Alla inlägg under januari 2013

Av Beatrice F Wik - 12 januari 2013 18:42


Nil satis, nisi optimum

"Endast det bästa är bra nog"


 

Av Beatrice F Wik - 12 januari 2013 17:51


Augusta per angusta – Triumf genom trångmål


Libera et Impera- friheten ska härska (antar jag)

(libera = frihet, et = och, impera = imperium, härska)


Acerbus et Ingens-  Den här förstår jag inte riktigt? Acerbus = bakelse, tror jag.... Vad menas???

Av Beatrice F Wik - 12 januari 2013 15:40


Efter konserten den 22 december är jag Sabatonbiten. Lyssnar på Sabaton hela tiden. Så funkar jag: Intensiv som människa. Jag kommer med all sannolikhet att vara biten ett tag till, sedan hittar jag något annat som biter fast mig. ;-)


Min dotter och jag pratade om det där igår. Hennes födelse var så typiskt Bea. Vi var några mammor som höll kontakten när vi var gravida- och först i skaran att föda var jag (... så klart...Det typiska är att jag sällan hamnar i något genomsnittsläge- utan alltid i ytterkanten- åt ett eller annat håll). Ingen liten bebis heller (ännu mera typiskt Bea): fyra och ett havt kilo, med fullt av kolsvart hår, segerhuva och hela faderullan. "Ska jag göra det, ska jag göra det rejält, liksom." =)


(Kan tillägga att den här ungen, hittills genom livet- fortsatt att vara ganska långt ifrån en genomsnittsunge.)


Min son var mera "genomsnittlig" som bebis; inte fullt så stor (fast över fyra kilo), flintskallig och rätt punktlig i sin ankomst. Han kom dock ut som en pil : krystade ut honom på åtta minuter (hans syster på 45) vilket egentligen var för snabbt. Barnmorskan skrek: "Håll emot, annanrs spricker du!!!" men det struntade jag i, inte tusan ville jag förlänga den där helvetiska stunden, så jag tog i för kung och fosterland. Det kändes verkligen som om jag hade ett bowlingklot halvvägs uppstoppat i mig. Eller som om jag var en ballong. Från början liten, men helt plötsligt uppblåst så till den milda grad, att marginalen var hårfin- innan hela ballongen brast- "Pang!!!" Samma känsla; "hela jag exploderar vilken sekund som helst inifrån..."

Så Gabriel for ut i vida världen snabbt som en kanonkula!!! (och jag sprack något alldeles fruktansvärt, huden alltså, och inte hela jag, som en ballong, vilket jag upplevde att jag eventuellt kunnat göra.)  =)


Här är Sabaton. Om Gustav II Adolf, trettioåriga kriget (protestantism/katolicism)

Mycket nöje!! :))


Gustav II Adolf

Som sjuttonåring ärvde Gustav II Adolf Sveriges tron, en illa rustad armé och tre krig. När kungen dog tjugo år senare hyllades han som en av krigföringens stora förnyare.



Ja, det kommer sen. Nu ska Dottern och jag ut och gå. Hon väntar påklädd...

I'll be back :)



Av Beatrice F Wik - 11 januari 2013 19:05

         

Av Beatrice F Wik - 11 januari 2013 17:46


Vilken ljuvlig stund det här är. Fredag- tidig kväll: En arbetsvecka avkalarad igen, har varit och gymmat, handlat, kört barn... Tänker inte gå utanför dörren mer ikväll om jag inte måste. Det är alldeles för kallt för mig ute nu. :( Nu väntar en stunds vila- med gott samvete! Skööönt!!!

På tal om gymmande tycker jag mig se en lite rolig trend (eller också är det bara så att jag fått upp ögonen). I min närhet (vill inte gå in på det närmare än så, men det rör lyckligtvis inte mina barn) har jag stött på det här med ätstörningar genom mina år. På flera håll. Vackra kvinnor- inte bara unga flickor, som inte känner sig bekväma med sina kroppar, trots att männen ber om kölapp. Som inte vill visa mer hud än nödvändigt, som döljer sig och känner sig tjocka- trots att denna självbild är helt förvriden. Så himla sorgligt.

I detta muntrar häftiga Facebook- bilder upp (satt och ögnade igenom en rad foton av kamraters kamrater och vänners bekanta när jag väntade in en av vännerna på gymmet) och blir så imponerad av kvinnor som VERKLIGEN vågar visa upp sina kroppar, lättklädda, trots att de varken är 20 år eller har getingmidja. Det krävs ganska mycket mod för att stoltsera med bilringar och rynkor- inför publik. Särskilt för kvinnor, där idealet är den välsvarvade, vackra donnan- utan vare sig fel eller skavanker- i synnerhet inte på utsidan. (Jag inbillar att det här med utséende är enklare för män, fast jag kanske har fel. Men jag tror inte att män har samma krav på sig- från samhället i allmänhet- ett behaga med ett vackert yttre som vi.)


Likaså välkomnar jag dessa härliga damer, i alla åldrar, som vågar klä sig  i korta kjolar och tighta urringade toppar- som enligt normen "inte har formen" för det- men det stör dem inte; de klär sig så här ändå. För att de känner för det, helt enkelt. Kaxigt!!! ;-) Snygga kläder är väl inte bara till för den "perfekta" kroppen, medan resten ska gömma sig i säckar?!

Jag tycker det är en häftig replik till vårt släta, slanka, perfekta kvinnliga skönhetsideal (så här SKA du se ut; annars kan du lika gärna gå och gömma dig alternativt svälta lite för att du ska "duga"):

Kvinnor som vågar visa upp sig precis så som de är.  Bara för att de vill- och har all rätt i världen till det!

(Och är det så, att detta råkar irritera någon, får väl denne ta och titta bort.)

Av Beatrice F Wik - 10 januari 2013 19:37


En enda gång har jag snäst ifrån när någon svarade kallat mig Bea. Jag heter ju egentligen Beatrice, men det är få som kallar mig så. Jag är helt enkelt Bea, kort och gott. Så är det, har alltid varit och kommer säkert alltid bli.

Men härom dagen var en dam jag inte alls känner privat spydig "Så är det förstår du, Bea" Ja... med mera. Jag blev själv förvånad över hur jag rent reflexmässigt svarade. "Ursäkta, känner vi varandra? varpå damen sa "nej."

"Du kallade mig Bea, det känns lite personligt. Jag heter Beatrice."

???!!!

Jag fattar inte vart jag fick det där ifrån- ingen kallar mig någonsin Beatrice (eller kanske någon enstaka), men jag reagerade blixtsnabbt och reflexmässigt och då blev det bara så.

Lustigt det där; jag har kommit på mig själv flera gånger med att rent intuitivt kasta tillbaka bollen omedelbart, då jag upplever någon som spydig. Så underligt, eftersom det sker helt utan eftertanke.

Som en reflex att helt enkelt slå tillbaka. Dettta sker inte bara i verbala sammanhang, utan har också hänt när jag fått en smäll (rent kroppsligt) som egentligen inte var menad som en smäll mot mig. "Bom!!!"- så slog jag tillbaka- helt utan att tänka.


Undrar om det är normalt betéende?

Förmodligen inte, med tanke på att så mycket annat jag gör inte är "normalt". ;-)



Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards