Alla inlägg under februari 2011

Av Beatrice F Wik - 13 februari 2011 23:41

Ibland får jag mina ryck...

... och skriver. Skriver, skriver, skriver...


Det har varit en skön dag idag. Under dagen har hela familjen, förutom jag, varit iväg på diverse träningar och förelsedagskalas, vilket inneburit att jag fått några timmar för mig själv. Jag kan tänka mig att detta låter så väl egoistiskt som urkonstigt, men vad jag behövt under en lång tid är just ensamhet. Lugn och ro.


Mycket uppenbart blev detta under... inte förra hösten, men hösten därföinnan, har jag läst på min lilla blogg. Kände mig som ett överstimulerat barn, med folk omkring mig varenda sekund. När jag kom hem från mitt jobb med människor började telefonerna ringa hejvilt. Det fanns alltid någonstans där jag borde vara.


Kände- och känner fortfarande- för att ta bort hemtelefonen och enbart låta mig nås via mobilen. Den kan man stänga av när man behöver privacy. Övriga i familjen vill det inte dock, trots att vi alla kan nås via våra mobiler. :(


Minns att jag sa till min familj förra våren att jag hade en längtan efter att åka någonstans helt ensam på semester, men det blev aldrig av.

Det är inte så att jag inte älskar min familj, eller mina vänner. Men det blev helt enkelt för mycket för mig.


Har fortfarande inget alls behov av fester eller tillställningar.

Jag tänker sitta som Tjuren Ferdinand ett tag till... och bara lukta på mina blommor. =)



Av Beatrice F Wik - 13 februari 2011 18:22



Detta är min barndoms Sussi.

Har tittat på gamla foton idag, och fann detta.

Visst var hon vacker?

Skulle så gärna vilja ha en hund, men det är svårt när man jobbar... :(




Av Beatrice F Wik - 12 februari 2011 20:09


... att jag gör mig impopulär nu. I vissa ögon, med det jag skriver. (Se nedan)

Det härliga är att jag uppnått den ålder i livet (eller om det kommer sig av att jag klättrat genom karga berg och snår som smärtat så klockorna stannar- under hösten som gått) så jag bryr mig inte längre för fem röda öre.


Jag skiter högaktningfullt i vad folk i allmänhet tycker och tänker. Men jag passar mig noga för att såra dem jag tycker om; de fina människor som har betydelse i mitt liv vårdar jag ömt.


Dagens citat får bli ett av Einstein:


"Ger de dig ett linjerat papper- skriv på tvären."

 

=)

Av Beatrice F Wik - 12 februari 2011 19:25


Skrev igår om min syn på Sweet Valentines Day och har fått feed back på det jag skrivit, vilket är roligt, vare sig det är positivt eller negativt och nu har jag enbart fått det på Facebook (för dig som läser, men inte är min Fb-vän). Kan dock bli knasigt att läsa mina svar om du inte sett kommentarerna, men så är det. Jag har bloggen kopplad till Facebook (eftersom jag leker författare, måste jag ju få läsare, och det får jag via mina söta vänner =)

Tack, än en gång, till Dig som läser och kommenterar! :) Jag blir så glad...

För mig är, som sagt, skrivandet ett behov. Jag behöver helt enkelt skriva för att må bra! Så har jag alltid gjort, sedan jag var åtta år och började skriva dagbok, men det är först nu, på senare år, jag genom teknikens under kan använda mitt behov som kommunikationsmedel. Och det känns jättebra! :) Jag har för övrigt rubbet av tankar bokförda och sparade, tack vare mina dagböcker, genom hela min uppväxt, tonårstiden, studentåren, min unga vuxentid, mina båda graviditeter och barnens första år. Sedan gav jag mig ett tag.


Men nu är jag här igen. Skillnaden är bara, att nu kan Du läsa det jag skriver, och jag får respons- underbart!


Hmmm... apropå Valentines Day, som jag finner en smula fånig. Hörde någonting ännu pinsammare (i mina ögon/öron) på radion härom dagen. Det finns tydligen något program, dit man kan ringa om man vill ha en dejt. =) Om man träffat någon man tycker om, kan man ringa till detta radioprogram och så ringer programledarna upp den man vill dejta. Inför hela Sverige (eller de som lyssnar) frågar de sedan personen ifråga, om han eller hon vill dejta den som ringt upp. Vill han eller hon det, får de båda en dejt. Säger han eller hon "nej" får han eller hon 500 kr.


Oh, my Gosh; det hela slår ju NWT:s Alla hjärtans Dag-hälsningar inför hela Värmland med hästlängder!!!!

Man kan ju fråga sig vad det är för typ av människor som vill ha sina dejter uppfläkta...

 Alternativt bara rodna i tysthet.


Sov Gott, Alla ;)




Av Beatrice F Wik - 11 februari 2011 23:21

... eller Valentines Day, stundar. På måndag, va?

Är inte detta bland det fånigaste vi svenskar anammat från amerikanerna?

Kärlek i all ära: Amor Vincit Omnia heter min blogg. Det är latin och betyder "Kärleken segrar över allt."

 

Men lite kommersiellt luktar det. "Sweet Valentines Day" Eller?

"Köp en ros till din käresta idag, eller visa din kärlek genom en annons i tidningen. Så får du betala 50 kr, men det gör väl ingenting?" NWT (lokaltidningen, en av två i Värmland) har, kan jag tänka mig ett hundratals annonser från människor som via media vill visa sin kärlek till sina medmänniskor.

På tal om media blir jag en aning misstänksam när människor tar dessa omvägar för att visa sin kärlek, men än mera skeptisk blir jag till alla nallar, rosor och jag vet inte allt som säljs nu.


Nog måste det väl ändå finnas ett bättre sätt att förklara för den man älskar hur man känner än genom det kommersiella. ???!!! Detta måtte väl ändå bara vara något mellan mig och honom, eller henne?


Tänk till lite, innan du köper rosen, eller nallen.

Söt tanke, förvisso...


Sov sött, Alla Älskande Hjärtan. Vare sig det är Alla Hjärtans Dag, eller inte. ;)


Av Beatrice F Wik - 11 februari 2011 22:45


...så sa jag imorse...

när jag vaknade med båda ögonen uppsvullna, så jag mer eller mindre såg ut som en fisk. Måste ha fått någon ögoninflammation eller allergi.. Försökte måla ögonfransarna, men bara en liten del av dem stack ut, så det gick knappt. Så svällda var alltså mina ögonlock!


Men hjälp mig, ska jag gå så här till jobbet idag (inga sjukdomssymtom annars)???!!! Jag måste ju skrämma livet ur eleverna!!!

Lite grann lade sig svullnaden efter någon timme, men jag såg fortfarande ut som en fisk. Hela dagen.


Ser fortfarande lite underlig ut, och jag vet verkligen inte varför mina ögonlock svullnat upp så fruktansvärt...


Vad i h-vete är jag allergisk mot?

(Har ju röda prickar på kroppen, för övrigt; som jag kortisonbehandlar för tillfället.)


??? !!!


Av Beatrice F Wik - 10 februari 2011 00:02


Gubbfan och jag har haft en diskussion om predestination. Jag har kanske uttryckt mig med fel ord för den som är väl insatt.

Hittade den här texten av Astrid Lindgren, som jag tycker beskriver mitt sätt att tro.


Minns för övrigt när jag hörde denna visa som barn. Då tyckte jag att den var hemsk... :(


Fattig bonddräng

Jag är fattig bonddräng men jag lever ändå.
Dagar går och kommer medan jag knogar på,
harvar, sår och plöjer, mockar, gräver och bär,
går bak mina oxar hojtar visslar och svär.

Jag är en fattig bonddräng och jag tuggar mitt snus,
och när lördan kommer vill jag ta mig ett rus.
Sen när jag blitt livad, vill jag tampas och slåss,
vila hos en flicka vill jag också förstås.

Sen så kommer söndan och då vill våran präst,
att jag ska i körkan men då sover jag mest.
Prästen kan väl sova hela måndagen men
för en fattig bonddräng börjar knoget igen.

Så går hela veckan alla dagar och år,
jag går med min lie och jag plöjer och sår.
Jag kör mina oxar och jag hässjar mitt hö,
harvar, gnor och trälar, och till sist ska jag dö.

Står där, fattig bonddräng, invid himmelens port,
lite rädd och ledsen för de synder jag gjort.
Man ska inte supa, hålls med flickor och slåss.
Herren Gud i himlen är väl missnöjd förstås.

Men då säger Herren: Fattig bonddräng, kom hit!
Jag har sett din strävan och ditt eviga slit.
Därför fattiga, bonddräng, är du välkommen här.
Därför, fattig bonddräng, ska du vara mig när.

Och jag, fattig bonddräng, står så still inför Gud,
och sen klär han på mig den mest snövita skrud.
Nu du, säger Herren är ditt arbete slut.
Nu du, fattig bonddräng nu får du vila ut.

Text: Astrid Lindgren

Av Beatrice F Wik - 9 februari 2011 23:24


Well well well... dagens sysslor och pysslor färdigutförda. Hoppas man sover gott i natt.


När jag kom hem från yogan ikväll hade min dotter lagat mat, dukat fint och tänt ljus på bordet. Spansk omelett med lök och potatis. Jättegott! Hon hade läst receptet på spanska, för övrigt. Omeletten har något spanskt namn som jag inte kommer ihåg. Elli läser spanska, men jag läste tyska, jag, i skolan.

Imorgon är det Gabbes tur att laga middag. Han ska göra köttbullar och nudlar. :) Ser vi fram emot!


På tal om min dotter vill jag bara säga att jag fått sååå många kommentarer på sistone om att hon är fruktansvärt lik mig. Hon blir ju 14 i år, och mina gamla barndomsvänner får flash backs när de ser henne. Gamla minnen grävs upp ;-) Jag tycker att det är jätteroligt att en sådan intelligent och vacker flicka är lik mig. Det känns som om hon är en mycket bättre kopia av ett slitet original.


Så är det, go vänner, å så blir det!

Först klier dä, se´n svir dä! =)

 

Sov Gott.


Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards