Alla inlägg den 13 april 2011

Av Beatrice F Wik - 13 april 2011 23:01


Läste på en blogg om en tjej som var 14 och gravid. Hjälp, säger jag bara! Jag har själv en 14-årig tjej, och jag vill då mena, att jag verkligen inte är redo för barnbarn än! Den gravida tjejen verkade mogen, och jag hoppas innerligt att hon fixar sitt ansvar, men jag har så otroligt svårt att fatta... hon skrev att hon skulle sluta röka (Jätteduktigt!!! Men att redan lyckas bli vanerökare vid denna unga ålder!!!) och för övrigt träffa en kille och få till det så att det blir ett barn! Snacka om brådmogen!!! Jag har också varit rätt brådmogen i livet, men det här är snäppet över!


Jag tror inte att det ens finns i min 14-åriga dotters liv att skaffa barn nu. Om jag fick bestämma, skulle jag se henne skaffa sig en gedigen utbildning (vilket jag också tror att hon kommer att göra) och sedan resa och vara fri ett tag. Obunden. Det ångrar jag, från min ungdom. Nu har ju allt blivit bra, i och för sig, så det är väl kanske fel att säga att "jag ångrar mig" för det gör jag nog inte, men var jag tonåring igen, skulle jag ta vara mer på friheten.


Friheten skrämde mig nog i den åldern. Jag gick från gymnasiet direkt till lärarhögskolan, och direkt när jag var klar med min utbildning fick jag Elinor. Jag var t o m gravid under högskoletiden, så Elinor har varit med mig på mina föreläsningar och tentor i samhällskunskap, som jag läste då. Sparkat och snurrat, där inne.

;-) Minns när jag satt på bussen till universitetet och tänkte: "Det här klarar vi, jag och du där inne i magen." Och det gjorde vi. Jag och Elinor. :) Vi fixade tentorna i samhällskunskap och jag fick min lärarexamen.

 

Åååå, vad roligt att tänka tillbaka!

 

När Elinor var ett år började jag vikariera som lärare och på min 25-årsdag, minns att det var en fredag, kom båda mina dåvarande rektorer in på lärarrummet, bad att få prata med mig när vi fikade och erbjöd mig fast anställning. Så j-a snyggt gjort att "ge" det till mig som födelsedagspresent! :) Att tajma in det, och säga det just när vi firade: "Grattis, Bea! Du har fast anställning om du vill!"

Jag jobbar fortfarande kvar inom Grums kommun och folk får säga vad de vill. Här trivs jag. Så är det!


Lite Lundell, apropå frihet, som jag tidigare skrev om:


Sov så gott!






Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards