Direktlänk till inlägg 10 februari 2011

Apropå att tro

Av Beatrice F Wik - 10 februari 2011 00:02


Gubbfan och jag har haft en diskussion om predestination. Jag har kanske uttryckt mig med fel ord för den som är väl insatt.

Hittade den här texten av Astrid Lindgren, som jag tycker beskriver mitt sätt att tro.


Minns för övrigt när jag hörde denna visa som barn. Då tyckte jag att den var hemsk... :(


Fattig bonddräng

Jag är fattig bonddräng men jag lever ändå.
Dagar går och kommer medan jag knogar på,
harvar, sår och plöjer, mockar, gräver och bär,
går bak mina oxar hojtar visslar och svär.

Jag är en fattig bonddräng och jag tuggar mitt snus,
och när lördan kommer vill jag ta mig ett rus.
Sen när jag blitt livad, vill jag tampas och slåss,
vila hos en flicka vill jag också förstås.

Sen så kommer söndan och då vill våran präst,
att jag ska i körkan men då sover jag mest.
Prästen kan väl sova hela måndagen men
för en fattig bonddräng börjar knoget igen.

Så går hela veckan alla dagar och år,
jag går med min lie och jag plöjer och sår.
Jag kör mina oxar och jag hässjar mitt hö,
harvar, gnor och trälar, och till sist ska jag dö.

Står där, fattig bonddräng, invid himmelens port,
lite rädd och ledsen för de synder jag gjort.
Man ska inte supa, hålls med flickor och slåss.
Herren Gud i himlen är väl missnöjd förstås.

Men då säger Herren: Fattig bonddräng, kom hit!
Jag har sett din strävan och ditt eviga slit.
Därför fattiga, bonddräng, är du välkommen här.
Därför, fattig bonddräng, ska du vara mig när.

Och jag, fattig bonddräng, står så still inför Gud,
och sen klär han på mig den mest snövita skrud.
Nu du, säger Herren är ditt arbete slut.
Nu du, fattig bonddräng nu får du vila ut.

Text: Astrid Lindgren

 
 
Gubbfan

Gubbfan

10 februari 2011 08:56

Ja den är faktiskt hemsk. En liten Bea förstod nog vad den handlade om.
Den berättar om ett förfärligt samhälle, där man lät folk släpa och lida med förespeglingen att stod de ut nu så fick de en belöning sedan när de slitit ihjäl sig.
Den berättade om ett feodalt samhälle med stora klass-skillnader. Ett samhälle som jag till min fasa ser att vi är på väg tillbaka till.

Sedan det där med religion. Jag har funderat lite över vad du har skrivit tidigare.
Så vitt jag förstår är du humanist. Du har fångat upp lite av de humanistiska idéer som under århundradena smugit sig in i kristendomen och tagit åt dig av de idéerna.
Med humanist menar jag då inte ateist.
Men du är inte kristen i den mening som den kristna kyrkan menar. Särskilt inte i den ursprungliga formen.
Helt enkelt en medmänniska som känner för övriga medmänniskor.
Men kristen? Nää, jag tror inte det!
För att vara kristen måste du nämligen vara övertygad om att vår trosbekännelse är sann, ingen meningslös ramsa.
Du måste vara övertygad om att Kristus faktiskt kommer tillbaka och sätter sig till doms över alla.
Du måste vara övertygad om att Vår Herre redan från början utsett somliga till att vara evigt förtappade.
Nä så grym tror inte jag att du är.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

10 februari 2011 21:11

Nej. det är möjligt att jag inte kan kalla mig kristen. Inte på det där "gamla " sättet. Men humanist är jag. Och jag tror på det goda.

Tack för att du skriver ner dina intressanta tankar till mig! :)

 
Ingrid

Ingrid

10 februari 2011 14:15

Jag var också en av dem som INTE gillade "En fattig bonddräng"... men idag säger den lite mer.
Kram från mig =)

http://iddeh.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

10 februari 2011 21:09

Visst gör den...

Kram på dig, Ingrid ;)

 
Dina

Dina

11 februari 2011 12:13

Igår skulle jag göra kommentarer i din blogg, men det funkade inte...:-/
Iallafall, jag gillar den låten den är fin.

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

11 februari 2011 18:48

Gjorde det inte?!
Det var som den där gången det inte gick att skriva in säkerhetskoden på din blogg... Det slutade väl med att jag skickat dig ett tusen likadana kommentarer!!! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards