Alla inlägg den 2 mars 2014

Av Beatrice F Wik - 2 mars 2014 08:15


Lite nyhetsrecensioner. Inte brukligt här eftersom det sker så proffsigt på annat håll så jag behöver inte amatörtycka.

Men det finns en sak jag kan från insidan, och det är skolan.

Så här kan jag unna mig att tycka och tänka med rejält med hull på låren.

Jag sågar Björklunds förslag.

Den svenska skolan skriker snart efter no-lärare.

Björklund föreslår att de ska premieras med 25 000 kr för varje no-ämnme de blir färdigutbildade i. Ingen bra idé, tycker jag. En enkel engånslösning som känns som ett litet plåster på ett magsår. Bättre kan Björklund!

Som att locka gymnasieelever med en ny padda, det är inte rätt lösning.

Det kommer att kosta, men det måste tas i mycket grövre!!!

Höjda lärarlöner, ganska rejält är steg ett.

Sedan kom han med ett annat förslag som jag också dissar och det är att forskare lättare ska kunna bli rektorer. Å, jag skulle själv vilja forska i historia (det är en av mina hemliga drömmar) men att forska i historia måste ju ändå vara mil ifrån att jobba som rektor? Det är ju helt olika grejer. Den som är enormt specialintresserad och jätteduktig inom ett visst smalt ämne- skulle denna per automatik få personalansvar för en drös pedagoger, för ekonomi o hela faderullan?

Förstår inte alls kopplingen. Jättekonstigt, tycker jag.

Hur menar Björklund?

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards