Direktlänk till inlägg 28 april 2011

Vad i hela fridens namn är det som har hänt?

Av Beatrice F Wik - 28 april 2011 21:32


Läste följande, bl a, hos en kollega/vän:

(Källa: Regionala Nyheter)


Få vill bli lärare

 

- drastisk minskning av antalet sökande.

 

Publicerad 19 april 2011 - 07:37
Uppdaterad 19 april 2011 - 18:12
 

Lärarutbildningarna minskar i popularitet. En enda person har sökt till ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, Samhällskunskap/Svenska på Mittuniversitet.

 

Ja, det stod en hel massa, men det här gör mig alldeles stum!

Vad i hala fridens namn är det som har gått snett?!

Alla har vi väl våra teorier, men det här är ju ett jättenederlag framför allt för våra skolbarn/ungdomar och deras föräldrar!

Att lärarnas status gått förlorad har jag skrikit om i åratal, men problemet är ju så mycket större än så! Det handlar ju om hela vårt framtida samhälle, då grunden till all kunskap förhoppningsvis läggs just i skolan. Sveriges framtid!!!

Skolan ska fostra kompetenta samhällsmedborgare (tillsammans med vårdnadshavare- naturligtvis) och här ska barnen/ungdomarna sätta rötterna till framtida kunskaper, vilket yrke eleven än må välja.

 

Jaa. Något har alltså gått fruktansvärt snett; vi har inte lyckats för fem röda öre!!!


Varför vill "ingen" bli lärare längre?


Det kan man ju fråga sig. Jag sitter inte på svaret.

Bara på de kalla fakta att så sent som i början av 90-talet sökte jag själv in till lärarhögskolan. Jag har inte siffran för alla inriktningar, men för att ta sig in på just den inriktning jag läste krävdes 4,2 i medelbetyg. Från treårig teoretisk gymnasieskola. Jag sökte också till läkare (där jag hamnade på typ 300:e reserv  =)  Där skulle man i princip ha 5, 0 i medel) och tandläkare, där den lägst intagna (på något universitet i Sverige- minns ej vilket) hade medelbetyget 3,9 från naturvetenskaplig eller teknisk gymnasiesutbildning. 

Det var alltså ganska svårt att ta sig in på lärarhögskolan för mindre än 20 år sedan. Jämför exempelvis lärarlönen med tandläkarlönen. Nu antar jag att deras jobb är hemskt krävande, men jag kan så här i efterhand säga, att jag åtminstone rent ekonomiskt, drog en rejäl nitlott när jag nobbade platsen på tandläkarutbildningen.

 Å andra sidan är det ett stimulerande jobb jag har.

Men det räcker uppenbarligen inte, för att locka nya studenter till ett av Sveriges viktigaste yrken.

 

Vad i hela fridens namn är det som har hänt?!

 

???



 
 
Dina

Dina

29 april 2011 17:11

Under dom sista 3 el om det var 4 åren har TRE sjuksköterskeutbildningar lagts ner endast i Stockholm... Och jag vet inte heller varför men jag gissar att det är en gedigen utbildning, stort ansvar och dålig status vilket innebär dåligt betalt....?

http://www.dinasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards