Direktlänk till inlägg 20 mars 2011

"Jag har en banan i mitt öra"

Av Beatrice F Wik - 20 mars 2011 21:02


Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

"Jag hör inte vad du säger. Jag har en banan i mitt öra."

 

Latinska citat är så kloka. Här fann jag ett lite roligt.

Testa det, nästa gång det blir för tråkigt för dig!!! =)


(Deltidssjukskriven som jag är, bör jag väl påtala att detta bara är ett skämt, "Så dom inte kommer å hämter mig snart mä dom vite rocker'a!!!"  :-)


Hämtade hem en trött dotter från en friidrottscup idag. Låter som om de haft roligt, men det kostar att ligga på topp!!! :)


Om två år ska hon välja gymnasieutbildning. Hon har redan börjat fundera, började själv prata om det härom dagen. Jättespännande, tycker jag! Hon kommer själv att få välja, det är hennes liv, och inte mitt.


"Våra barn är inte våra ägodelar. Vi har dem bara till låns ett tag." De äger sig själva, och jag är starkt emot pekpinnar för att få in dem på den väg jag finner bäst. En gammal låttext av Björn Afzelius dök upp i min skalle nu:


När jag tänker tillbaka på min barndom
Ser jag skräckbilder tydligast av allt
Ja, de gånger de skrämde eller slog mig
Är de minnen som hårdast sitter fast
För som barn tar man kärleken för given;
Allting annat är mot ens natur
I den stund man tar steget ut i livet
Är man bara ett tillgivet djur

Ändå står snart de vuxna där och pekar
Ut den riktning de tycker man skall ta
Alla drömmar de själva har förvägrats
Vill de förverkliga genom sina barn
Är man lydig belönas man och hyllas
Revolterar man mister man allt
Ingen älskar ett barn som inte lyckas
Ingen älskar ett barn som är starkt


Men vem besitter förmågan att veta
Vad som ryms i en ny individ?
Och vem kan säg' till nån annan hur lyckan ser ut
Vem kan säg' vad nån annan vill bli?


Låt dina blommor slå rot där det finns jordmån
Låt dina växter får leva där de trivs
Lås inte in dina plantor i ett drivhus
Låt dem få slippa ett onaturligt liv
Låt den du älskar få pröva sina vingar
En dag så flyger din älskade rätt
Vill du bli respekterad av din avbild
Så får du visa din avbild respekt

 
"Ikaros"
 
I alla fall... min dotter har väldigt lätt för sig i skolan (ooops; vet inte om man får säga så för "svenska Jante", det kanske låter ALLDELES för högtravande :( men så är det i alla fall och jag är stolt över henne), så hon funderar på natur eller humanistisk. Något teoretiskt, får det väl bli i alla fall. Spännande att se om det blir språk eller naturvetenskap... ;)
 
Sov gott, Alla!




 
 
Gittis

Gittis

21 mars 2011 08:35

Visst Bea var Björn Afzelius,en bra musiker och låtskrivare. Hjälp vad tiden går fort, Elinor skall redan börja fundera på gymnasieutbildning !!!

http://eacm

Beatrice F Wik

21 mars 2011 22:26

Ja. Synd att han gick bort så tidigt. Jag älskar hans texter.

 
Gubbfan

Gubbfan

21 mars 2011 09:35

Man FÅR säga att ens barn har lätt för sig, man FÅR beundra sina barn, man FÅR fundera över hur det kommer sig att man har så duktiga barn med tanke på de föräldrar de har valt.
Dessutom mår barnen bra av att få veta att föräldrarna är stolta/malliga över barnen.
Det är så spännande att se hur unga människor utvecklas. Jag antar att det är enda anledningen till att en del människor blir lärare. (För inte kan det väl vara status eller lön?)
Man önskar ungdomarna all lycka i framtiden.

Men när det gäller tösens gymnasieval:
Förklara för mig varför det skall vara naturlinje eller humanistisk linje. Varför kan man inte förena dem? Alltså språk OCH naturvetenskap.
Varför kan man inte vara BÅDE naturvetare OCH humanist?
Är det inte så att denna inriktning på djup istället för bredd är det som har lett mänskligheten in på den återvändsgränd vi har hamnat i?

Jag tror faktiskt att vi skall återställa universalgeniet, allvetaren och MEDMÄNNISKAN som vår dröm och vårt ideal.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

21 mars 2011 22:25

Ja, det hela känns helt otroligt, framför allt hur hon med en sådan nötskalle (som jag faktiskt känner mig ibland) till morsa lyckats bli så begåvad!!! :)

Hon får inga betyg i år, men jag ser provresultaten, och jag antar att betygen kommer att se rätt snygga ut när de kommer.

Fast jag har alltid påtalat att SKOLAN ÄR VIKTIG. Skolan är rolig, där är jag hela dagarna.:-) Så på något vis har hon väl anammat detta- och pluggar på. Och har av gener för övrigt lätt för sig (så går det när man attraheras av intelligens- då får man smarta ungar!!! ;)

Och, jaa... de mår väl bara bra om föräldrarna är stolta över dem. Det vore väl för bedrövligt om man själv ansåg att ens barn var skamliga och knäppa!!! =)

 
gubbfan

gubbfan

21 mars 2011 11:54

Eftersom jag har fått för mig att du också undervisar i svenska på gymnasiet tillåter jag mig att sända över en liten historia på danska. Jag inbillar mig att svenska gymnasieungdomar behöver övning i det vackra (nåja) danska språket.
Berättelsen handlar om vilket perspektiv man har.
.


En dag, tog faderen fra en meget rig familie, sin søn med på en tur ud på landet, med det bestemte formål, at vise ham, hvordan fattige folk lever.
De brugte et par dage og nætter på en farm, som blev opfattet som tilhørende en meget fattig familie.

Da de kom tilbage fra turen, spurgte faderen sin søn:"Hvordan var turen?, Den var god, far.
Faderen spurgte så sin søn: " Så du hvordan de fattige folk levede?" Åh ja, svarede sønnen." Så, fortæl mig hvad du lærte af turen ?

Sønnen svarede: "Jeg ved, at vi har en hund og de havde fire.
Vi har en pool, som rækker til midten af vores have og de har en bæk uden ende.
Vi har importerede lygter i vores have og de har stjernerne om natten.
Vores indre gård rækker til den ydre gård, de har hele horisonten.
Vi har et smalt stykke land at leve på, de har marker der går langt ud over vores synsfelt.
Vi har tjenere til at servere for os, de tjener andre.
Vi køber vores mad, de dyrker deres egen.
Vi har mure omkring os, for at beskytte vores ejendom, de har venner til at beskytte sig.

Drengens far var mundlam
Så tilføjede drengen,"Tak far fordi du viste mig hvor fattige vi er".
Er perspektivet ikke en vidunderlig ting ? Får os til at undre os over, hvad der ville ske, hvis vi alle sagde tak for alt hvad vi ejer, i stedet for at bekymre os over, hvad vi mangler.

Påskøn hver lille ting du ejer, især dine venner! Send dette til venner og bekendte og hjælp dem til at forny deres perspektiv og påskønnelse.

"Livet er for kort og venner for få"


http://gubbfan.blogplatsen.se

Beatrice F Wik

21 mars 2011 22:28

:-)

 
Ingen bild

Miraklet

21 mars 2011 12:28

Hej vännen!
Det är ganska bra med mig, nervös inför praktikveckorna.. hoppas på att det går bra.
Ingen har hört av sig än.. får nog kontakta skolan och höra, kanske blivit fel någonstans.

Hur har du det?

Kramar!

Beatrice F Wik

21 mars 2011 22:27

Du får nog ringa skolan och höra...

Jo, med mig knallar det på. Det är huvudet upp och fötterna ner, så man får väl va nöjd! ;)

Kram på dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards