Alla inlägg den 29 april 2011

Av Beatrice F Wik - 29 april 2011 23:24


... att jag faktiskt kan göra vad jag vill.

Så har jag inte tänkt förut, och att bli fånge i sina egna tankar, saknar väl totalt rimlighet.


Men det slog mig plötsligt, under dagen, att: "Bea, du kan ju faktiskt göra som du vill." Det finns inte längre någon/någonting som styr dig.


Och snälla nå'n... vad terapi jag har fått för att komma hit!!! En gång i veckan samtalar jag med en erfaren beteendevetare, och efter en tids samtal må jag säga att en helt ny värld har öppnats för mig.


"Jag är fri att göra precis som jag vill."

Och jag kommer att göra som jag vill.


Sov sött, får jag väl säga igen ;)

Jag var uppenbarligen på skrivarhumör idag; har nog bloggat vid tre tillfällen! :)

Av Beatrice F Wik - 29 april 2011 21:30


Samtalet med Dina fick "eld i röva på mig". Jag började genast kolla upp antagningspoäng o dyl, för eventuella framtida studier. Malmö eller Göteborg känns mest lockande. Fem år på tandläkarutbildningen. Det är för sent att anmäla sig till hösten, så det får i så fall bli efter jul. Kollade upp vilka bakomliggande studier som krävs- och jag har poängen. Det är nästan nu eller aldrig. Jag blir tyvärr inte yngre för var dag som går...


Jag var ju intresserad av denna utbildning som ung. Har förvisso världens mest givande jobb, men man kan tyvärr inte leva för att jobba...

Pengar betyder en del, trots allt, och vad jag än ska ta mig till- måste jag vidare. NU!


Får väl i så fall bara fundera på hur jag ska lösa allt det här familjära.

Ett alternativ är att mina barn bor kvar hos sin far under veckodagarna, för att fullfölja sin skolgång, medan jag skaffar en lägenhet och bor måndag till fredag där jag nu väljer att studera/kommer in, för att komma hem och leva familjeliv på helgerna.

Ett annat är ett barnen följer med mig, till en ny stad för fem år framöver.

Min man/barnens far är lärare i Karlstad, och nöjd med det liv som levs, så han lär stanna kvar.


Ja. Det ska bli intressant att se vad som händer och fötter.

Ett är i alla fall säkert: Jag måste vidare! ;)

 

Sov sött, bloggvärlden!


Av Beatrice F Wik - 29 april 2011 19:31


Jag svarar Dina i bloggform.

Ja, lärarna och sjuksköterskorna sitter i samma båt.

Sjuksköterskorna har ju för övrigt ansvar för medicinering och hela faderullan. Skulle kunna ta kål på folk om något gick snett...

Jag kan faktiskt förstå dem som väljer bort dessa yrken idag, till förmån för andra jobb. Hade jag varit ung igen, hade jag nog gjort detsamma. Varför gå tre-fyra-fem år på universitetet och få en lön som ligger ett par tusenlappar över dem som inte ägnat minsta svettdroppe över ett ynka universitetspoäng, när man kan välja något annat?

Tyvärr, tyvärr..


Ärligt talat, har jag faktiskt själv lite tankar på att läsa igen. Mina barn börjar bli stora, och det är ännu inte för sent. Tandläkarutbildningen jag som ung valde bort ligger ganska nära. Det kommer inte ske imorgon, men inom en inte alltför avlägsen framtid. Eventuellt. Specialpedagogik har jag också funderat på, om jag nu ska stanna kvar inom läraryrket. Det är också något som ligger mig nära. Har dessutom haft tankar på att fördjupa mig inom historieämnet. Jag tycker ju om att skriva, och när jag läste historia var jag inne på ett efter min lärarexamen söka vidare till forskarutbildningen. Hade t o m bestämt ämne för min avhandling,  pratat med min lärare om mina planer, och han kunde tänka sig att handleda mig.


Men så kom Elinor, och då ville man bara ut i arbetslivet; var ju tvungen att dra sitt strå till stacken för att försörja vår lilla familj.


Men som sagt- mina barn börjar bli allt mer självständiga...

 

Ha en jättemysig fredagskväll, Alla ;)

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards