Alla inlägg den 27 januari 2011

Av Beatrice F Wik - 27 januari 2011 21:43


...då lägger jag en pizza och går ut.

Lite fin Uggla i torsdagskvällen.


Jag skriver om högdragna människor.

Min lilla moster kommenterade mitt inlägg om Fröding och Ferlin, och har, mer eller mindre vetenskapligt (vi är värmlänningar) hört talas om att Fröding var en högdragen, lite småelak person. Huruvida det stämmer eller inte, har vi ingen aning om, och kommer aldrig få veta. Jag föredrar Ferlin i vilket fall. Tycker helt enkelt att han skriver bättre.


Du har tappat ditt ord


Du har tappat ditt ord och din papperslapp
du barfotabarn i livet.
Så sitter du åter på handlars trapp
och gråter så övergivet.

Vad var det för ord - var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?
Tänk efter nu - förrn vi föser dej bort,
du barfota barn i livet.

 

Ferlin: "Barfotabarn"

 

...Och jag fortsätter:


"Ej för de starka, men för de svaga.

Ej för de rika, men för dem som plöjt sin jord utan att klaga..."


fortsättning:


"Han bär ej spira eller silverskrud. Blott av hans verkan känner man en gud. Den regeln har ej blivit överträdd: Finns Gud på jorden, vandrar han förklädd."


/Hjalmar Gullberg

 

... kom in här i bilden också.

Vackert, eller hur?


Ojojoj... hur hamnade jag här?

Det ena leder till det andra, och jag började skriva om Fröding, med rykte om sig att vara högdragen och småelak (föga vetenskapligt, dock.)


I alla fall:

På tal om högdragna människor, som man inte riktigt uppfattat vad det är de går och jäser över, och Ferlin med all sin mänsklighet. Visst har man mött dem själv. Båda typerna. Vad jag tycker om Ferlin är väl glasklart.

Och jag kanske ska stanna här. Jag tror det är säkrast så.


Sov Sött ; Alla fina!


Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards