Alla inlägg den 15 januari 2014

Av Beatrice F Wik - 15 januari 2014 21:36


Just nu är varken min kropp eller själ i balans, men det är inget allvarligt, så det är ingen som behöver oroa sig. Men det är ju så, när kroppen mår dåligt, är det svårt att vara kry i sinnet. Det går över. Livet kan sammanfattas i tre ord: Det Går Över. Det går upp och ner som en berg-och-dal-bana.


Jag lyssnade på ett radioprogram om stress igår. Det talades om utmattningsdepression, vilket intresserar mig, då jag själv varit drabbad. Jag försöker räta ut alla frågetecken till hur det kunde bli så- och kanske hjälpa någon annan genom att skriva.

1. Det finns ingen människa som drabbas av utmattning utan att först ha haft sömnproblem. Varning alltså när sömnen krånglar.

2. En stark varning till: Ta aldrig till droger i form av alkohol eller medicin (få "vanliga människor" använder väl narkotika- men det är väl om möjligt ÄNNU värre) när kroppen och själen är ur balans. Man drar lätt på sig läkemedelsberoenden och/eller dricker gärna för mycket om man befinner sig i en stressituation. Alkohol har ju en lugnande effekt- för stunden- men löser ju inga långsiktiga problem. Att ta den enkla vägen är tyvärr sällan någon lösning någonstans i livet. Det vore förvisso skoj om det fanns en massa genvägar till lycka, harmoni och välmående- men tyvärr är det inte så. Det är en sanning vi måste förhålla oss till, helt enkelt. Så ser livet ut.


Det var två varningar från mig- till stressade människor.

Vidare förklarade man orsaken till utmattning med krav (kommer oftare från en själv än från omgivningen) i relation med hur man själv anser att man lever upp till dessa krav. De personer som upplever att de lever upp till de krav de ställer på sig själva- blir sällan stressade. Farlig stress uppkommer när man känner sig otillräcklig- under lång tid (Stress under en kortare period är inte skadlig). Känslan av att inte duga är alltså livsfarlig om man bär på den länge. Den bryter ner både kropp och själ.


Jag kan bara tala för mig själv i min roll som kvinna, och det är inte enkelt att vara den kvinna som förväntas sköta allt det där som generationen bakom mig, de kvinnor som inte förvärvsarbetade, gjorde, SAMTIDIGT som man jobbar heltid.

Man MÅSTE dra ner kraven, annars är man ute på rejält hal is. Vila och sömn är livsviktigt. Man måste ha tid för sig själv, för återhämtning. Ibland tvingas man slåss för den tiden, men fighten är livsnödvändig. Man får acceeptera att dygnet har 24 timmar- det GÅR INTE att göra på något annat sätt, då gör man sig själv fruktansvärt illa. Man kan förvisso försöka vara Fru Perfekt i alla lägen, men man måste också inse att det har ett pris. Det kostar. Priset man får betala är att man till slut blir liggande som en grönsak- och jag lovar: DET ÄR INTE VÄRT DET.

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards