Direktlänk till inlägg 22 november 2014

Stillhet och bara lugn

Av Beatrice F Wik - 22 november 2014 18:39


Människor är intressanta varelser. Det är så intressant att prata med olika människor och se hur otroligt olika vi är. Spännande att vi är det, det vore fruktansvärt trist om vi alla vore stöpta i samma form. Det gäller att lära känna sig själv... inse vad det är som får en att må bra respektive dåligt. Mycket kan man inte komma undan- mindre bra saker händer hela tiden utan att vi kan göra något alls åt det. Bara att försöka släppa taget.

Och beträffande mycket har vi helt enkelt inget val; vi måste igenom det.

Men beträffande det man själv kan styra gäller det bara att vara lyhörd och försöka ta så mycket hänsyn till sig själv som någonsin är möjligt.

I just det liv jag lever finner jag vila i att bara få kliva undan ett tag. Gå och skrota, vara totalt ineffektiv, utan tidspress och helst ensam. Funderar på om jag håller på att bli eremit? Men det är sådan just jag är, alla är inte likadana och det hela ändrar sig nog med tiden. När barnen är utflugna kommer en annan tid, med all sannolikhet också med en större längtan efter social samvaro.

Jag börjar redan längta efter julledigheten. Inte då själva rushen, utan den där ljuva stillheten som infinner sig på juldagen. Tystnaden. Dagen då allt plötsligt stannar upp och det känns som om klockan står stilla, inte mycket händer alls.

Men fram till dess måste jag orka, mörkret, kylan och en del stress; jag måste hänga i.

Det ska gå, det är samtidigt kul att det händer saker... men i mitt liv består just nu vilan av tystnad.

Stillhet och bara lugn.


 
 
Ingen bild

Helena

22 november 2014 19:50

Jag är likadan trots att jag har uppväxta barn . Klart man behöver lugn och frid ibland , jag jobbar ju oxå med människor och när jag kommer hem brukar jag säga till Hans vi stänger av telefonerna och bara är. Hoppas du får en fortsatt skön helg !

Beatrice F Wik

22 november 2014 20:57

Å, vad roligt att höra att vi är flera. =)
Det har nog mycket att göra med vad man valt för jobb. Jobbar man med människor innebär vila ensamhet, eller bara umgänge med de närmaste.

Sociala tillställningar är trevliga, då o då, men det får inte bli för mycket av det goda, då blir det bara en plikt av alltihop.

Det gör ni rätt i, som stänger av telefonerna. Världen överlever en stund utan er! :)

Önskar er detsamma!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice F Wik - 16 oktober 2015 21:15

  Jag kommer nog aldrig kunna bära en vigselring igen. En tung guldringar på mitt vänstra ringfinger.  För erfaren, för frihetsälskande, för självständig. Jag har erfarenhet av både katter o hundar i mitt liv. Det finns en jättestor skillnad i ...

Av Beatrice F Wik - 10 oktober 2015 22:15

  Tänk att jag såg det på en sekund. Jag såg när du kom- som jag väntat. Fast jag visste inte innan att det var du. Att det var dig jag väntat på. Men du klev in- och jag bara visste, jag såg det i dina ögon, nästan som om det stod skrivet. ...

Av Beatrice F Wik - 30 september 2015 16:45


  Ikväll blir det lite firande av min vackra fantastiska dotter. !8 år av kärlek.    Jag är så glad och stolt att få vara hennes mamma, men jag kan inte förstå vart tiden tagit vägen. Hon fyller inte exakt idag även om vi firar lite nu- utan...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:45

    Tiden har gått. Det var tungt det där.. som jag fastnat för dig. Men jag väcker inga lik, det skulle bara vara destruktivt. Ser fram emot nya roligheter, med nya förmågor- nya inressanta människor =)   ...

Av Beatrice F Wik - 19 september 2015 23:00

      Hej igen! :) Länge sedan jag var här, på bloggplatsen.   Lite Eurythmics kanske? "När morgondagen kommer och du kommer att behöva någon att lita på."     ...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Ovido - Quiz & Flashcards