visste. Frödings barndomshem, alltså, inte mitt hem;)


Man borde väl tycka om Frödings alster. Men jag känner "sådär". En del är bra. Eller neej, det slår inte an just mina strängar. Jag fallar för Ferlin, jag. Han har ett annat sätt att skriva, så klockrent, avskalat och rätt in i hjärtat, liksom. Svarte Ferlin...

Fast Fröding var väl, förvisso, heller ingen muntergök! :)


Sov gott, Alla!


 
 
Gubbfan

Gubbfan

24 januari 2011 11:20

Med anledning av en kontakt, via bloggen, med en av dina tidigare elever, så undrar jag lite över en databas eller kontrollstation eller vad man skall kalla eländet om ni på Grums-skolan har skaffat URKUND än?
Alltså det där programmet som kollar att eleverna har ansträngt sig och rejält skrivit om de hemarbeten de plankar.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

24 januari 2011 22:57

Jag har inte använt det. Men om jag inte minns fel var det något jag hörde talas om alldeles innan jag blev sjuk i höstas, så: ja. Det är jag nästan säker på.

 
gubbfan

gubbfan

24 januari 2011 15:48

Försöker komma på en frödingbit som börjar något i den här stilen:
En hare sitter och mumsar blå bär
klappar sig på magen och tänker det är gott det här
...
sedan minns jag inte så mycket mer än slutet som går något i den här stilen:
Men där hemma går hans kärrigkropp
och pysslar med något vitt i hans kaffesekoriakopp
så dricker han kaffe sekoria
så dör han, det är jägarns historia.

Tyvärr är det skralt med minnet. Har du någon aning om vad det är för Frödingdikt?

Han är i alla fall ganska svart han med, även om jag tror att Ferlin slår honom. Ferlin sjunger ännu mer med orden på något konstigt sätt.

http://gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

24 januari 2011 22:53

Det där är ingen Frödingdikt som jag känner igen. Låter mest som Mors lilla Olle! :) Men det är säkert Fröding, jag har ju inte läst rubbet av vad han skrivit... Inte som jag kommer ihåg, så där rätt upp o ner i alla fall.

Så jag svarar: Ingen aning.

Jaa. Jag vet inte vad han gör, Ferlin. Sjunger med orden, ja. Han har det bara i sig på något vis. Det blir bara sååå bra! Räcker med minsta lilla, som Kejsarens Papegoja.
Tycker du om den?

Några få ord, som säger allt, tycker jag.

 
Gubbfan

Gubbfan

25 januari 2011 09:59

Kom inte ihåg den så jag plockade fram Ferlin.
Kände mig träffad av den
:-)
Men rackarns människa!
Jag fastnade ju hos Ferlin.
Hela förmiddagen har ju gått.
Jag som vaknade tidigt och skulle göra en massa nytta.
Har inte ens hunnit koka en skvätt kaffe.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

25 januari 2011 23:47

Man behöver inte göra nytta hela tiden; Gubbfan! Ibland är det skönt att bara få vara.
Du har ju, förresten, gjort nytta hos mig! Du har gjort mig glad med din kommentar! :)Tack!

 
Gittis

Gittis

26 januari 2011 12:56

Håller med Dig Bea, Ferlin är mycket bättre än Fröding. Dessutom har jag hört, vet inte om det är sanning, att han var lite märkvärdig och gjorde ibland narr av folk, lite småelak.

http://eacm

Beatrice F Wik

27 januari 2011 21:39

Usch usch usch, märkvärdigt fölk! ;)
Vad ska man med dylika till?
Fram för Ferlin! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards