Alla inlägg den 11 april 2011

Av Beatrice F Wik - 11 april 2011 21:43


Min pappa skrev en debattartikel i NWT (se nedan) varpå Gubbfan kommenterade löner (i detta fall lärare och vårdbiträden), så jag var faktiskt tvungen att titta lite extra på det.


Vad gäller lärare finns inga bestämmelser, som jag förstod, men följande rekommendationer gavs (gäller ingånslöner):


Förskollärare: 21 000

Grundskollärare: 22 000

Gymnaielärare: 24 000


(Sedan höjs den ju med tiden, naturligtvis. Gäller väl alla yrken antar jag, hu och ve för den som lyckas sänka lönen med tiden! :)

Nästan lika komiskt som när jag vid ett tillfälle (det hade blivit något fel med min lönespecifikation) fått en skuld till Grums kommun på 276 kr! "Tack för ditt fina jobb, liksom!!! =)"


Beträffande vårdbiträden (vet inte om detta kan stämma- låter ju i så fall helt otroligt!!!) ligger lönen runt 16 000. ???!!! Snacka om underbetalda, tycker då jag!!!

Sjuksköterskor: 22 000 (Också hemskt underbetalda!)


Fann något annat "lustigt":

Butiksbiträde 18 000


Är det sant? Hur klarar man det, om man ex vis är småbarnsmamma och jobbar deltid? Fast det är klart, när man är två går det väl an. Å andra sidan är jag fostrad på det viset, att jag inte skulle känna mig bekväm i att låta någon annan stå för alla räkningar. Jag vill kunna betala för mig. Det är nog därför jag i princip alltid jobbat heltid. I min familj har vi varit två lärare med ungefär samma lön, så vi har delat allt "lika". Som lärare har ju detta gått an, också med småbarn, eftersom vi har 10 timmars förtoroendetid i veckan. Så jag har kunnat rätta mina prov och planera mina lektioner hemma, när ungarna lagt sig.


Jo vars... bladdra om allt och ingenting, det kan jag... ;-)


Jaa. Gubbfan. Då vet vi det. Ännu fler vårdbiträden, alltså...


Sov Gottis, Alla där ute! ;)

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards