Alla inlägg den 29 mars 2013

Av Beatrice F Wik - 29 mars 2013 23:49


Härom dagen läste jag något klokt (apropå det jag skrev nedan).


Det sägs att giraffmammor gör någonting udda i samband med att barnet föds. Då ungen kommer ut, försöker den rangligt att resa på sig. Mamman sparkar då till ungen, så att den trillar omkull, men reser sig knaggligt upp igen. Hon gör det flera gånger- tills det där sitter som det ska. Resa sig upp-snabbt.

Varför? Det kan man ju fråga sig.

Jo, därför att på savannen måste ungen kämpa mot fiender- från dag ett.

Den måste snabbt kunna resa sig och springa iväg om/när ett rovdjur kommer- annars överlever den inte.


Vi har mycket att lära av djuren.

Av Beatrice F Wik - 29 mars 2013 23:12


Jag har inte följt traditioner idag.

Vad heter det? Inte icke-traditionell... det blir ju fel mening. Traditionsenlig låter knäppt det med.

Jag har i alla fall inte följt traditioner idag. Långfredagskvällen ägnades åt träning; vi var helt ensamma på gymmet, min kamrat och jag. Så skönt att pappa och Gull-Britt bjuder på påskmiddag imorgon. :) Då slipper matmor stå med frestelse, köttbullar och prinskorv ikväll.  

Genom barnens uppväxt stod alltid jag och deras far för släktbjudningarna på påsk och jul. Jag tror deras far tyckte det var roligt. Vi gjorde det för att barnen skulle få lite tradition kring högtiderna- och båda uppskattar att få komma hem till Morfar imorgon och fira påsk, så det är bra med det.

Vad jag själv är för kvinna vad gäller bjudningar kan man ju räkna ut med lilltån. Imorgon ska det bli trevligt- jag menar inte så. Men jag är ingen matmor- har aldrig varit.

Vissa saker är det "fult" att säga. Att man inte är matmor t ex. Men jag tycker ju inte om att laga mat- och var och en har väl rätt att tycka som man vill?! Däremot gör jag det ju varje dag i alla fall.

Läste ett idiotisk citat någonstans: "Jag gör det med passion- eller inte alls."

J-arimejen vad grejer jag hade skippat om jag skulle tänka så!!! En himla knäpp idé att tuta i våra ungdomar för övrigt. Ärligt talat är jag trött på det där att allt måste vara så fruktansvärt roligt.

Livet är ju inte roligt hela tiden. Jag går inte omkring och städar för att jag brinner för det. Det är ganska långt ifrån roligt rätt ofta, faktiskt, men man får gilla läget och göra det bästa av situationen.

Våra barn ska ha det så bra. Ja, det tycker jag också är viktigt. En bra uppväxt förtjänar alla. Men vi får nog passa oss för att sopa banan åt dem för mycket. Livet är fantastiskt, det är det!!! Men det är inte underbart hela tiden. Den som kommer ut ur barndomen och förväntar sig att allt ska vara en dans på rosor kommer att få sig en jäkla smäll. Livet är besvikelser, brutna löften, sorg och sjukdom, hårt arbete emellanåt. Också!!!

Och det är långifrån alltid så som man vill att det ska vara.

Detta är det väl minst sagt viktigt att barnen rustas för?!


Vad du än tror, kära barn; förvänta dig inte att det ska vara enkelt.

Jag blir rent förbannad på dem som låtsas att det är så.

Men man kan vara glad i alla fall! :)


För övrigt kan jag från hjärtat påstå, att även om varje sprucken illusion i mitt liv gjort ont, och trots att varje smäll jag fått tryckt till mig- är jag oerhört tacksam för den erfarenhet allt detta gett mig. Varje sår, som läkt, har gett en ny dimension i min syn på livet- varje slag jag tagit emot har på något vis gett mig ett redskap att hantera livet på ett lite klokare vis än innan.


Jag avslutar med en rolig historia, om branden i Karlstad 1865.

Det brann i hela stan. Få byggnader klarade sig, bla annat biskopsgården- för biskopen svor och släckte!!! Landshövdingens bostad däremot, brann ner, då landshövdingen bara grät och bad.

Sägs det... =)


Och då kan man ju fråga sig vad det går för röd tråd genom mitt resonemang här... först barnsuppfostran, syn på svårigheter och livet och så branden i Karlstad 1865.

Vad det är för röd tråd säger jag inte!!! Det får Du lista ut själv!!! :)

(Jag skrev kort om påsken också... fast det hör inte till saken. Det var inledning.)


Apropå att skriva ska jag kasta mig ännu mer fram- och tillbaka:

Charles Dickens gav alla skribenter ett tips om hur man skulle bli en skicklig sådan:

"Let them laugh, let them cry, let them wait."

Ganska klokt. Bara man inte låter dem vänta för länge... Då kanske de tröttnar, hihi!!! =)

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards