Direktlänk till inlägg 4 augusti 2014

Inte låta sig köras med

Av Beatrice F Wik - 4 augusti 2014 21:00


Jag läser på många bloggar att sömnlöshet är vanligt. Många kan inte sova på nätterna. Jag har själv haft grava sömnproblem, men tror att jag någorlunda fått fason på dem och har faktiskt några goda råd att ge.

Jag tror att det kallas sömnrestriktioner.

Även om man är vaken halva nätterna måste man gå upp på morgonen. (Syftar nu på den lediga sommartiden, när man jobbar har man ju inget val).

Ställ klockan och gå upp även om du är som en zombi. Jag har många gånger sovit ett par-tre timmar, ögonvitorna är röda, jag är så trött att jag har svårt att tänka klart och det känns som om man är i en annan värld. För min del hjälper kaffe en smula, kanske inte särskilt sunt egentligen att häva i sig en massa kaffe, men det finns ju tyngre och svårare beroenden än så. Det är ett rent h-vete att hålla sig vaken, men det är ett måste om man ska bryta den negativa spiralen. Man bryter sömnlösheten efter ett tag om man fortsätter så här. Somnar sent, upp tidigt, somnar sent igen- ändå upp tidigt. Tröttheten man får gå och dras med är ändå lindrigare än ångesten när man ligger och vrider sig i sängen på nätterna. Och det är en kamp. Det är en never ending-kamp för oss nattugglor by nature. Orättvist kan man tycka när man sneglar på dem som av naturen är morgonmänniskor, som somnar tidigt och vaknar pigga och glada. Men livet är inte rättvist. Det satt tyvärr ingen och gav oss en lika stor bit var när vi kom hit till den här världen, det är bara att acceptera och gilla läget.

 Men det vänder (någorlunda i alla fall) om man kämpar på. Man måste på något vis göra sig till herre över situaionen och själv ta kommandot över sömnen, inte låta sig köras med av att sömnen leker kurragömma och inte vill infinna sig.

Det här har i alla fall funkat för mig, peppar, peppar....

Hoppas mina erfarenheter kan vara till hjäp för någon sömnlös själ.


  


Ps. Pappa!!! Är du äntligen nöjd nu? =)

 
 
Annie

Annie

5 augusti 2014 09:07

Hej vännen!

Tack för din fina kommentar! Dina kommentarer gör mig alltid så glad, det ska du veta :-)<3

Jaa, som vanligt .. så blev mitt svar konstigt när jag skulle svara på din kommentar, slutade mitt i en mening .. haha :-)Konstigt det där!

Vad jag känner igen mig. Jag har också haft sömnproblem, för några år sen var det. Å vad jobbigt det var .. Till slut var det ändå jag kunde tänka på om jag skulle få sova nästa natt ...
Vart hjälpt av "sömnskola" och insomningstablett till slut och sen vände det :-)

Ha en fin dag! :-)

Kram!

http://lifebyannie.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

5 augusti 2014 09:17

Å, goa du... det är ömsesidigt!
Jag blir jätteglad för det du skriver med.

Men vad tusan är det här!? Ja, medkommentarerna som klipps av...
Ska kolla nu hur mkt som sparas.

Ha en toppendag, toppentjejen! :)

Kram

 
Ingen bild

Pappa

5 augusti 2014 10:27

Jodå, det var verkligen på tiden att du accepterar förnuftets seger över oviljan att anstränga sig.

Beatrice F Wik

5 augusti 2014 10:31

Ja, man blir vuxen till slut. Fast det tar tid för vissa. Och jag ska helst komma på saker själv. :)

 
Annie

Annie

5 augusti 2014 12:27

Haha ja visst är jag kortfattad! ;-).. kan inte annat än skratta, gissa hur det blev igen .. ett halvt svar igen!! ..

Du är också en underbar människa, glöm inte det Bea!:-)
Så go och varm, fin ;-)<3

Ha en fin dag :-)

Kramar!

http://lifebyannie.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

5 augusti 2014 12:44

Hahaha, helt otroligt!!! =)

Tråkigt, du ser ju hur det blir med mina kommentarer också, så fort jag kommenterar på andra bloggar än just min egen... url sparas inte! :/ Stort minus för bloggplatsen, som jag i övr är nöjd med...

Vad gullig du är, vännen. Jag är så glad att vi hittade varann. Världen kan va kall och hård ibland, då betyder fina vänner så otroligt mkt. ;)

många kramar från mig

 
luvcatz

luvcatz

5 augusti 2014 17:17

Haha, har din far lärt dig detta?

Bra tips, jag gör så jag med om jag får svårt att sova i perioder :)

Ja, vad konstigt att det är så svårt att få komma in på din blogg - jag har länkat till din sida från min så jag använder alltid den under "fina bloggar"

http://www.luvcatz.bloggplatsen.se

Beatrice F Wik

5 augusti 2014 22:58

Å, du söta! :)
Jag har länkat dig med, vännen.

Men jag undrar: är det svårt att komma in på min blogg för dig med? Din blogg krånglar som bara den när jag försöker ta mig in. Från datorn, inte från min iPhone. ???

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards