Alla inlägg den 18 december 2014

Av Beatrice F Wik - 18 december 2014 22:29


Jag har fått dille på att käka mandariner som om jag vore gravid. Äter MASSOR av mandariner varje kväll, men det är Bea i ett nötskal. Jag gör ofta saker mycket, så har jag alltid varit- på gott och ont.

Min mamma åt TONVIS med apelsiner, har jag fått höra, när hon väntade mig. Min mamma fick mig när hon bara var 21, och blev mormor vid 44- alltså ungefär i den ålder jag är nu. Vi är tidiga i min släkt, går inte omkring och samlar damm!!! =)

Tanken slog mig just när jag satt och åt dessa mandariner... hilfe om jag skulle vara i den sitsen. Att få en bebis i min ålder vore för mig en katastrof! För mig och för bebisen.

Med all respekt för hur andra väljer att göra med barnalstrande, men när man är i det läget jag är nu- med barn som börjar stå på egna ben (snart väntar den tid då jag får tänka på mig själv i första hand) skulle jag ha mycket svårt att ge en liten nyfödd det den behöver. Jag har verkligen gjort det där. Det vore enbart tragiskt för en liten att komma till en värld där mamma inte har vare sig kraft eller vilja att starta upp ett nytt mammaskap.

Mycket mycket tragiskt, barn förtjänar bättre än så!

Och jag skulle ha hemmaboende barn fram till pensionen, föga lockande!


Jag blir ju snart mormor jag, antar jag... Några år till bara- hoppas jag. Inte direkt imorgon, men jag var själv bara nitton när jag började bli sugen på det där. Lyckligtvis väntade jag tills min utbildning var klar, men sista året på lärarhögskolan gick jag med magen i vädret, Elli var med mig i min stora mage, på mina samhällstentor. Statskunskap- den tyngsta kursen på utbildningen. Jag klappade på magen och sa att "Det här fixar vi tillsammans, du å jag" :)

...Och det gjorde vi. Elli och jag fixade mina samhällstentor alldeles lysande.

Och Elli själv blev en riktig teoretiker, vilket inte är särskilt underligt. Modersmjölken fick hon från Karlstads Universitet. Jag tyckte det var så otroligt kul att plugga så jag läste till en extra kurs under mammaledigheten. Mina föräldrar passade Elli de timmar jag var på föreläsning, sedan satt jag och pluggade och skrev med nappfaska och henne i knäet. Nörd, haha!!! =)


Nej... det får jag innerligt hoppas- att så inte är fallet, och det är heller ingenting jag tror. Man är ju lyckligtvis inte helt borta med hur barn blir till och hur man skyddar sig- även om man undrar om det här är en info som alla verkligen fått med sig. Fast det ska å andra sidan inte jag uttala mig om. Var och en gör som vanligt som de själva vill.

Nu är det dags för en mandarin till. Bara en...

Presentation


-beabloggar-
Av Beatrice F Wik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Annat språk


Skapa flashcards