Alla inlägg den 17 augusti 2014

Av Beatrice F Wik - 17 augusti 2014 08:15


Helg igen. Och hjulet är igång. Spinner på. Det jobbigaste med att börja jobba igen är inte själva jobbet, utan allt runtomkring. Puh... helgerna blir så fullspäckade. Sååå mycket som ska hinnas med. När man var barn kunde man inte föreställa sig hur mycket arbete som krävs för att ett hem ska fungera. Även om jag fick lov att hjälpa till med disk och strykning, städade väl lite också. Men när man är ensamstående mamma... det är något hela tiden. Och nu gäller det för mig att få in den här balansen mellan vila-familj/släkt/vänner-hushållsarbete-träning-jobb-återhämtning igen. Efter semestern. Jag som varit utbränd måste tänka till tre gånger innan jag kör på. Det är lätt att köra på utan att tänka på det medan stressen mal och huvudet värker. Det här samhället vi lever i är ju enormt krävande. Lika för alla kan man ju tänka, men det känns som om vissa människor har oceaner av tid till att umgås exempelvis, andra jäktar omkring som brända illrar (jag tillhör den senare skaran). Kan det inte finnas något mellanting?!


Nu väntar dessutom en tid för mig med mycket nytt rent yrkesmässigt. Jag är gammal högstadielärare, har jobbat en sväng på gymnasiet och nu blir jag till största delen mellanstadiefröken. Jag ska bland annat ha fyror. Så unga elever har jag aldrig haft undet mina 16 år i skolan men det ska bli riktigt roligt att göra något nytt, det känns lite utmanande och det gillar jag så klart. Det är lätt att tro att det är svårare att undervisa på gymnasiet än i lägre årskurser, men så är det inte- tycker jag. Pedagogiken blir mer komplicerad ju yngre eleverna är.


Och jag måste lära mig att prioritera (nu är jag tillbaka i mitt privatliv). Jag kan inte göra allt jag vill, eller känner att folk vill att jag ska vara med på, det hinns inte med på långa vägar. Jag prioriterar de människor som betyder något för mig, allt annat får vara, jag kan inte- jag hinner inte. Jag behöver en del ensamhet också, för att hämta kraft. Helgerna är ju så jäkla korta! Den här helgen har jag tagit mig tid till en kräftskiva med min fina släkt och det var jättetrevligt. (Jag är ju lustig... jag körde, och när jag körde hem i mörkret hade jag helt automatiskt satt på mig mina solglasögon. Tur att inte polisen stoppade mig; de hade med all sannolikhet plockat in mig på drogtest... vilken normal människa kör omkring med solglasögon i mörkret, liksom? Vem mer än jag!?) Jag tänker gå på en kräftskiva till, om ett par veckor, med en av mina närmaste väninnor, sedan hinner jag inte med fler, man kan inte vara överallt samtidigt.


Det här skrivandet är i alla fall guld värt för mig vad gäller återhämtning. Under tiden jag suttit här och skrivit har huvudvärken gett sig.

Av Beatrice F Wik - 17 augusti 2014 06:22

                                

Jag är galen i katter och har fött upp flera kullar.


En av bilderna föreställer en alldeles nyfödd. Det var en superhäftig upplevelse att vara med vid förlossningarna.

Allt har gått bra- lyckligtvis. Alla gånger.

Men- något tråkigt har inträffat med en av kattungarna. Den lilla svarta (i min morgonrock på bilden), nu sju månader, blev förra veckan så sjuk (den nya ägaren meddelade) att hon tyvärr fick somna in.

Tråkigt, men det är ju så spelets regler ser ut. Eller livets villkor. Ibland går det inte bra. (I övrigt mår alla "mina" nu mera vuxna kattungar bra, mig veterligen. Jag har kontakt med flera av de nya ägarna, de skickar bilder och berättar hur allt går).

Detta skedde bara någon vecka efter att jag kastrerat den sista av mina två honor- så nu är det slut på kattungar i vår familj. Det blev tyvärr för energikrävande i längden. Vi har våra tre vuxna och får nöja oss med dessa stjärnor.

För den här gången; jag kommer säkert göra det igen, någon gång i framtiden, någonstans i livet.


Hihi... =) Så roligt att publicera foton på levande modeller, någon annan på bilden än jag själv.

Jag har nämligen som princip att inte publicera bilder på andra människor- utom möjligen mina barn eller någon närstående jag bett om lov. Det är väl inte så kul att hamna på bild mitt uppe i det jag håller på och nojjar om på min blogg.

Jag är för övrigt så restriktiv jag någonsin kan vara när jag berättar saker där andra människor är inblandade, det är ju jag som valt att skriva. Det händer att jag tar mig in på bloggar där exmän (ofta smutskastade av naturlig orsak), familjemedlemmar och alla möjliga personer fläks upp på ett negativt vis och jag tycker enbart att det ser illa ut.

Den som använder sociala medier till att svärta ner andra människor missbrukar den här fina möjligheten vi har, anser jag, att genom teknikens under sprida våra tankar och åsikter.

Här och nu vill jag en gång för alla dissa alla offentliga skitpratare. Det är lågt.

Vill man prata av sig bör man göra det med stängd dörr och inte inför öppen ridå.

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards