Alla inlägg den 6 februari 2013

Av Beatrice F Wik - 6 februari 2013 23:13


... att få livspusslet att gå ihop.

Jga fattar inte hur folk bär sig åt för att räcka till, som har så där sex-sju barn. Helt otroligt! :)

Fast det är nog så, att man ju har en viss tid och inte mer, sedan får barnen dela på den bäst de kan. Och hjälpas åt. Själv har jag i princip alltid ägnat den mesta av min lediga tid åt barnen. De är kanske bortskämda med att mamma alltid funnits för dem: allt annat kommer i andra hand för mig. Fast med min ekonomi kan jag inte skämma bort dem så jättehäftigt rent materiellt, och det är kanske tur det...

Men när jag hör dem resonera, fulla av empati och kloka tankar, och när de kommer hem med betygen från skolan inser jag att jag nog har prioriterat rätt, trots allt.  Den tid kommer att komma, då jag kan sätta mig själv i första rummet.

Till helgen, när de ska till sin pappa kommer jag- om inget oförutsett inträffar, vilket jag innerligt inte hoppas, att stänga in mig med studier. Måste lägga allt annat åt sidan och bara läsa. Jag håller på med svensk språkriktighet, vilket är jätteintressant, och under helgen ska jag göra en hemtenta.


Jag älskade att vara student! Om jag inte blivit gravid med Elinor hade jag fortsatt på forskarutbildningen, i historia. Jag hade fixat handledare och hela faderullan, skulle knytas till Göteborgs Universitet, bestämt ämne för min D-uppsats, men så kom livet emellan och jag avslutade kvickt min lärarutbildning för att snabbt komma ut i arbetslivet och ta del av familjens försörjning. Elli kom när min lärarutbildning precis var klar, men jag fortsatte läsa på halvtid samtidigt som jag var mammaledig, och fick gymnasielärarkompetens i historia (vilket förvisso senare kom att ändras; 70 poäng i ett av ämnena enligt "gamla" räkningen räckte inte i och med gymnasiereformen 2011).

Det var där jag "snöat in". I historieämnet, alltså. Jag gick på föreläsning varje onsdag, mina föräldrar hjälptes åt att komma och passa Elinor, sedan pluggade jag på kvällarna när hon somnat.


Nu är det studier för mig igen, så roligt! ;-)


Sov Gott!!!

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards