Alla inlägg den 1 augusti 2013

Av Beatrice F Wik - 1 augusti 2013 20:34


Som vanligt när jag hade TV:n på förut, pysslade jag samtidigt med annat, vilket emellanåt blir lite tråkigt, då jag inte får med mig hela sammanhanget. Men jag sitter sällan som en staty och bara tittar på TV:n. Det är bara sådan jag är. Möjligtvis bloggar jag samtidigt, viker tvätt eller läser. Med TV:n som bakgrund, liksom.

I alla fall: Idag hade jag underbara Mia Skäringer "som bakgrund". Hon talade om Gud, och där stal jag ett citat:


"Om man ber om något som man själv är villig att förändra, men ber ändå för att klara av det... då blir det ofta som man ber om."


Håller med, kloka, härliga Mia Skäringer om hennes böner till Gud.

Som om man ber om den där sista kraften: Är Du med mig nu, gör jag det, då tar jag mig till mållinjen. Det är ju inte Gud som utövar handlingen. Det är man själv. Men Gud är KÄRLEKEN, den positiva styrkan. Och i den stund man väljer att följa detta Goda, är sååå mycket vunnet i livet. Den som har Det goda i ryggen har inte mycket att frukta. Det är en stor trygghet.

  

Av Beatrice F Wik - 1 augusti 2013 07:15


Tjo hopp! (Det är ett annat ord för "hej.")

Törrt. Jag känner för att vara törr just idag. =)

1:a augusti idag då. Jag är just färdig med en del av hemtentan i svenska som jag inte kunde göra när jag flyttade. Skulle göra den på sommarlovet- och jag är riktigt duktig som gör klart den en vecka innan sommarlovet är slut. Jag är typen som gärna skjuter upp allt tills det brinner i knutarna, och då går jag in med hela min brinnande person. Typisk nattuggla. Inte den som går upp tidigt för att få något undanstökat, nej nej... Så bra är det inte. Men det är ju verkligen skönt, de dagar man låter undantaget bekräfta regeln och faktiskt gör saker tidigt "för att få det gjort."

Det är ett bra sätt att lugna en virrig själ. Att jobba på först, så att man ska få tid över till att känna: "Ååå... Nu har jag varit duktig. Nu är det tid att slappa."

Man måste vara noga med att belöna sig själv, tycker jag. När man har gjort något bra. Så att man verkligen ska bli taggad att göra det igen, eller ta sig an nästa utmaning med aptit.

1:a augusti inledde jag med. Augusti är en bra månad. Puuh, sista sommarsucken. (Augusti är för övrigt den månad jag befinner mig i åldersmässigt nu, enligt min syn. Sensommar i livet. Om livet vore ett enda kalenderår. Fortfarande sommar, men blommorna är redan utslagna. Det är först nu jag kan njuta på riktigt, av sommaren- samtidigt som jag blir plågsamt medveten om att den inte vara för evigt.) Nu kan man ta semester på riktig. Semester från semestern *ler*. Det som inte blivit gjort nu, det kan lika gärna vara.


Men konserten blev lyckad i sommarkvällen. Check.

Jag har gjort klart den delen av svenskan jag planerat att göra. Check.

Skrivit tre noveller. Check.

Träffat gamla vänner. Halvt check.

Dejtat. Check.

Biokväll med en av två hjärtan. Check på den ena.

Köpt en cykel, som jag är missnöjd med. Check.

Varit utomlands och simmat i Medelhavet. Check.

Kattvakt åt släktingarna. Check.

Fått ordning på det mesta av det jag tänkt i samband med flytten. Check.

Jo vars... Nog blev det en präktig semesterfirare av mig till slut. ;-P


Å jag är redo för den underbara hösten!

De månader vi har framför oss tycker jag är mysiga. =)

Jag älskar myspys, svarta kvällar, hög luft, förnsterlampor och sterinljus. Marknader, som när jag var barn och man gick omkring och bara sög åt sig av stämningen: höst- de mogna frukternas tid. Filmer och böcker. Regnpromenader.

Detta för mig osökt till dagens Citat:

"Den som finner glädjen i solen har aldrig dansat i regnet."


Eller något jag hört från min pappa, men inte riktigt vet var det kommer ifrån från början:

"Nu kommer den vår, de svaga kallar höst."

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards