Direktlänk till inlägg 30 maj 2012

Bekräftelse (konfirmation)

Av Beatrice F Wik - 30 maj 2012 20:05


Konfirmationen, kan jag säga, ser helt annorlunda ut nu för tiden, än när jag "läste för prästen."

På min tid pluggade vi bibelkunskap en timme i veckan, varpå vi som konfirmation fick ett förhör av prästen inför alla anhöriga, och därefter fick vi ta nattvarden- det får man väl egentligen inte göra om man inte är konfirmerad- eller minns jag fel?


Jag döptes inte som bebis. Mina föräldrar ville att jag skulle få välja själv, om jag ville tillhöra kyrkan eller inte. Så jag var 14 år när jag bestämde mig. Jag är inte högkyrklig på något vis, men jag tycker att grundtanken i den kristna religionen är fin. Så jag döptes hemma i vardagsrummet som 14-åring- iklädd svart tröja och jeans. Minns det tydligt än idag. Hur prästen kom hem till oss en lördag- och döpte "Anna Linnea Beatrice i faderns, sonens och den helige andes namn". Kort därefter konfirmerade jag dopet och tog nattvarden.


För mig är detta ett jättefint minne.

Jag tycker om gamla traditioner, och läste noggrannt in trosbekännelsen och hela faderullan (på den tiden var det ju utantillkunskaper som gällde- då fanns inget google.)


Jag gjorde ett medvetet val.

Ni som känner mig vet att jag inte är någon präktig helyllemänniska- så som man kanske tror att en troende ska vara. Jag går inte i kyrkan varje söndag. Jag har gjort en hel drös med misstag och har en hel rad av skavanker- är ganska långt ifrån den perfekta människa jag önskar att jag varit.


Men jag strävar efter att göra mitt bästa.

 Jag strävar efter att inte göra någon illa- även om jag klampar i klaveret och det kan bli så ändå, ibland...


Kanske är det bra nog.

Kanske räcker det med att göra så gott man förmår- och ta till sig av det goda. Alla underbara människor jag har runt omkring mig- uppskatta, se- inse att jag är hemskt lyckligt lottad. Jag måste ha gett dem något- det kan omöjligt bara ha flugit på mig en drös med underbara individer.


Jag duger- och du duger. Med fel och brister, men med strävan efter att göra så otroligt gott vi någonsin kan.

 

Jo vars, nu kom jag ifrån ämnet. Skulle egentligen skriva om min dotters konfirmation under helgen som var, om hur annorlunda den ser ut nu, jämfört med när jag var ung, men jag kom av mig... Och det är väl det bloggar är till för. Här kan jag skriva hur jag vill... Jag kom egentligen aldrig "av mig" för det är ingen som sagt till mig hur jag skulle skriva... I alla fall: Ellis konfirmation var jättefin! Låten ovan, från Ronja Rövardotter spelades under konfirmandernas intåg (inte orgeltoner). :) 

Många fina budskap kom fram... Grundtanken i den kristna religionen- kärlekens religion.

 

Det varma hjärtat, den trygga handen.

 

För mig är det själva kärnan, med all respekt också för andra religioner, synsätt. Eller jaa... det är väl det som är själva kärnan, enligt min tolkning. Acceptans, förståelse, respekt för andra människors sätt att tänka.

 

"Jag är kristen- du är muslim- alltså är du sämre än jag. För du tror inte som jag."

Alternativt: "Du spelar poker- det är "ett okristligt spel"- alltså är du en dålig människa"

 

Njaa- stämmer föga överens med min tolkning.

Skriver det igen: Det varma hjärtat. den trygga handen.


Sov Sött! ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards