Alla inlägg den 4 augusti 2013

Av Beatrice F Wik - 4 augusti 2013 22:24


Det har hänt både tråkiga och roliga saker i mitt liv; de tråkiga har jag ingen anledning att gå in på här, men de roliga kan jag berätta om.

Jag känner mig lite sliten, bara, men det gör man ju ibland. Lite sådär urlakad...

Vänliga människor skrev jag som rubrik. Det är härligt med sådana. De har så mycket igen av det. Jag kan själv prata från hjärtat, om människor jag möter, hur man plötsligt mjuknar för dem som är vänliga. Goa. Jämfört med surkärringar och gubbar som går och skäller och surar. Klagar. Det blir en spiral av det, åt vilket håll man än vänder den. Vänlighet föder vänlighet. Som resulterar i ännu mer vänlighet. Och tvärtom, så klart.

Som att så ett frö. Plantan växer och man får helt enkelt MER av plantan. Och man får den planta man själv har sått. Det är svårt att gå tillbaka till affären och klaga, om man själv sått ett surt frö.

"Min planta är sur och vresig. Jag vill ha en ny."

:/


Har kalasat ordentligt den här helgen, i alla fall. Idag i underbara Liljedal, käkat bara spanskt och gott.

Igår hos en gammal vän, vars liv just har börjat. (Som det sägs, och jag hoppas det är sant!!!) Alltså att livet börjar vid 40. Mitt liv är med andra ord snart igång, hihi!!!=)

I alla fall var det sååå trevligt att träffa ett helt "gammalt" Åsfjärdengäng. Alltid kul att hålla kontakten, det var en rolig tid, det där. En gammal kamrat sa något som värmde mitt hjärta: "Du är en riktigt go' människa. Det är inte så vanligt att träffa sådana människor." Hon är för övrigt också en fin människa och jag blev jätteglad för det hon sa (Hon har förmodligen slagit an den där go'strängen hos mig, sått det där fröet av vänlighet i mig, som jag pratade om ovan). Trist bara, att så mycket missförstånd ska uppstå i denna värld, som borde vara den bästa av världar. För det måste väl vara missförstånd som leder till att det ändå finns så mycket tjafs bland oss mänskliga varelser. Missförstånd och avundsjuka. Där har vi roten till mycket skit. Egocentrism, heter det så? Det är väl också en bov för lycka och harmoni.


Nåväl: Jag vill önska en natt fylld av skön sömn i alla fall. Jag är tröööött.

 

Av Beatrice F Wik - 4 augusti 2013 22:15

Inläggen kom i fel ordning. Här är del 1 om allas vår älskade (hatade) rockpoet. (se nedanstående inlägg)

Av Beatrice F Wik - 4 augusti 2013 20:00


Sista sommarlovsveckan.

Det vore ju bara fy och skam om en hel sommar, med lov och hela faderullan, fick passera utan ett enda inlägg på Beabloggar om "min" älskade gamle rockpoet. Ja, "min" får stå inom citattacken för han är ju vår allas. Dock inte lika älskad av alla. Han är kontroversiell, Uffe. Inte lika älskad av alla, som sagt, men han går inte obemärkt förbi. I princip alla svenskar har nog en åsikt om Ulf Lundell. Han är inte typen som bara finns där, liksom. Som man säger "ja, han är väl bra" om. Endera tycker man ILLA om honom ; Skriver dåligt (han har ett fruktansvärt dåligt språk skulle väl mina svensklärarkollegor säga, och jag har inget att sätta emot här, språkbruket är inte det bästa, men INNEHÅLLET uppväger det i hans böcker och i hans låttexter tycker jag språkbruket är bra, faktiskt), gammal alkoholist och hans romantiserade kvinnosyn är väl inte politiskt korrekt alla gånger.


Men han skriver RÄTT IN i mitt hjärta. Och inte bara mitt. Han är ett geni tycker jag och många många andra.

Och varför vi som älskar det han gör, gör det... ja, älskar det alltså... behöver jag inte ens motivera. Det säger sig självt. Han är helt enkelt enastående.


Lite härlig litteraturhistoria (för det garanterar jag: Om hundra år läser barnen i skolan Lundell på litteraturhistorien. Här är lite av hans biografi):


Oj... Här kom del II. Blev fel ordning.

Se ovanstående först!

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards