Direktlänk till inlägg 27 december 2013

Vad hände på vägen?

Av Beatrice F Wik - 27 december 2013 08:00


Slashasdagar nu. (Se nedanstående inlägg). Gubbfans kommentar fick mig att inse att det inte gör så mycket att gotta sig i allt sött just nu. Tänker man bara ett par veckor framåt inser man att sötebrödsdagarna är mycket snart är över. Frosseri och festligheter ersätts snart av en lång och kall januari. Borta är snart ljusen, tomtarna och adventsstjärnorna. Tidiga, svarta morgnar- ett tag till, innan våren är på väg.

Och januari är en mycket låååång månad, i relation till pengarna. Det är mycket månad i slutet av pengarna i januari.

Apropå pengar har jag en stilla undran: Vi pratade om betyg under julmiddagen. Min dotter går på teknis och jag sa, att hon har A i matte "trots att hon är tjej".

"Kanske tack vare att hon är tjej" svarade någon då.

Jag menade att matte inte är något traditionellt tjejämne, den som svarade syftar på att det är tjejerna som får de högsta betygen.

Ja, så ser det ut. Rent generellt. Kanske inte just i matematik och naturorienterande ämnen, på gymnasienivå, men i övrigt. Tjejer har högre betyg än killar.

Väldigt lustigt att det inte ser ut så när tjejerna blir kvinnor och kommer ut på arbetsmarknaden och betygen omvandlas till kronor. Vi får inte betalt för vår möda, vi vuxna, i betyg längre. Vi får det i kronor.

Och då har det plötsligt vänt! Rent generellt är det inte längre "de stora flickorna" som sitter på de högsta betygen, dvs kronorna. Det är "de stora pojkarna."

Och jag undrar: VAD HÄNDE PÅ VÄGEN?!

Det här upprör, kan jag säga. Jag blir rent förbannad.

De ambitiösa flickorna tycks inte ha så mycket för det, när det väl kommer till kritan.

Höga betyg kan man inte betala räkningar för. Mitt råd, till min dotter och alla unga tjejer som läser här:

Känns det intressant; välj ett yrke där det finns många män!

Det är de som driver upp lönerna, av någon outgrundlig anledning.


Hehe... Det kanske är en tyst överenskommelse mellan alla män- för att de ska få behålla sina fruar. (Obs! Detta är ett skämt!) I nio fall av tio, mig veterligen, tycks det vara kvinnan som tar initiativ till skilsmässa. Jag har ingen aning om varför, eller jo... det har nog med relationer till väninnor osv att göra, en skild kvinna blir sällan ensam, hon har ofta fler nära vänner än en skild man. Jag tror att vi pratar med varandra på ett annat sätt än män gör. Men jag vet inte. Jag har aldrig varit man. 

Att hon får det sämre rent ekonomiskt får henne kanske att stanna kvar i en del fall, trots att äktenskapet knakar.

Jag är lärare och klarar mig på min lön, trots att det inte blir några frosserier. Hade jag haft det sämre ställt hade jag kanske BLIVIT TVUNGEN att snärja någon karl, bara för att ÖVERLEVA med två barn. Det bara doftar romantik, gör det inte?

 
 
Gubbfan

Gubbfan

27 december 2013 17:42

Du har nog en massa rätt i dina förmodanden om oss karlar.

Ta och titta på Fröken Frimans Krig på SVT i kväll, så får du se vad vi, "skapelsens krona", går för egentligen.
Det är bra konstigt att en prototyp, Vår Herres första inte helt lyckade modell av människan, har kunnat få bestämma så mycket.
Trots allt existerar vi ju bara för att en kromosom har gått sönder.
Ett ben på ett X fattas ju!
Se bara till att dina barn också ser på serien om Svenska Hem.
En hel del kan nog läras där. Det tråkiga med Svenska Hem var nog att de gick med i den vanliga mansdominerade konsumtionsrörelsen.
KF styrdes och styrs av män.
Vid nästa biblioteksbesök kanske du skall låna Jan Myrdals gamla bok "Myglarna".
Om mitt minne inte sviker, ett bra tag sedan jag läste den, är den bl a en uppgörelse med gubbarna inom KF.
Även om Myrdals idéer i övrigt kan tyckas en smula extrema så var "Myglarna" en intressant bok.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

27 december 2013 18:56

Ja, jag ska se till att låna den boken!
Glöm inte att Ni män är fantastiska!!!
Men vi står till viss del kvar och stampar i det gamla tänket (man-kvinna), och det gör mig ledsen. ;(

 
Gubbfan

Gubbfan

27 december 2013 23:51

Tror bestämt att jag har blandat ihop en film från 60-talet ungefär med en annan bok.
Äsch!
Gamla virriga gubbar.

Huruvida vi är fantastiska eller ej vill jag inte kommentera, men jag hoppas att du tittade på Fröken Frimans Krig

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

27 december 2013 23:58

Hihi... Kvinnfolk kan vara bra virriga emellanåt med!!!
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att se på TV:n under kvällen:(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards