Alla inlägg den 11 juni 2012

Av Beatrice F Wik - 11 juni 2012 23:21


Trots att vi är skilda, Håkan och jag, delar vi glädjen över Elinors framgång i skolan. ;)

När jag fick höra om Ellis betyg idag, kunde jag faktiskt inte låta bli att gråta en skvätt!

Hon måste sitta på ett av Norrstrandsskolans högsta betyg, och man vet ju hur mycket det där med framgång i skolan faktiskt ger... för hela framtiden: ekonomi, status, hela faderullan!


Både Håkan och jag är så glada nu- verkligen!!! :)

 

Intressant ska det bli att höra om min välgång engagerar så till den milda grad som motgång! :)

Ja, ni vet... mindre nära vänner som "oroat sig" vitt och brett för mig och babblat (Den ringde hit och frågade hur det var med Dig- och Den ringde dit) när jag till synes inte mått bra. Och Allt och Alla har ju ringt och frågat- det är ju därför man svarat; man har ju naturligtvis inte pladdrat. "Det har bara hörts rykten".


Ungefär som om jag vore korkad... klart jag fattar!!!

Å andra sidan kan Du pladdra på om det roar Dig- det gör mig faktiskt inte så mycket- försök bara inte förringa mig med små bortförklaringar, för det är möjligt att jag är stöllig, men inte helt totalt dum!!!

Merci =)


Jag har ju- det är kalla fakta- mått fruktansvärt risigt under en tid också, då jag fått min utmattning, skilt mig, och jaaa... det är klart det varit allt utom enkelt.


Men samma perifera människor som oroat sig a-la-länkar och snack hit och dit- ja, det ska bli spännande att se om de glädjer sig nu!!! ;-)

 


Av Beatrice F Wik - 11 juni 2012 19:32


Min dotter kom till världen med segerhuva, som man säger. Dvs hon hade fosterhinnan kvar om håret, liksom, så hennes svarta hår såg ut att vara grått. Det såg jättelustigt ut först och barnmorska utropade "Oj, här kom en stor en (4,4 kg) med segerhuva!!!" =)

Erik XIV föddes också så, sägs det...

Genom hennes liv, hittills, i alla fall, har det visat sig att hon verkligen kommit till världen med segerhuva!


Hon har det lätt med vänner, har alltid haft hög status i kamratkretsar och har fått det gudabenådat lätt för sig i skolan. Härom veckan ringde hon mig på jobbet och berättade att hon pratat med sin lärare i engelska och hon hade fått ett A, ungefär- kan man säga enligt "gamla betygsskalan" ett starkt MVG. Kan tillägga att hon "bara" går i åk 8, så för att sätta ett A där, krävs ganska mycket.


"Men du är ju jätteduktig!!!" menade jag, fast hon tyckte inte att det var så mycket med det.


Så ringde hon mig idag igen: "Mamma, jag fick ett A i matte också."

Hennes lärare berättade att det är första gången, under hela sitt yrkesliv, han satt ett MVG i matematik redan i åk 8. Ja, det blir ju ett A nu, då. Ett starkt MVG.

 

Å, dra mig baklänges!!!

Teknikens Under, Bea- har fostrat en dotter som fått A i matte innan hon ens börjat nian!!!

Kan ha samband med att hennes far är matematiklärare- jag fastnade faktiskt för hennes fars vässade intellekt en gång i tiden- och nu plockar jag ut frukterna hejvilt!!! :-)


Svenska och SO-ämnena då?, frågade jag.

Det är mina ämnen...

"Där blir det bara B" (dvs svaga MVG) Än så länge...


Jag står, trots att jag vetat att hon varit intelligent, som lite chockad, faktiskt.

Försiktig, dock, med att staka ut framtiden åt henne. Men naturvetenskaplig linje på gymnasiet kommer jag att föreslå, då hon har så lätt för matte. sedan vore det nog en god idé att satsa på att läsa medicin, ska prata med henne om detta. Läkare, tycker jag- men det är inte mitt liv- utan hennes.

Själv har hon nappat på civilingenjör, jag har ju en ingift morbror, Calle som undervisar här uppe på universitetet ibland (trots att han egentligen är pensionär), blivande kemiingenjörer, om jag inte uppfattat det hela helt fel. Och det verkar hon lite intresserad av.


Ha en fin kväll, Alla! ;)

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards