Alla inlägg den 11 mars 2011

Av Beatrice F Wik - 11 mars 2011 23:45


Apropå gårdagens inlägg om Internationella kvinnodagen:


1921 genomfördes en grundlagsändring som innebar att svenska kvinnor fick rösträtt. Kan ni fatta det, tjejer?! För hundra år sedan hade vi inte rätt att rösta!!!


Jag har funderat mycket över vad utvecklingen gjort med oss tjejer, och med männen också, med kanske hela familjen? Det räcker att se tillbaka 30-40 år. Min egen barndom; min mamma jobbade knappast heltid. Jag var aldrig på dagis och jag var inte ovanlig.


Jag samtalade med en äldre kvinna för ett par veckor sedan, det var inte min mamma- och jag tänker inte här tala om vem hon är heller, men det är någon jag känner.


Jag pratade om min utmattning och diverse bakomliggande orsaker.

Halvt aggressivt svarade kvinnan:


"Men jag må ju säga; jag ser när jag går i affärer bl a, att dagens kvinnor har det hemskt bra. Männen tar ju hand om ungar och handlar, det gjorde de inte när jag var ung. Då jobbade de och tjänade pengar, det var deras uppgift."


Usch, nu är jag ute på farligt vatten, fast jag kokade halvt... "Joo, på så vis har vi det bra nu. Men jag tror att detta samhälle har en hel drös med andra krav- som kan vara nog så stressande- för oss kvinnor, än generationen bakom oss."

 

Hade tänkt skriva jättemycket mer här... men jag är trött och återkommer.


God Natt; Världen <3

 


 



Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards