Direktlänk till inlägg 11 juni 2012

Föddes med segerhuva

Av Beatrice F Wik - 11 juni 2012 19:32


Min dotter kom till världen med segerhuva, som man säger. Dvs hon hade fosterhinnan kvar om håret, liksom, så hennes svarta hår såg ut att vara grått. Det såg jättelustigt ut först och barnmorska utropade "Oj, här kom en stor en (4,4 kg) med segerhuva!!!" =)

Erik XIV föddes också så, sägs det...

Genom hennes liv, hittills, i alla fall, har det visat sig att hon verkligen kommit till världen med segerhuva!


Hon har det lätt med vänner, har alltid haft hög status i kamratkretsar och har fått det gudabenådat lätt för sig i skolan. Härom veckan ringde hon mig på jobbet och berättade att hon pratat med sin lärare i engelska och hon hade fått ett A, ungefär- kan man säga enligt "gamla betygsskalan" ett starkt MVG. Kan tillägga att hon "bara" går i åk 8, så för att sätta ett A där, krävs ganska mycket.


"Men du är ju jätteduktig!!!" menade jag, fast hon tyckte inte att det var så mycket med det.


Så ringde hon mig idag igen: "Mamma, jag fick ett A i matte också."

Hennes lärare berättade att det är första gången, under hela sitt yrkesliv, han satt ett MVG i matematik redan i åk 8. Ja, det blir ju ett A nu, då. Ett starkt MVG.

 

Å, dra mig baklänges!!!

Teknikens Under, Bea- har fostrat en dotter som fått A i matte innan hon ens börjat nian!!!

Kan ha samband med att hennes far är matematiklärare- jag fastnade faktiskt för hennes fars vässade intellekt en gång i tiden- och nu plockar jag ut frukterna hejvilt!!! :-)


Svenska och SO-ämnena då?, frågade jag.

Det är mina ämnen...

"Där blir det bara B" (dvs svaga MVG) Än så länge...


Jag står, trots att jag vetat att hon varit intelligent, som lite chockad, faktiskt.

Försiktig, dock, med att staka ut framtiden åt henne. Men naturvetenskaplig linje på gymnasiet kommer jag att föreslå, då hon har så lätt för matte. sedan vore det nog en god idé att satsa på att läsa medicin, ska prata med henne om detta. Läkare, tycker jag- men det är inte mitt liv- utan hennes.

Själv har hon nappat på civilingenjör, jag har ju en ingift morbror, Calle som undervisar här uppe på universitetet ibland (trots att han egentligen är pensionär), blivande kemiingenjörer, om jag inte uppfattat det hela helt fel. Och det verkar hon lite intresserad av.


Ha en fin kväll, Alla! ;)

 
 
Ingen bild

Sayran

11 juni 2012 21:45

Hej Stolta mamma Bea! Va lycklig man blir när det går bra för barnen. Jag kan redan nu blir överlycklig när dagisfröknarna pratar bra om Isabelle :) Din dotter är helt enkelt smart och det brås på mamman också!KRAM

Beatrice F Wik

11 juni 2012 22:10

Hej Älskade Sayran!
Ja, jag svävar fortfarande på rosa moln! :)
Tänk så glad man kan bli!!!
Alldeles säkert kommer Isabelle bli en stark och intelligent kvinna, precis som sin mor!!!
Kram på dig, vännen min

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards