Alla inlägg den 1 februari 2013

Av Beatrice F Wik - 1 februari 2013 17:30


Respekt

är ett missbrukad ord, anser jag.

Ett ord det gått lite inflation i för övrigt. Kan lätt bli luddigt och otydligt.

Vad är egentligen respekt?

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avblid respekt" sjöng Björn Afzelius så vackert i "Ikaros."

Ömsesidighet är alltså en bärande del av begreppet.


"Eleverna skall respektera sin lärare", exempelvis. Det vill naturligtvis alla.

Läraren kan smocka till ungarna- för att få dem tysta. De blir då "rädda" för sin lärare och kommer med största sannolikhet att hålla munnen stängd för att inte få en smocka igen. Men de respekterar förmodligen inte sin lärare- han/hon har ju inte visat dem den minsta repekt- då han/hon smockat till dem. Han/hon har däremot kränkt dem.

(Jag tog skolan som exempel då det är den värld jag personligen är mest bekant med).


En människa jag alltid kommer att ha som föredöme för den respekt hon gav mig som barn är min mormor. Hon finns tyvärr inte längre i livet längre, men jag försöker, så gott jag kan, att föra det hon gav mig- vidare.


Mina barn (alltså mina egna) tror- och hoppas jag, har respekt för mig som förälder.

Jag har respekt för deras personligheter.

Jag är deras mamma och vän- men kommer aldrig vara deras "kompis." Det är ju jag som är den vuxna.


Däremot hoppas innerligt att de inte är rädda för mig. Deras respekt har jag försökt bygga på ömsesidig tillit och på tillrättavisanden av själva situationen - aldrig personen. En person kan man inte kritisera- personen är ju som den är. Däremot måste man få säga ifrån om personen betett sig dåligt- det är alltså handlingen som kritiseras- aldrig själva personen. Du behöver inte vara knäpp bara för att du gjort något som är knäppt.

Handlingen var galen- inte hela Du.


Respekt innebär också att acceptera människors olikheter.

"Jag håller inte med om din åsikt, men jag skulle gå in i döden för din rätt att framföra den". (Voltire? Tror jag. En upplysningsfilosof var det i alla fall.)


Respekt är att acceptera andra människors integritet. Att ta ett "nej" för ett "nej" och inte tränga sig på en annan person. Inte kliva innanför de ramar den här människan har satt som sin personliga sfär.

Det är rent kränkande, anser jag. Drar jag det till sin spets blir det fråga om våldtäkt- varje människa har rätt till sin egen kropp, och all rätt i världen att bestämma vad hen (hihi!!! Här fick jag in det politiskt korrekta lilla ordet också=)) vill göra med den: Hen och ingen annan- oavsett klädsel eller vad det än är.

Var och en har också rätt till sin själ. Lika olagligt som det är att våldta en kvinnas kropp, lika olagligt borde det vara att våldta sig på hennes själ. Låt varje människa få tycka, känna och tänka som de vill- precis som Du också bör få göra.

Du kommer aldrig någonsin att kunna göra om en människa till någon annan.

Låt henne eller honom växa i det hon/han är istället. Se det positiva!

Den enda människa du kan förändra är dig själv. Däremot kan du påverka andra männskor genom att ändra ditt eget beteende, din egen attityd.


Slutligen: Respekt är att visa förståelse för andra människors svagheter. Försöka inse att en person inte är mindre värd än du för att han/hon (blev det nu) kommit snett på något vis, för att han/hon inte är lika duktig som du på franska eller för att han/hon (tröttnade på "hen") inte kan sparka fotboll bara för att du kan. Han/hon är precis lika mycket värd i alla fall. Med all sannolikhet har personen i fråga andra kvaliteter- där du kanske brister.


Respekt är att se människors lika värde- oavsett vad.

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards