Direktlänk till inlägg 16 december 2012

En värmekick

Av Beatrice F Wik - 16 december 2012 20:42

Elli famme vid altaret.

Hon är döpt och konfirmerad (dvs hon har vid mogen ålder bekräftat kyrkan) och jag hoppas att hon kommer att fortsätta hämta värme och kraft i vår religion.


En värmekick- en magisk kväll, med julmusik, när Morfar och Gull-Britt sjöng in julen i kyrkan.

Höjden av fånerier är det väl ändå när skolbarnen inte får gå i kyrkan kring jul och skolavslutning. Vet inte exakt vilka argumenten är, beror det på mångfalden (mysko argument) eller på att ateisterna inte kan offra sig en timme per halvår?


Det vore ju rent förskräckligt... eller hur?

Tvingas lyssna på en hemsk präst som pratar om Jesus en liten stund, eller bli tvungen att sjunga några tråkiga julpsalmer. ;//


Hur det än är; Sverige är ett sekulariserat land och var och en har för övrigt laglig rätt att tro som man vill.

Men vårt samhälle, vår kulturhistoria, hela vårt rättsväsende vilar trots allt på den kristna grundtanken.


Själv går jag mot den sekulariserade trenden.

 Jag tar med mina barn till kyrkan i jultider- tycker själv att det är sååå mysigt!

Och det var en härlig värmekick att höra dessa ljuva toner och prästen som predikar om vardaglig tro.

;-)

 
 
Gubbfan

Gubbfan

17 december 2012 16:18

Men snälla magister Bea!
Ingen missunnar dig eller någon annan några oskyldiga ritualer.
Det är just en massa ritualer och besvärjelser som gör att man orkar med tillvaron.
Det jag tror att många ateister gör fel är att de bara förnekar och missunnar.
Vad de borde göra är att propagera för kunskaper om vad som ligger bakom våra seder. Jag tror nämligen att om barnen och ungdomarna fick lära sig bakgrunden till vad vi pysslar med, så skulle de med liv och lust delta i allt möjligt.
OK, det är väl en och annan av oss som har svårt för det som finns bakom din dotter på fotot. Vi tänker så lätt på hur grymma människor kan vara. Vi har så svårt med en hel del som finns i medierna. Men barnen är väl härdade, så de klarar nog att glo på ett tortyr- och avrättningsinstrument och en gammal slaktbänk.
Bara de får lära sig vad det verkligen handlar om: Nämligen en massa ritualer som gör att vi står ut med vardagen, ritualer från hedendom och kristendom i en väldig blandning.

Jag försökte komma ihåg vad jag fick lära mig som ung om religioner.
Det är säkert en del fel i vad jag bloggade 5 dec, men du som är lärare kan väl rätta minnesfelen.

Ha nu en bra jultid, vad vi nu än firar egentligen. Vi behöver fira som en ritual.
Låt bara stolleprovet, julstädandet, vara till efter jul.
Det är då det behövs. Tills dess kan man dölja skräpet med diverse tomtar och annat pynt.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bea

17 december 2012 22:10

Ja, jag tycker inte att barnen ska gå miste om sitt kulturarv.
För övrigt... korset var ett hemskt avrättningsinstrument, visst, men det symboliserar ju ändå vår tro, så jag hoppas att det är det barnen i första hand tänker på när de ser korset.
För mig är kyrkan så mycket glädje och värme. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att omskola mig till präst; vilket omväxlande och roligt jobb! :)

 
Gubbfan

Gubbfan

18 december 2012 09:59

Det är din rätt att välja.
Vi lever gud ske lov i ett land med religionsfrihet och demokrati.
Så vi får faktiskt välja sätt att trampas på.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

18 december 2012 11:16

Riktigt!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards