Alla inlägg den 31 januari 2014

Av Beatrice F Wik - 31 januari 2014 23:14


Jag har just hunnit sätta mig ner. Det är bra när det går i ett, då har jag ingen chans att känna hur trött jag egentligen är. ZZzzzZZ... För trött är jag. Ska bli sååå skönt att bara kolla lite film mu, sedan sussa.

Har kört killar fram och tillbaka under kvällen, slögått på Bergvik i samma veva som jag hämtade ut medicin åt stackars nykastrerade Mimmi (hon har ont- det märks) och det var så skönt att bara mållöst strosa omkring under tiden som jag väntade på att hockeymatchen som min son med kamrat var på, skulle vara slut. Köpa en diskborste- en rosa och två små ljuslyktor till nedsatt pris. Mycket avstressande. Och jag har haft lite guldtid med en trevlig person. Lite testosteron kan sitta bra i vinterkylan. Piggar upp.

Och så har jag skällt ut en person. Ångrar det inte en sekund, även om jag skulle ha kunnat bita ihop och vara vanligt snällt svensk. Som jag många gånger är (man måste trots allt välja sina strider annars är man snart i krig på alla fronter! :/ ) Som inte säger något- som tycker att det är pinsamt med högljudda diskussioner där folk runtomkring tittar till. Jag skäller sällan ut personer annat än i uppfostringssyfte vad gäller mina egna eller andras barn. Och det är sällan jag behöver skälla på dem. När jag väl gör det, gör jag det av långsiktig välmening. Det är min f-bannade plikt att som vuxen sätta ner foten när det går över styr- och det kallas att fostra, så jag tror inte jag är någon klassisk grinkärring som går omkring och skäller åt alla håll.

Men det här var en vuxen människa och det var befogat.

Tvi vale vad trött jag är på griniga människor!

Vad trött jag är på folk som tror sig sitta i en sits där de kan tala om för mig vad jag ska göra- och inte. Mig veterligen finns det bara ett par människor som är i sin fulla rätt att tala om för mig vad jag ska göra och det under arbetstid: mina chefer på jobbet. De har betalt för att tala om vad jag ska göra, när och hur, och jag har betalt för att göra det. Men när andra människor börjar fladdra iväg och tror att de också kan tala om för mig vad jag ska göra och inte blir jag pissed off på riktigt. Hallåååå där inne?! Vill jag ha råd ber jag om det, så enkelt är det.


Jag har för övrigt kommit till en punkt i livet där det inte gör mig så överdrivet mycket om människor tycker om mig eller inte. Jag vet att det finns folk som skyr mig som pesten, men vad spelar det för roll? Sådana baggisar kan man inte lägga kraft på. Kraften behövs till vettigare saker; jag har fullt upp med mig själv och med att få min egen stressiga vardag att gå ihop, så jag har faktiskt inte tid att fokusera så rysligt mycket på om för mig inte särskilt betydelsefulla människor avgudar eller avskyr mig. De får tycka som de vill, det har jag inget med att göra.

Förr blev jag jätteobekväm om jag kom i konflikt med någon, nu mera vet jag att det alltid kommer att finnas de som ogillar mig och det kan jag inte göra något åt. Jag har heller ingen lust att göra något åt det för ogillandet är ömsesidigt.

Jag har mina vänner och dem älskar jag. Det räcker gott och väl för mig.


(Vill tydliggöra att ovanstående rör en privatsak- om någon viktigpetter möjligtvis skulle gå in, läsa och tro något annat. Riktigt så korkad är jag inte, lyckligtvis, att jag fläker upp något som rör min yrkesroll i detta forum, där vem som helst kan gå in. Skulle jag gå ut och prata eventuella jobbkonflikter i min privata blogg, skulle jag snart inte ha något jobb över huvud taget.)

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards